Zdaniem WSA w Bydgoszczy[1] spółka prawa handlowego, która nie wchodzi w skład administracji publicznej nie może być automatycznie wykluczona z grona podmiotów działających jako organ władzy. Jej działalność może być zatem wyłączona z VAT. W niektórych obszarach działalności komunalnej może oznaczać to poważne zmiany w rozliczeniach VAT.

Sprawa dotyczyła spółki celowej, która wspierała i promowała rozwój województwa poprzez wprowadzanie na rynek regionalny instrumentów inżynierii finansowej. Województwo było jej jedynym udziałowcem.

Zgodnie z zawartą z województwem umową, spółka pełniła funkcję menadżera funduszu powierniczego. Na podstawie tego porozumienia realizowała projekt mający na celu wzmocnienie konkurencyjności przedsiębiorstw i rozwój instytucji otoczenia biznesu oraz otrzymywała z tego tytułu wynagrodzenie.

We wniosku o interpretację spółka zapytała, czy otrzymywane przez nią zwroty kosztów administracyjnych i zarządzania funduszem stanowią wynagrodzenie za świadczenia podlegające opodatkowaniu VAT. Jej zdaniem, z uwagi na charakter wykonywanych działań (jako organ władzy publicznej), nie wykonuje ona transakcji opodatkowanych VAT. Spółka odniosła się m.in. do orzecznictwa TSUE[2], z którego wynika, że poza zakresem VAT pozostają czynności wykonywane przez podmiot działający w charakterze organu władzy publicznej. Zajęła przy tym stanowisko, że status ten można przypisać spółce, której jedynym udziałowcem jest województwo. Została ona bowiem powołana do wykonywania działań będących w gestii jednostki samorządu terytorialnego – zadań publicznych. Jak podkreśliła, zadania publiczne wykonywane we własnym zakresie przez województwo nie podlegałyby opodatkowaniu VAT, zatem fakt ich dalszej (zgodnej z przepisami prawa) delegacji na zależną spółkę nie może wpłynąć na opodatkowanie.

Dyrektor KIS nie przychylił się do stanowiska wnioskodawcy uznając, iż fakt otrzymywania przez spółkę wynagrodzenia dowodzi, że w analizowanej sytuacji dochodzi do odpłatnego świadczenia usług, które powinno zostać opodatkowane VAT. Co prawda, Dyrektor KIS zgodził się ze spółką, iż wykonuje ona zadania własne należące, lecz podkreślił, że działa jako odrębny podatnik. Prowadzi zatem niezależną działalność gospodarczą, w ramach której realizuje świadczenia opodatkowane VAT. Spółka, nie zgadzając się z otrzymaną interpretacją, wniosła skargę do WSA.

WSA w Bydgoszczy uchylił powyższą interpretację. Zdaniem sądu, fakt, iż spółka jest odrębnym podmiotem prawa handlowego nie sprawia, iż nie może zostać zaklasyfikowana jako organ prawa publicznego. Celem zbadania, czy dana jednostka działa jako podatnik VAT, należy ocenić charakter wykonywanych zadań a nie samą formę prawną. W dokonaniu oceny może być pomocna analiza charakteru umowy łączącej spółkę z województwem oraz przepisów na podstawie których funkcjonuje spółka. Ze względu na niedokonanie dokładnej weryfikacji szczegółów sprawy przez Dyrektora KIS, sąd uchylił zaskarżoną interpretację.

Niniejszy wyrok, uchylający interpretację, potwierdza pojawiające się już wcześniej w wyrokach TSUE i NSA stanowisko, iż spółka prawa handlowego, w której jedynym udziałowcem jest jednostka samorządu terytorialnego, może być uznana za podmiot prawa publicznego. Tym samym WSA rozwinął dotychczasową linię orzeczniczą, dodatkowo przypominając organom podatkowym, iż sprawy wnoszone przez podatników powinny być każdorazowo szczegółowo analizowane. Na tle przedstawionej sprawy pojawia się również pytanie, czy taka spółka działa w charakterze odrębnego od gminy podatnika VAT. Niemniej jednak, ta kwestia nie poruszona przez WSA.


[1] Wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 24.04.2019 r., o sygn. I SA/Bd 152/19

[2] Wyrok TSUE z dnia 29.10.2015 r., w sprawie C-174/14 Saudacor.