MF donosi o ułatwieniach obsługi podatników i pracowników administracji podatkowej przez KIP poprzez wdrożenie nowego systemu informatycznego, który kosztował podatników 4,5 mln zł.

Krajowa Informacja Podatkowa (KIP) to ogólnokrajowa infolinia podatkowa, uruchomiona przez Ministerstwo Finansów (MF) w 2006 r. Z roku na rok cieszy się ona coraz większą popularnością, udzielając ponad 1,5 mln porad podatkowych w ciągu roku. Obecnie przeżywa swój renesans dzięki udostępnieniu komunikacji nie tylko telefonicznej, ale także za pośrednictwem e-maila czy czata. Dodatkowym elementem nowego systemu informatycznego KIP jest zastosowanie nowoczesnej technologii biometrycznej weryfikacji głosu osoby dzwoniącej, która może w przyszłości umożliwić podatnikom automatyczny dostęp do swoich indywidualnych informacji.

Niestety jednak… informacje udzielane przez KIP mają wyłącznie charakter informacyjny. Nie są w żadnym wypadku dla podatników wiążące. Nawet jeśli pracownik KIP udzieli telefonicznego wyjaśnienia w zakresie dotyczącym sposobu wypełnienia deklaracji podatkowej, czy też zasad opodatkowania danego zdarzenia, to i tak urzędnik zajmujący się / sąd wyrokujący w naszej sprawie może przyjąć odmienne stanowisko. Infolinia mająca służyć pomocą może zatem nawet wprowadzać w błąd…

I chociaż 4,5 mln zł to zaledwie kropla w morzu w skali wpływów z podatków do budżetu państwa (w 2014 r. ok. 297 mld zł), to jednak wolałabym zobaczyć jak za te same pieniądze pracuje się chociażby nad zmianami w przepisach zmierzającymi do uproszczenia systemu podatkowego, który nie wymusza wprowadzania infolinii podatkowej dla zdezorientowanych podatników.

Interesuje Cię ten temat? Skontaktuj się z autorem artykułu.