Pracownicy Krajowej Informacji Podatkowej będą wydawać interpretacje podatkowe w ciągu 2 miesięcy. To o miesiąc szybciej niż dziś.

To rozwiązanie z zaakceptowanej pod koniec grudnia 2014 r. przez wiceministra finansów Jacka Kapicę „Koncepcji rozwoju Krajowej Informacji Podatkowej".

Zmiany w działaniu Krajowej Informacji Podatkowej (dalej: KIP) mają spowodować utworzenie centralnego systemu zarządzania informacją podatkową. W założeniu ma to być ogólnopolski ośrodek, który będzie odpowiedzialny za politykę informacyjną w zakresie podatków. Wiedza na temat stosowania prawa podatkowego dostarczana przez ten ośrodek ma być jednolita i ma służyć zarówno podatnikom, jak i pracownikom całej administracji podatkowej.

Docelowo KIP ma wspierać użytkowników korzystających z systemu e-Podatki (rozwój funkcji Help Desk), a kanały komunikacji mają być poszerzone i dobierane według preferencji klienta. Podatnik będzie mógł wysłać do urzędnika KIP e-mail lub skorzystać z rozmowy WebChat. W ramach wielokanałowej obsługi klienta, od 1 stycznia 2015 r. działa nowe, szóste Biuro KIP w Będzinie, które ma być dedykowane wyłącznie do obsługi i pracy jako contact center. Dodatkowo, podatnicy korzystający z Portalu Podatkowego/Konta Podatnika będą mogli liczyć na otrzymywanie indywidualnych informacji.

Co ciekawe pracownicy KIP we współpracy z Ministerstwem Finansów będą przygotowywać kompleksowe komentarze do ustaw podatkowych dostępne w wersji papierowej i elektronicznej.

Ważną zmianą ma być wprowadzenie specjalizacji rzeczowej poszczególnych biur. Od 1 lipca 2015 r. rozpocznie się formalna zmiana właściwości, której zakończenie planowane jest na 2019 r. Specjalizacja będzie polegać na tym, że wyznaczone biura KIP będą udzielać interpretacji podatkowych w wybranych podatkach. Bielsko-Biała ma być odpowiedzialna za: akcyzę, PCC, spadki i darowizny oraz CIT. Toruń i Piotrków Trybunalski będą wyspecjalizowane w PIT. Natomiast VAT-em zajmie się Leszno i Płock.

Po wprowadzeniu specjalizacji KIP otrzyma nową strukturę wraz z silnym ośrodkiem zarządzającym - Centralą KIP. Zdaniem przedstawicieli MF tylko jeden ośrodek może zapewnić skuteczną koordynację informacji podatkowych, tak by nie było rozbieżności między interpretacjami. Ośrodek ten ma koordynować prace w zakresie dystrybucji i publikacji informacji podatkowych w skali całej Polski.

 

Źródło: „Koncepcja rozwoju Krajowej Informacji Podatkowej” http://www.mf.gov.pl/documents/764034/11819232/20141229093658.pdf