W odpowiedzi na interpelację Ministerstwo Finansów wyjaśniło wątpliwości w stosowaniu przepisów przejściowych w zakresie sporządzania dokumentacji podatkowej według nowych przepisów. Według opinii Ministerstwa dokumentację podatkową do transakcji (lub innych zdarzeń) rozpoczętych i niezakończonych przed dniem 1 stycznia 2017 r. sporządza się zgodnie z nowymi zasadami dokumentowania wprowadzonymi ustawą z dnia 9 października 2015 r., w zakresie tej części transakcji lub innych zdarzeń, które są realizowane w roku podatkowym rozpoczynającym się po dniu 31 grudnia 2016 r. W praktyce oznacza to, że dla podatników których rok podatkowy nie jest tożsamy z rokiem kalendarzowym (załóżmy rozpoczyna się 1 kwietnia 2017 r.):

  • dokumentację podatkową transakcji (lub innych zdarzeń) z podmiotami powiązanymi, rozpoczętych i niezakończonych przed dniem 1 stycznia 2017 r., sporządza się zgodnie z nowymi przepisami począwszy od nowego roku podatkowego podatnika, rozpoczynającego się po 31 grudnia 2016 r. (czyli w naszym przykładzie od 1 kwietnia 2017 r.),
  • jednocześnie dokumentację podatkową tych transakcji (lub innych zdarzeń) za okres pomiędzy 1 stycznia 2017 r. a dniem, w którym rozpoczyna się nowy rok podatkowy (czyli w naszym przykładzie pomiędzy 1 stycznia 2017 r. a 31 marca 2017 r.) sporządza się zgodnie ze starymi przepisami.

Dla przypomnienie wątpliwości budziło brzmienie art. 11 ustawy wprowadzającej nowe wymogi dokumentacyjne z dnia 9 października 2015 r., które mogło sugerować obowiązek stosowania nowych przepisów już od 1 stycznia 2017 r. również dla podatników z łamanym rokiem podatkowym.

Link do interpelacji

Link do odpowiedzi


Interesuje Cię ten temat? Skontaktuj się z autorem artykułu.


NOWOŚĆ na cenytransferowe.taxand.pl!

 Wejdź na Weryfikator obowiązków TP i sprawdź,
jakie obowiązki dokumentacyjne będą dotyczyć Twojej Spółki od 2017 r.