Zgodnie z przepisami o VAT, jeśli podatnik zaprzestaje wykonywania czynności opodatkowanych, ma obowiązek poinformować o tym fakcie urząd skarbowy w ciągu 7 dni od ostatniego dnia prowadzenia działalności gospodarczej.

Proces wyrejestrowania z VAT powinien być przeprowadzony ostrożnie (gdy podatnik ma pewność, że nie będzie dokonywał już żadnej sprzedaży, nie otrzyma faktur zakupowych, z których chciałby odliczyć VAT naliczony).

(Dalsza część artykułu pod materiałem wideo)


Zobacz film: Rejestracja VAT

Jeśli chcesz wiedzieć, kto, kiedy i na jakich zasadach podlega rejestracji VAT, zapraszamy na film. Z filmu dowiesz się również, jak przebiega cały proces takiej rejestracji.


Przed dokonaniem wyrejestrowania należy złożyć wniosek o zwrot podatku VAT i/lub przelew środków z rachunku VAT na rachunek bieżący (jeśli dotyczy). Podatnik powinien utrzymać swój polski rachunek bankowy do czasu otrzymania zwrotu VAT (środki nie mogą zostać przelane na rachunek zagraniczny lub rachunek nienależący do podatnika). Podatnik może zrezygnować ze zwrotu VAT (np. w przypadku, gdy kwota VAT nie jest znacząca).

Procedura wyrejestrowania z VAT

Wyrejestrowanie z VAT nie należy do mocno skomplikowanych czynności. Aby przeprowadzić proces wyrejestrowania, należy złożyć we właściwym urzędzie skarbowym, samodzielnie lub przez pełnomocnika:

  • plik JPK oraz deklarację VAT-UE (jeśli dotyczy) za ostatni okres rozliczeniowy,
  • krótki formularz wyrejestrowania z VAT (VAT-Z),
  • sporządzony spis z natury (w niektórych przypadkach).

Czasami może być konieczne złożenie aktualizacji formularza NIP-8 (np. jeśli w skutek likwidacji podatnika zmienia się miejsce przechowywania dokumentacji rachunkowej).

Procedura wyrejestrowania trwa co do zasady kilka dni. Podatnik nie otrzymuje oddzielnego pisma w tym zakresie, ale powinien sprawdzać status rejestracji na tzw. Białej Liście.

Wyrejestrowanie z urzędu

Przepisy ustawy o VAT przewidują, że w niektórych przypadkach naczelnik urzędu skarbowego może samodzielnie wykreślić podatnika z rejestru VAT, tj.:

  • gdy mimo udokumentowanych prób nie ma możliwości skontaktowania się z podatnikiem lub jego pełnomocnikiem (wyrejestrowanie bez zawiadomienia),
  • gdy podatnik składa zerowe raporty VAT przez 6 miesięcy (2 kwartały) z rzędu (wyrejestrowanie z powiadomieniem),
  • gdy podatnik nie składa raportów VAT za 3 kolejne miesiące lub za kwartał (wyrejestrowanie z powiadomieniem).

Praktyka fiskusa

Z obserwacji ostatnich lat wynika, że urzędy coraz rzadziej korzystają z regulacji pozwalających na automatyczne wyrejestrowanie – szczególnie w związku z nieskładaniem deklaracji.

Przez pierwsze lata funkcjonowania tej możliwości – jedyną szansą na niewykreślenie z rejestru podatników VAT w przypadku braku transakcji do zaraportowania było przygotowanie pisma z wyjaśnieniem i wskazaniem biznesowych przyczyn takiego stanu rzeczy.

Aktualna praktyka dla niektórych podatników jest złą wiadomością, gdyż woleliby aby urząd sam ich wykreślił, przez co oszczędziliby czas i środki na dopełnienie formalności. Jednak, nie tędy droga… Zwlekając z dopełnieniem wymogów rejestracyjnych spodziewać się można wezwania do złożenia zaległych raportowań VAT (nawet, gdy są to raportowania zerowe).

Warto jednak o opcji działania urzędu z automatu pamiętać przy chwilowym braku transakcji. Jeśli już urząd skarbowy skorzysta z opcji automatycznego wyrejestrowania podczas gdy rejestracja VAT jest nadal potrzebna, zazwyczaj organy podatkowe przywracają rejestrację VAT po uzyskaniu wiarygodnego wyjaśnienia tymczasowego braku realizowanych transakcji lub braku odpowiedzi na pytania fiskusa.


Zapoznaj się z pełną ofertą: Doradztwo VAT