Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z 14 czerwca 2022 roku[1] potwierdził możliwość stosowania koncepcji look through approach w odniesieniu do wypłaty dywidendy na rzecz zagranicznego podmiotu.

Czego dotyczyła sprawa?

Jak wynika z opisanego zdarzenia przyszłego, wnioskodawca będący polską spółką z ograniczoną odpowiedzialnością rozważał możliwość zastosowania zwolnienia z opodatkowania podatkiem u źródła dywidendy wypłacanej do spółki matki z siedzibą we Francji, która jest jej 100% udziałowcem. Spółka matka jest spółką holdingową nie prowadzącą działalności operacyjnej. Następnie dywidenda miała być przekazana do jedynego udziałowca spółki matki, będącego również francuskim rezydentem podatkowym i prowadzącego działalność operacyjną.

Stanowisko wnioskodawcy i organu

Jedno z pytań wnioskodawcy dotyczyło możliwości zastosowania zwolnienia z opodatkowania dywidendy podatkiem u źródła stosując koncepcję look through. Zgodnie z tą koncepcją w przypadku występowania tzw. pośrednika należności oraz kolejnego w łańcuchu płatności podmiotu będącego rzeczywistym właścicielem tej należności (tzw. beneficial owner), płatnik powinien stosować przepisy odpowiedniej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania z państwem, którego rezydentem jest rzeczywisty właściciel należności lub zastosować właściwe przepisy krajowe (a zatem pomijając przy kwalifikacji danej płatności dla celów podatkowych pośrednika).

Zdaniem wnioskodawcy będzie mógł on zastosować takie zwolnienie, jeżeli podmiot, który nie jest bezpośrednim odbiorcą dywidendy, ale jest jej rzeczywistym właścicielem, spełnia warunki wynikające z  art. 22 ust. 4 ustawy o CIT.

Jednym z warunków wskazanym w ustawie o CIT jest bezpośrednie posiadanie przez spółkę otrzymującą dywidendę, co najmniej 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki wypłacającej dywidendę nieprzerwanie przez co najmniej 2 lata. Zdaniem wnioskodawcy warunek ten można uznać za spełniony, jeżeli rzeczywisty właściciel spełnia go w odniesieniu do spółki pośredniczącej, a ta względem spółki wypłacającej dywidendy.

Przy stosowaniu zwolnienia na podstawie koncepcji look through spełnienie warunków do jego zastosowania będzie musiało być zweryfikowane przez Wnioskodawcę w stosunku do rzeczywistego właściciela dywidendy, a nie w stosunku do spółki pośredniczącej. W szczególności Wnioskodawca będzie musiał posiadać jego certyfikat rezydencji, oświadczenie potwierdzające spełnienie warunków do zastosowania zwolnienia oraz inną dokumentację potwierdzającą status ostatecznego odbiorcy.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził prawidłowość stanowiska wnioskodawcy i odstąpił od uzasadnienia.

Czy to początek korzystnej dla podatników i płatników linii interpretacyjnej?

Koncepcja look through approach związana z poborem podatku u źródła może być zastosowana w momencie, gdy przy dokonywaniu płatności występuje pośrednik, który nie jest rzeczywistym właścicielem należności. Płatnik ma wtedy możliwość zastosować odpowiednie przepisy krajowe lub przepisy umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania właściwej dla państwa rezydencji rzeczywistego właściciela należności. Koncepcja ta nie wynika z krajowych przepisów, a powstała na gruncie międzynarodowego prawa podatkowego.

Wcześniej organy i sądy potwierdzały możliwość zastosowania zwolnienia z podatku u źródła stosując look through approach przy wypłatach należności licencyjnych i odsetkowych.

Na możliwość zastosowania koncepcji look through również przy wypłatach dywidendy wskazywał Minister Finansów w Projekcie objaśnień podatkowych dotyczących zasad poboru podatku u źródła z dnia 19 czerwca 2019 r. Jednak jest to pierwsza interpretacja potwierdzająca taką możliwość. Jest to tym bardziej zaskakujące, że organ potwierdził, że warunek bezpośredniego posiadania udziałów, wskazany wprost w ustawie o CIT, nie musi być spełniony.

Niewątpliwie prezentowane stanowisko może zapoczątkować kształtowanie się pozytywnej linii interpretacyjnej opartej o koncepcję look through approach, z czasem okaże się czy prezentowana wykładania zostanie podtrzymana przez organy w kolejnych interpretacjach.

[1] Interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z dnia 14 czerwca 2022 o nr 0111-KDIB2-1.4010.128.2022.2.AR