Plan działalności Agencji Badań Medycznych zaktualizowany! 780 mln PLN na projekty przedsiębiorstw
Agencja Badań Medycznych zaktualizowała plan działalności na 2022 r. – 780 mln PLN zostanie przeznaczonych na projekty przedsiębiorstw dot. innowacyjnych wyrobów medycznych, rozwoju medycyny celowanej lub personalizowanej oraz rozwoju leków generycznych i biopodobnych.
Na niekomercyjne badania kliniczne z kolei ABM planuje wydać 300 mln PLN.
Konkursy ABM dla przedsiębiorców
W tej grupie konkursów wnioskodawcami mogą być duże przedsiębiorstwa, MŚP oraz konsorcja z udziałem jednostek naukowych i podmiotów leczniczych, w których liderem jest przedsiębiorca.
Pierwszy konkurs dla przedsiębiorstw rozpoczyna się 30 marca 2022 r. i będzie dotyczył opracowania, oceny działania i oceny klinicznej innowacyjnych wyrobów medycznych.
W ramach tego konkursu finansowanie Agencji przeznaczone zostanie na projekty B+R dot. wyrobów medycznych klas IIa, IIb, III albo wyrobów medycznych przeznaczonych do diagnostyki in vitro klasy B, C, D. Ponadto, szczególnie premiowane będą wyroby medyczne oparte o sztuczną inteligencję oraz wyroby z zakresu robotyki. Wnioski będzie można składać do 30 czerwca, a budżet konkursu wyniesie 100 mln PLN.
W drugim kwartale tego roku ABM planuje ogłoszenie naboru na opracowywanie i rozwijanie innowacyjnych rozwiązań w obszarze nowych postaci farmaceutycznych i rozwoju technologii substancji aktywnych produktów leczniczych dopuszczonych do obrotu (generyków) oraz leków biopodobnych. Na projekty w ramach tego konkursu przewidziano 150 mln PLN.
Z kolei, w drugim półroczu 2022 r. Agencja planuje kolejne 3 nabory dla przedsiębiorców, których łączny budżet będzie wynosił 530 mln PLN. Nabory będą dotyczyć projektów w następujących obszarach:
- Rozwój medycyny celowanej lub personalizowanej na bazie terapii komórkowych lub produktów białkowych (250 mln PLN, III kw.),
- Rozwój medycyny celowanej lub personalizowanej na bazie produktów leczniczych opartych na kwasach nukleinowych (250 mln PLN, IV kw.),
- Innowacyjne wyroby medyczne oparte o sztuczną inteligencję do koordynowania diagnostyki i leczenia w ambulatoryjnej opiece specjalistycznej i leczeniu szpitalnym (30 mln PLN, IV kw.).
Konkursy ABM dotyczące niekomercyjnych badań klinicznych
Oprócz wyżej wymienionych naborów przeznaczonych przede wszystkim dla przedsiębiorców, w planie działalności Agencji przewidziano również konkursy dotyczące niekomercyjnych badań klinicznych dedykowane jednostkom naukowym, podmiotom leczniczym i ich konsorcjum, w tym z przedsiębiorstwami posiadającymi status centrum B+R.
Pierwszy konkurs (w podziale na dwie rundy) został już ogłoszony, a druga runda kończy się 17 maja.
Głównym celem konkursu jest opracowanie nowych procedur diagnostycznych i terapeutycznych w różnych obszarach medycyny z premiowaniem chorób onkologicznych, chorób wieku dziecięcego i podeszłego, chorób zakaźnych i ich powikłań oraz chorób o podłożu immunologicznym. Budżet drugiej rundy to 100 mln PLN.
Dodatkowo, w III kw. 2022 r. planowany jest konkurs na niekomercyjne badania kliniczne oceniające efektywność kliniczną i kosztową różnych produktów leczniczych w tym samym wskazaniu – badania typu head-to-head. Planowany budżet to 100 mln PLN.
Według zaktualizowanego Planu Działalności w całym 2022 roku, ABM planuje przeznaczyć na innowacyjne projekty 1 080 mln PLN, co oznacza, że budżet Agencji w jej 4 roku działalności będzie znacząco większy od poprzednich.
Posłuchaj