W dn. 21.11.2023 r. ogłoszony został kolejny konkurs w ramach Ścieżki SMART. Tym razem szansę na otrzymanie dofinansowania otrzymają projekty realizowane w konsorcjum.

Nabór wniosków trwać będzie od 15.12.2023 r. do 08.02.2024 r.

Alokacja wynosi 1,335 mld PLN, przy czym:

  • 667,5 mln PLN – na projekty realizowane przez konsorcja z udziałem dużego przedsiębiorcy:
  • 667,5 mln PLN – na projekty realizowane przez konsorcja bez udziału dużego przedsiębiorcy:

W odróżnieniu od konkursów Ścieżki SMART dedykowanych samodzielnym wnioskodawcom, tym razem nabór prowadzony będzie wyłącznie przez jedną instytucję – Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR).

Podstawowe zasady i zakres projektu

Dofinansowanie w konkursie udzielane będzie  na kompleksowe projekty, składające się z wybranych modułów:

Moduły obligatoryjne:

  • B+R – dla konsorcjum, w skład którego wchodzi duże przedsiębiorstwo
  • B+R lub wdrożenie innowacji – dla konsorcjum, w skład którego nie wchodzi duże przedsiębiorstwo

Pozostałe moduły mają charakter fakultatywny.

Warto również zwrócić uwagę na minimalną wartość kosztów kwalifikowanych:

  • 1 mln PLN – w przypadku modułu B+R realizowane przez konsorcjum, w skład którego nie wchodzi duże przedsiębiorstwo
  • 2 mln PLN – w przypadku modułu B+R realizowane przez konsorcjum, w skład którego wchodzi duże przedsiębiorstwo.

Skład konsorcjum

Istotnym elementem przygotowania się do tego konkursu jest ustalenie odpowiedniego składu konsorcjum. W ramach naboru o wsparcie ubiegać się mogą konsorcja złożone z:

  • wyłącznie dużych przedsiębiorstw lub
  • dużych przedsiębiorstw i MŚP lub
  • dużych przedsiębiorstw i organizacji badawczych lub organizacji pozarządowych lub
  • MŚP i organizacji badawczych lub organizacji pozarządowych lub
  • dużych przedsiębiorstw i MŚP oraz organizacji badawczych lub organizacji pozarządowych.

W każdym module może wziąć udział maksymalnie 3 konsorcjantów.

Liderem konsorcjum może być wyłącznie przedsiębiorstwo. Dodatkowo, organizacja badawcza może wziąć udział wyłącznie w realizacji modułu B+R.

Warto dodać, że konsorcja składające się wyłącznie z przedsiębiorstw MŚP będą miały oddzielny, dedykowany konkurs – w aktualnej wersji harmonogramu naboru wniosków programu FENG jest on zaplanowany na kwiecień – maj 2024 r. (z budżetem 222 mln PLN).

Niezwykle istotna jest kwestia umowy konsorcjum. Obligatoryjnie dokument ten musi zostać podpisany przed złożeniem wniosku o dofinansowanie. Wytyczne – obowiązkowe elementy umowy – określone są w Załączniku nr 9 do Regulaminu konkursu. Warto pamiętać, że przygotowanie i podpisanie umowy konsorcjum jest procesem czasochłonnym. Jest to więc jeden z istotnych elementów, od których należy zacząć przygotowanie projektu.

Poziom dofinansowania

Lider konsorcjum (przedsiębiorstwo) ma możliwość ubiegania się o wsparcie w ramach pomocy publicznej oraz pomocy de minimis. Rodzaj pomocy i jej intensywność różni się między modułami.

Jeśli chodzi o moduł B+R, dla lidera konsorcjum zastosowanie ma pomoc horyzontalna na projekty badawczo-rozwojowe, której intensywność wsparcia przedstawiono w poniższej tabeli:

Status przedsiębiorstwa Badania przemysłowe Badania przemysłowe – po uwzględnieniu premii Prace rozwojowe Prace rozwojowe – po uwzględnieniu premii
Mikro 70% 80% 45% 60%
Małe 70% 80% 45% 60%
Średnie 60% 75% 35% 50%
Duże 50% 65% 25% 40%

Organizacja badawcza jako członek konsorcjum realizuje projekt w ramach swojej działalności niegospodarczej. Poziom dofinansowania wynosi do 100% kosztów kwalifikowanych.

Natomiast w module Wdrożenie innowacji dominuje regionalna pomoc inwestycyjna, udzielana na zgodnie z mapą pomocy regionalnej (do 70% kosztów kwalifikowanych, w zależności od statusu przedsiębiorstwa oraz lokalizacji inwestycji).

Dokumentacja konkursowa wskazuje jednak na istotne ograniczenia w formie i intensywności dofinansowania członków konsorcjum poza liderem. Co istotne, podmioty te mogą ubiegać się o wsparcie jedynie w formie pomocy de minimis. Warto przypomnieć, iż obecnie obowiązujący limit pomocy de minimis wynosi jedynie 200 000 EUR dla jednego przedsiębiorcy (zgodnie z definicją art. 2 ust. 2 rozporządzenia 1407/2013 – tj. z uwzględnieniem podmiotów powiązanych), a w przypadku przedsiębiorcy prowadzącego działalność w sektorze transportu drogowego towarów ‒ 100 000 euro dla jednego przedsiębiorcy. Limit badany jest w danym roku podatkowym oraz w ciągu 2 poprzedzających lat podatkowych. Powyższe zapisy konkursu stanowią więc istotne ograniczenie możliwości otrzymania wsparcia dla członków konsorcjum, a szczególnie dla przedsiębiorców niebędących liderem konsorcjum.

W przypadku chęci współpracy w przygotowaniu projektu konsorcjalnego i ubiegania się o wsparcie w konkursie zapraszamy do kontaktu z Ekspertami CRIDO.

Jednocześnie zapraszamy na webinarium: Projekty konsorcjalne. O możliwościach współfinansowania ze środków publicznych oraz kluczowych wyzwaniach w tworzeniu konsorcjów przez biznes i naukę (5 grudnia 2023, godz. 10:00). Webinarium jest współorganizowane z Instytutem Chemii Przemysłowej.


Zobacz film: Projekty badawczo-rozwojowe (UE) – zakres i koszty kwalifikowane

Film polecamy wszystkim, którzy rozważają ubieganie się o dofinansowanie ze środków unijnych na projekty badawczo-rozwojowe. Zapraszamy.