Dziś wzrok zdecydowanej większości przedsiębiorców skierowany jest na strumień funduszy z perspektywy finansowej UE 2021-2027. Warto jednak przypomnieć, iż poza obecnie główną sceną, na której królują programy FENG, dla wielu firm wciąż dostępne są inne instrumenty wsparcia działalności inwestycyjnej. Choć z perspektywy intensywności możliwej do uzyskania pomocy są być może na pierwszy rzut oka mniej zachęcające, tomają one szereg przewag nad bardzo wymagającymi instrumentami zasilanymi z funduszy strukturalnych UE. Jednym z takich instrumentów jest tzw. Grant Rządowy, który po ostatnich zmianach przeszedł korzystną dla przedsiębiorców metamorfozę.

Czym jest tzw. Grant Rządowy?

Grant Rządowy to program wspierania inwestycji o istotnym znaczeniu dla gospodarki polskiej dedykowany przedsiębiorcom, którzy mogą ubiegać się o wsparcie z następujących tytułów:

  • kosztów inwestycji w rzeczowe aktywa trwałe i WNiP albo
  • kosztów tworzenia nowych miejsc pracy

Analogicznie jak w przypadku innych programów dedykowanych działalności inwestycyjnej maksymalna intensywność wsparcia jest zależna od statusu przedsiębiorstwa oraz lokalizacji projektu na terenie kraju:

Inwestycje w koszty CAPEX
Typ inwestycji* Status przedsiębiorstwa
Duży Rozwijający się/ średni Mały/ Mikro
Strategiczna lub innowacyjna do 5 lub do 15% do 10 lub do 20% do 15 lub do 25%
Centrum Usług B+R do 15 lub do 25% do 15 lub do 25%
Inwestycje w nowe miejsca pracy
Centrum Usług Biznesowych Od 7500 do 15 000 PLN na każde nowoutworzone miejsce pracy
Centrum Usług B+R Od 15 000 do 20 000 PLN na każde nowoutworzone miejsce pracy

Bez względu na lokalizację w przypadku:

1)     utworzenia minimum 200 nowych miejsc pracy lub posiadanie statusu CBR – wsparcie do 40 000 PLN

2)     utworzenia minimum 100 nowych miejsc pracy – wsparcie do 30 000 PLN

*Maksymalne wsparcie może zostać przyznane jedynie podmiotom realizującym inwestycje na terenie obszarów o 50% intensywności wsparcia oraz deklarującym 10 kryteriów jakościowych (które zostały przedstawione w dalszej części wpisu).

Kryteria jakościowe

Pierwszą istotną zmianę można znaleźć w kryteriach jakościowych, które przybrały formę zbliżoną do ich odpowiedników w Polskiej Strefie Inwestycji.

Tabela 1. Lista kryteriów jakościowych inwestycji

Kryteria jakościowe dla inwestycji w CAPEX Kryteria dla inwestycji na utworzenie nowych miejsc pracy
Inwestycja w sektorze strategicznym Rodzaj wykonywanych procesów
Prowadzenie działalności o niskim negatywnym wpływie na środowisko Inwestycja w budynku o niskim negatywnym wpływie na środowisko
Utworzenie wyspecjalizowanych miejsc pracy Utworzenie wysokopłatnych i stabilnych miejsc pracy
Rozwój zrównoważony terytorialnie Wspieranie zrównoważonego terytorialnie rozwoju kraju
Inwestycja w OZE -
Posiadanie statusu MŚP
Prowadzenie działalności badawczo-rozwojowej
Wykorzystanie potencjału zasobów ludzkich
Robotyzacja i automatyzacja procesów
Wspieranie zdobywania wykształcenia i kwalifikacji zawodowych oraz współpraca ze szkolnictwem branżowym
Podejmowanie działań w zakresie opieki nad pracownikiem

Ponadto wprowadzono tożsame z PSI zasady oceny i punktacji inwestycji. Po zmianie przepisów dotacja może zostać przyznana po spełnieniu wymaganej ilości kryteriów, co zależne jest od lokalizacji projektu inwestycyjnego i występującej na tym terenie intensywności pomocy publicznej (wynikającej z mapy pomocy regionalnej):

  • 4 punkty - na obszarze kraju, na którym maksymalna intensywność pomocy regionalnej wynosi 50% oraz na obszarach zagrożonych wykluczeniem,
  • 5 punktów - na obszarze kraju, na którym maksymalna intensywność pomocy regionalnej wynosi 30% oraz 40%,
  • 6 punktów - na pozostałym obszarze kraj.

Istotną różnicą względem PSI jest fakt, iż od zadeklarowanej liczby kryteriów zależna jest wartość przyznanego wsparcia. Pełna wartość dotacji przyznana zostanie tylko tym podmiotom, które wskażą spełnienie 10 kryteriów.

Możliwość obniżenia progów wejścia z tytułu reinwestycji

Do jednoznacznie dobrej informacji należy zaliczyć uwzględnienie możliwości redukcji progów wejścia do mechanizmu z tytułu reinwestycji, tj.:

  • zwiększenia zdolności produkcyjnej;
  • zasadniczej zmiany procesu produkcyjnego;
  • dywersyfikacji działalności.

W przypadku powyższych typów inwestycji początkowej przedsiębiorca ubiegający się o wsparcie z tytułu nowych miejsc pracy może starać się o obniżenie tego wskaźnika o 90% i zaokrąglenie w górę do najbliższej liczby całkowitej.

W przypadku inwestycji w CAPEX możliwe jest uzyskanie redukcji od 70% (w przypadku przedsiębiorstw zatrudniających mniej niż 1000 pracowników) aż do 98% w przypadku mikroprzedsiębiorstw.

Tabela 2. Wymagane nakłady lub liczba utworzonych nowych miejsc pracy

Typ inwestycji Typ przedsiębiorstwa i wysokość wymaganych nakładów/ nowych miejsc pracy
Duży Rozwijający Średni Mały Mikro
Strategiczna 160/50 48/15 31/10 8/3 4/1
Innowacyjna 7/20 3/6 2/4 1/1 1/1
Centrum Usług Biznesowych 1/100 1/30 1/20 1/5 1/2
Centrum Usług B+R 1/10 1/10 1/10 1/10 1/10

Dodatkowo uwzględniono możliwość redukcji progu wejścia do mechanizmu o 50% z tytułu prowadzenia inwestycji w regionach zagrożonych wykluczeniem.

Podsumowanie

Wprowadzone zmiany znacznie zwiększyły przejrzystość punktacji i oceny projektu. Dodatkowo określenie listy kryteriów zbliżonych do obowiązujących w PSI ułatwiła prowadzenie inwestycji tym przedsiębiorcom, którzy planują skorzystanie z możliwości połączenia tych instrumentów. Korzystną zmianą jest również umożliwienie redukcji wymaganych nakładów kwalifikowalnych i miejsc pracy. Zmiana ta bezpośrednio w naszej ocenie przyczyni się do zwiększenia zainteresowania tym instrumentem, w szczególności pośród sektora MŚP, dla którego dostępność Grantu Rządowego jeszcze w ostatnich miesiącach była znacznie ograniczona.

Zapraszamy Państwa do kontaktu z naszymi ekspertami w celu omówienia wpływu opisywanych zmian, jak i ogólnie – niuansów działania Grantu Rządowego oraz możliwości jego łączenia z PSI, w szczególności z perspektywy Państwa przyszłych działań inwestycyjnych.