Nowela zmieniająca ustawę z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym („Ustawa”) eliminuje wątpliwości co do miejsc w których można lokalizować sklepy o dużych powierzchniach. Nowela z dnia 27 października br., która weszła w życie 11 listopada wprost wskazuje, że obiekty handlowe o powierzchni powyżej 2 tys. m2 będzie można wybudować wyłącznie tam, gdzie zezwoli na to miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego.

Omawiana nowela Ustawy ma na celu uregulowanie dwóch zasadniczych kwestii. Pierwszą z nich jest problematyczna kwestia lokalizacji wielkopowierzchniowych powierzchni handlowych. Dotychczas jedyną próbą unormowania omawianej kwestii była ustawa z 11 maja 2007 r. o tworzeniu i działaniu wielkopowierzchniowych obiektów handlowych, która regulowała tworzenie oraz funkcjonowanie obiektów handlowych
o powierzchni powyżej 400 m2. Niemniej jednak, zgodnie z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego, ustawa z dniem 11 lipca 2008 r. utraciła moc, co spowodowało brak przepisów regulujących wprost kwestie lokowania sklepów wielkopowierzchniowych.

Nowelizacja Ustawy dodaje odpowiednie przepisy wskazujące, że lokalizację obiektów handlowych o powierzchni sprzedaży powyżej 2 tys. m2 powinno określać studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, przy czym lokalizacja takich obiektów powinna nastąpić wyłącznie na podstawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Jednocześnie nowelizacja Ustawy przewiduje, że studia uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego oraz miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego obowiązujące w dniu wejścia w życie ustawy zachowują moc.

Drugim celem nowelizacji jest uzupełnienie przepisów mówiących o konieczności uwzględniania w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego obszarów rozmieszczeń dużych obiektów handlowych, które zostały uchylone przez ustawę z dnia 9 października 2015 r. o rewitalizacji. Nowela uzupełnia lukę w przepisach jasno wskazując, że obszary na których mogą powstawać obiekty handlowe o powierzchni powyżej 2 tys. m2 gmina określa w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego.

Tym samym, zmiany w prawie powinny dać inwestorom jasność na jakich terenach mogą oni lokować swoje duże obiekty handlowe. Z drugiej strony, nowelizacja najprawdopodobniej poskutkuje zawieszeniem obecnych postępowań w sprawie wydania warunków zabudowy do czasu uchwalenia przez daną gminę miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, określającego obszary w których będzie można lokować wielkopowierzchniowe sklepy.