W ubiegłym tygodniu Ministerstwo Finansów (dalej: „MF”) poinformowało o przystąpieniu Polski do pilotażu VAT UE CBR (Cross Border Rulings – dalej „CBR”). Jest to nowa forma współpracy polskiej administracji podatkowej z podatnikami VAT, która umożliwia uzyskanie swoistej „transgranicznej interpretacji VAT”, uzgadnianej przez KAS z administracją podatkową innego Państwa Członkowskiego.

Czym są CBR-y?

Celem CBR jest uzgodnienie na wniosek podatnika, interpretacji w zakresie traktowania VAT skomplikowanych transakcji o charakterze transgranicznym, dokonywane pomiędzy administracjami podatkowymi zainteresowanych Państw Członkowskich uczestniczących w pilotażu VAT UE CBR. Instytucja CBR ukierunkowana jest zasadniczo na zmniejszenie ryzyka odmiennej oceny danej transakcji transgranicznej przez administracje podatkowe różnych Państw Członkowskich, co mogłoby skutkować np. jej podwójnym opodatkowaniem.

Pilotaż VAT UE CBR jest inicjatywą zapoczątkowaną już przed kilkoma latami w ramach VAT UE Forum, czyli specjalnej grupy stanowiącej unijne forum dyskusyjne w zakresie VAT pomiędzy administracjami podatkowymi Państw Członkowskich a przedstawicielami biznesu czy organizacji branżowych. Po decyzji Polski o dołączeniu do pilotażu VAT UE CBR, pilotaż ten realizowany jest aktualnie przez 18 Państw Członkowskich. Poza Polską są to: Belgia, Dania, Irlandia, Estonia, Hiszpania, Francja, Włochy, Cypr, Łotwa, Litwa, Malta, Węgry, Niderlandy, Portugalia, Słowenia, Finlandia i Szwecja.

Co daje podstawy do wystąpienia o CBR?

MF zaprezentowało specjalną zakładkę dotyczącą pilotażu VAT UE CBR. Opublikowano na niej m. in. informacje o procedurach dotyczących Wstępnego wniosku CBR oraz wniosku CBR i rekomendowane formularze wniosków. Zasadniczo, procedurę ubiegania się o uzgodnienie CBR inicjuje złożenie do Szefa KAS specjalnego Wstępnego wniosku CBR, który jest oceniany pod kątem spełnienia wymogów formalnych. Wśród wymogów formalnych, opisanych przez KAS, można wskazać między innymi na: (i.) wspomniany już transgraniczny charakter sprawy; (ii.) okoliczność, iż sprawa dotyczy planowanych transakcji, czyli transakcji, które nie zostały jeszcze dokonane czy (iii.) duży stopień skomplikowania sprawy.

Powyższe przykładowe przesłanki oraz szereg pozostałych warunków formalnych są oceniane przez KAS w ramach Wstępnego wniosku CBR, a dopiero jego akceptacja umożliwia złożenie Wniosku CBR. Wniosek CBR podlega dalszej weryfikacji KAS pod kątem spełnienia określonych wymogów formalnych. Dopiero jego pozytywne rozpatrzenie otwiera drogę do ewentualnego uzgodnienia stanowiska z administracją podatkową innego Państwa Członkowskiego współpracującego w ramach pilotażu VAT UE CBR.

Jaka przyszłość czeka CBR-y?

Przystąpienie Polski do pilotażu VAT UE CBR należy ocenić jako działanie zdecydowanie pozytywne. Podatnicy, uzyskują bowiem możliwość uzgodnienia prawidłowego traktowania VAT skomplikowanych transakcji transgranicznych z administracjami podatkowymi zainteresowanych Państw Członkowskich. Co może się okazać szczególnie istotne dla podmiotów uczestniczących w międzynarodowych transakcjach towarowych bądź usługowych.

Fiskus upatruje w pilotażu narzędzie, które powinno przyczynić się do zmniejszenia ryzyka podwójnego opodatkowania VAT, a w konsekwencji zapobiegać powstawaniu sporów w przedmiotowym obszarze pomiędzy Państwami Członkowskimi i wpływać na neutralność fiskalną.

Czy pilotaż VAT UE CBR sprosta pokładanym w nim, niewątpliwie pożądanym, oczekiwaniom oraz czy okaże się popularnym środkiem wykorzystywanym przez podatników? Będziemy z zainteresowaniem przyglądać się zaprezentowanemu rozwiązaniu i jego funkcjonowaniu w polskiej praktyce.

Źródło:

Komunikat Ministerstwa Finansów z 6 października 2021 r. https://www.gov.pl/web/finanse/pilotaz-vat-ue-cbr-cross-border-rulings oraz strona https://www.podatki.gov.pl/vat/pilotaz-vat-ue-cbr/