W tym roku po raz drugi największe firmy będą zobowiązane do przygotowania sprawozdania z realizacji strategii podatkowych. O ile za pierwszym razem wiele było wątpliwości i niejasności, co powodowało różne podejście podatników do nowego obowiązku, o tyle obecnie weryfikacji podlegać będą wszystkie założenia i cele postawione sobie przez organizacje w obszarze podatkowym. Mając w pamięci doświadczenia z ubiegłego roku, poddaliśmy analizie 100 zeszłorocznych sprawozdań, by ocenić, czy firmy potraktowały obowiązek sporządzenia sprawozdania jako nowy przykry obowiązek, czy jednak uznały, że jest to dobry moment na bliższe przyjrzenie się jakości zarządzania obszarem podatkowym i jego poprawy. Polecam zapoznanie się z wynikami przygotowanego przez nas Raportu pt.: „Informacje o realizowanych strategiach podatkowych i ich jakość – Interesujący prolog, a nie skończone dzieło”.

Od lat ciekawiło mnie, jak w praktyce firmy pokażą deklarowane hasła – „Rozliczamy podatki z najwyższą starannością!”, „Nadzór nad rozliczeniami podatkowymi to priorytet naszej firmy!”. Piękne hasła, ale zawsze, gdy je słyszałem zastanawiałem się, co w praktyce zrobiła dana organizacja, by przekuć je w realne działania? Jakie procedury zaimplementowano? Jak podzielono obowiązki i odpowiedzialności? Jak działy biznesowe współpracują z księgowością by uniknąć ryzyk i błędów? Czy w ramach struktury wiadomo, gdzie kryją się największe ryzyka podatkowe? Jeszcze ciekawiej robi się, gdy zdamy sobie sprawę, że niektórzy podatnicy opublikowali sprawozdania z realizacji strategii podatkowej… bez przygotowania samej strategii podatkowej. To tak jakby będąc na pełnym morzu próbować dopłynąć do portu bez jakichkolwiek narzędzi do nawigowania.

Dlatego drugi rok obowiązywania przepisów o obowiązku raportowania sprawozdań z realizacji strategii podatkowych będzie zapewne bardzo ciekawy. Trzeba będzie bowiem sprawdzić i pokazać nie tylko co dana firma chciała osiągnąć, ale także jakimi środkami się posługiwała i w jaki sposób zmierzyła to, gdzie obecnie się znajduje, jeśli chodzi o realizację założeń oraz celów strategii podatkowej.

Zanim jednak jesienią wszyscy zobowiązani podatnicy usiądą do przygotowania sprawozdań z realizacji strategii podatkowych, warto sięgnąć do naszego Raportu pt.: „Informacje o realizowanych strategiach podatkowych i ich jakość – Interesujący prolog, a nie skończone dzieło”, w którym to zawarliśmy wnioski z analizy 100 opublikowanych sprawozdań z realizacji strategii podatkowych za 2020 r.

Jakie najważniejsze wnioski płyną z przygotowanego przez nas Raportu?

Po pierwsze takie, że zdecydowana większość przedsiębiorców nie wyszła w złożonych sprawozdaniach poza minimum sprawozdawczości.

Po drugie jednak – już w tym pierwszym podejściu – widać, że są podmioty gotowe transparentnie i kompleksowo informować o szczegółach realizacji swoich strategii podatkowych.

Czy jednak o sam obowiązek publikacji sprawozdania tutaj chodzi?

Moim zdaniem zdecydowanie nie – ten obowiązek powinien być przyczynkiem do rachunku sumienia podatników i sprawdzenia, czy z punktu widzenia nadzoru nad rozliczeniami podatkowymi – ich wewnętrzna organizacja, sposób funkcjonowania czy przyjęte i stosowane procedury, minimalizują ryzyka podatkowe i właściwie nimi zarządzają.

Coraz częściej słyszę od podatników, że chcą oni uporządkować swoje organizacje pod kątem podatkowym, albo że cały czas „coś nie gra”, jeśli chodzi o komunikację pomiędzy biznesem a księgowością – dobrze, jeśli taka refleksja następuje przed kontrolą czy domiarem podatkowym. Wówczas można zaoszczędzić wiele nerwów i… pieniędzy. I tutaj znów wracamy do kwestii strategii podatkowej. Co z tego, że została przyjęta, co z tego, że przygotowano procedury, skoro organizacja nie stosuje ich w praktyce?

W drugim roku obowiązywania przepisów proponowałbym zwrócić uwagę właśnie na te aspekty – czyli jak w praktyce działają przygotowane procesy i procedury? Czy mogą funkcjonować lepiej? Jakie wskaźniki zostały przyjęte do mierzenia poziomu ich realizacji? Jak zmienił się sam biznes i czy przyjęte rozwiązania są odpowiednie do skali obecnych wyzwań?

Niezależnie od, delikatnie mówiąc, słabej jakości legislacji w zakresie obowiązku składania sprawozdań z realizacji strategii podatkowych, obowiązek ten – chyba jak żaden inny – jest naprawdę ważny dla samych podatników i może uchronić ich przed wieloma problemami i sporami podatkowymi – jeśli podejdzie się do całego zagadnienia w sposób odpowiedzialny.

Krótkie podsumowanie analizy oraz sam Raport można pobrać na naszej stronie www: