Rada Ministrów przyjęła 18 listopada 2014 r. założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw. Nowości wprowadzone tą nowelą zaczną obowiązywać od 30 czerwca 2015 r.

Celem nowelizacji jest wprowadzenie uproszczeń dla przedsiębiorców, którzy prowadzą działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych.

Zmiany przewidują likwidację kontrowersyjnych obowiązków dokumentacyjnych co może wpłynąć pozytywnie na zmniejszenie zakresu zaangażowania niezbędnego na rozliczenie podatku zarówno po stronie organów podatkowych jak i podatników. W efekcie przedsiębiorcy mogą spodziewać się obniżenia kosztów prowadzonej działalności gospodarczej. Zamiarem ustawodawcy jest także doprecyzowanie istniejących przepisów w celu ich prostszego stosowania.

Proponowane zmiany obejmą m.in.:

  • Zniesienie odrębnego druku INF (informacji o wyrobach akcyzowych w składzie podatkowym). Rozwiązanie to ma uprościć prowadzenie działalności w formie składu podatkowego.
  • Umożliwienie korzystania ze zwolnienia od akcyzy – w pierwszym roku działalności – przez zakłady energochłonne: 1) rozpoczynające działalność gospodarczą i wykorzystujące w niej wyroby węglowe lub gazowe; 2) już działające na rynku, ale które uruchamiają nową instalację wykorzystującą wyroby węglowe lub gazowe.
  • Doprecyzowanie pojęcia systemu prowadzącego do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub podwyższenia efektywności energetycznej.
  • Rozszerzenie możliwości stosowania celnych procedur uproszczonych w przypadku wywozu alkoholu etylowego zawartego w kosmetykach.
  • Doprecyzowanie regulacji dotyczących wyrobów energetycznych opodatkowanych zerową stawką akcyzy, np. odstąpienie od obowiązku składnia zabezpieczenia akcyzowego na takie wyroby.
  • Doprecyzowanie regulacji dotyczących opodatkowania strat olejów smarowych oraz wyrobów akcyzowych opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na przeznaczenie.
  • Obniżenie warunków wysokości obrotu i powierzchni magazynowych dla podmiotów prowadzących działalność w formie usługowych składów podatkowych typu magazynowego.
  • Zniesienie obowiązku uzyskiwania nowego zezwolenia akcyzowego w przypadku zmiany grupy wyrobów akcyzowych. Umożliwi to rozszerzenie działalności o nowe grupy wyrobów akcyzowych na podstawie już wydanego zezwolenia.
  • Wydłużenie terminu na zwrot niewykorzystanych, uszkodzonych lub zniszczonych znaków akcyzy na wyroby akcyzowe; wydłużenie okresu ważności znaków akcyzy z 6 do 12 miesięcy w przypadku wprowadzenia nowego znaku akcyzy.
  • Rozszerzenie przypadków, w których dopuszcza się przemieszczenie – w procedurze zawieszania poboru akcyzy – wyrobów oznaczonych znakami akcyzy między składami podatkowymi.
  • Ograniczenie konsekwencji prawnych w sytuacji wystąpienia uchybień w ewidencji wyrobów zwolnionych z akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.
  • Uproszczenie przepisów dotyczących warunków magazynowania wyrobów akcyzowych (w jednym składzie podatkowym będzie można magazynować wyroby akcyzowe o różnym statusie podatkowym: objęte akcyzą i nie objęte akcyzą – co do tej pory nie było jednoznaczne).
  • Doprecyzowanie przepisów dotyczących przeładunku olejów smarowych w procedurze poboru akcyzy.
  • Uproszczenie regulacji dotyczących sposobu stosowania zabezpieczeń akcyzowych.
  • Odstąpienie od wymogu obowiązkowej obecności funkcjonariusza celnego podczas niszczenia piwa i wyrobów winiarskich z zapłaconą akcyzą zwróconych w wyniku reklamacji.
  • Zmiany w przepisach z zakresu podatku akcyzowego i kontroli, których celem jest uproszczenie procedur związanych z prowadzeniem działalności w zakresie wyrobów akcyzowych, np. umożliwienie wnoszenia zastrzeżeń do protokołu z kontroli obrachunkowej, wyeliminowanie podwójnej weryfikacji podmiotów przed wydaniem zezwolenia akcyzowego oraz podwójnej dokumentacji dotyczącej składu podatkowego.
  • Włączenie do ustawy regulacji, które przyczynią się do skutecznego zwalczania działalności przestępczej w obrocie suszem tytoniowym (wprowadzony zostanie obowiązek rejestracji i obowiązek składania zabezpieczenia akcyzowego przez pośredniczące podmioty tytoniowe).

 

Źródło:

www.premier.gov.pl