W ostatnim wpisie mówiliśmy o braku uwzględniania specyfiki biznesu przy proponowanym ograniczeniu wydatków na usługi niematerialne. Dziś kilka słów na temat opłat i należności licencyjnych.

Dla przypomnienia projekt zmian do ustawy o CIT przewiduje limit do wysokości 5% (podatkowej) EBITDA ponad 1.200.000 zł - wysokości możliwych do zaliczenia w roku podatkowym kosztów uzyskania przychodów wynikających z wszelkiego rodzaju opłat i należności za korzystanie lub prawo do korzystania z praw lub wartości, o których mowa w art. 16b ust. 1 pkt 4-7 ustawy o CIT.

Powyższe ograniczenie nie będzie miało zastosowania „do opłat i należności zaliczanych do kosztów uzyskania przychodów bezpośrednio związanych z wytworzeniem towaru lub usługi.” Jednocześnie kwota kosztów nieodliczona w danym roku podatkowym nie będzie podlegać odliczeniu w latach następnych.

Art. 16b ust. 1 pkt 4-7 ustawy o CIT dotyczy (i) autorskich i pokrewnych praw majątkowych, (ii) licencji, (iii) praw określonych w ustawie z dnia 30 czerwca 2000 r. – Prawo własności przemysłowej oraz (iv) know-how.

Podobnie jak przy ograniczeniu wydatków na usługi niematerialne, ustawodawca zapomniał o specyfice biznesu, w niektórych bowiem branżach dostęp do licencji, know-how czy nowych technologii jest kluczowy. Co więcej, koszty te nie dają się bezpośrednio przypisać do produktu lub usługi. Przykładów nie trzeba szukać daleko:

  • biznesy oparte na modelu franczyzowym - zazwyczaj w tym modelu franczyzobiorca płaci za dostęp do znaku towarowego, know-how czy modelu biznesowego; po zmianie przepisów nie zaliczy on w koszty takich wydatków;
  • prowadzenie prac B+R i sprzedaż wyników badań (lub sprzedaż praw IP) - proponowana zmiana stoi w jawnej sprzeczności z promowanym modelem centrów B+R;
  • działalność w zakresie badań klinicznych;
  • prowadzenie działalności w oparciu o zewnętrzną technologię.

Warto także podkreślić, że argument Ministerstwa, iż zaplanowana zmiana ma na celu ograniczenie optymalizacji podatkowych (m.in. z wykorzystaniem znaków towarowych) nie jest przekonywujący. Równolegle bowiem proponowane są zmiany ograniczające możliwość zaliczenia w koszty opłaty licencyjne oraz odpisy amortyzacyjne wynikające z takich optymalizacji (wprowadzenie pkt 73) i 64a) do art. 16 ust. 1 ustawy o CIT). Niezależnie zaś wydaje się, że rolą organów jest sprawdzanie podatników i ograniczanie wyłącznie niedozwolonych optymalizacji, a nie automatyczne usuwanie z kosztów wszelkich wydatków, z których niektórzy uczynili optymalizację.


Interesuje Cię ten temat? Skontaktuj się z autorem artykułu.


NOWOŚĆ na cenytransferowe.taxand.pl!

Wejdź na Weryfikator obowiązków TP i sprawdź,
jakie obowiązki dokumentacyjne będą dotyczyć Twojej Spółki od 2017 r.