Niecały rok temu pisaliśmy o mechanizmie dotacji warunkowej i jej znaczeniu dla dużych przedsiębiorców. Chcielibyśmy odświeżyć naszym Czytelnikom to zagadnienie, skupiając się tym razem już stricte na dotacji zwrotnej i konkretnych wymogach wynikających z umowy o dofinansowanie.

Dotacja warunkowa

Przypomnijmy zatem, że projekty realizowane w I osi priorytetowej FENG składają się z modułów. Wśród nich może znaleźć się moduł obejmujący wdrożenie innowacji wypracowanej w ramach tego samego projektu w module B+R bądź innego projektu B+R.

Zarówno mali i średni, jak i duzi przedsiębiorcy mają możliwość skorzystania ze wsparcia publicznego na wdrożenie innowacji. Wsparcie to stanowi dotację warunkową. Poziom dofinansowania – upraszczając – zależy od wielkości przedsiębiorstwa oraz usytuowania na mapie pomocy regionalnej.

Dotacja warunkowa składa się z części zwrotnej i bezzwrotnej. Proporcja zależy od wielkości przedsiębiorstwa:

  • w przypadku dużych – część zwrotna wynosi 70%, część bezzwrotna 30%,
  • w przypadku średnich – część zwrotna wynosi 60%, część bezzwrotna 40%,
  • w przypadku mikro- i małych – część zwrotna wynosi 50%, część bezzwrotna 50%.

Powyższe proporcje są aktualne na dzień publikacji artykułu.

Dotacja zwrotna

Jak łatwo się domyślić, część zwrotna dotacji warunkowej podlega zwrotowi przez beneficjenta. Zwrot następuje po upływie 4 lat od zakończenia projektu (dane aktualne na moment publikacji artykułu).

Ile zatem beneficjent musi zwrócić instytucji?

Zależy to od wielkości przychodów uzyskanych z wdrożenia w okresie 4 lat od zakończenia projektu. Przychody te powstają ze sprzedaży innowacyjnych produktów będących rezultatem prac B+R (w przypadku innowacji produktowej), a wprowadzonych na rynek w wyniku realizacji modułu Wdrożenie innowacji, bądź też ze sprzedaży produktów wytworzonych w innowacyjnym procesie (w przypadku innowacji procesowej). Przyjęto, że pojęcie produktu obejmuje również świadczenie usług.

Beneficjenci muszą więc skrupulatnie ewidencjonować przychody powstałe w wyniku wdrożenia. Łączna kwota przychodów z 4-letniego okresu posłuży nam do obliczenia wskaźnika:

R = (P / DZ * 100%) – 100%,

gdzie:

R – wskaźnik

P – suma przychodów uzyskanych z wdrożenia w okresie 4 lat od zakończenia projektu

DZ – wypłacona kwota dotacji zwrotnej.

Najprościej mówiąc, im wyższe będą nasze przychody z wdrożenia, tym mniej będziemy musieli zwrócić instytucji. Wielkość zwracanej dotacji będzie bowiem zależeć od wartości wskaźnika R. Im większa wartość wskaźnika, tym mniejszy zwrot.

Jeżeli R wyniesie poniżej 20%, będziemy zobowiązani oddać 100% dotacji zwrotnej. Kolejne progi obniżające procent dotacji podlegającej zwrotowi zostały ustalone co 20 punktów procentowych wskaźnika R. Szczegóły przedstawiono w tabelach (dane aktualne na dzień publikacji artykułu):

Projekty realizowane w NCBR

wartość wskaźnika R wartość dotacji zwrotnej podlegającej zwrotowi w %
R < 20% 100%
20% ≤ R < 40% 40%
40% ≤ R < 60% 35%
60% ≤ R < 80% 30%
80% ≤ R < 100% 25%
100% ≤ R 20%

Projekty realizowane w PARP

wartość wskaźnika R wartość dotacji zwrotnej podlegającej zwrotowi w %
R < 20% 100%
20% ≤ R < 40% 35%
40% ≤ R < 60% 30%
60% ≤ R < 80% 25%
80% ≤ R < 90% 20%
90% ≤ R < 100% 10%
100% ≤ R 5%

Warto w tym miejscu zwrócić uwagę, że powyższy wskaźnik R jest czym innym, niż wskaźnik rezultatu „Przychody ze sprzedaży nowych lub udoskonalonych produktów/usług” i nie należy ich mylić.

Termin na dokonanie zwrotu

Wniosek o rozliczenie dotacji warunkowej należy złożyć po upływie 4-letniego okresu od zakończeniu projektu. Wraz z nim beneficjent przedkłada instytucji niezbędną dokumentację.

Postanowienia umowy o dofinansowanie w tym zakresie chyba nie do końca zostały przemyślane. Inny ustęp mówi, że beneficjent po upływie 4 lat od zakończenia projektu (a więc najwyraźniej jeszcze przed złożeniem wniosku o rozliczenie dotacji warunkowej i zweryfikowaniu go przez instytucję) musi dokonać zwrotu odpowiedniej części dotacji zwrotnej. Co z kolei z tymi, którzy odpowiednią wielkość przychodów osiągną dużo wcześniej, np. już po 2 latach? Czy będą musieli czekać na upłynięcie ww. 4-letniego okresu, żeby móc się rozliczyć z instytucją? Biorąc pod uwagę brzmienie zapisów umowy, wydaje się, że tak. Miejmy nadzieję, że zostaną wypracowane jakieś sensowne rozwiązania w tym zakresie.

Co do zasady spłaty dotacji zwrotnej dokonujemy jednorazowo. Możliwe jest jednak wystąpienie z wnioskiem o spłatę w ratach. Małe i średnie przedsiębiorstwa mogą to zrobić w każdym przypadku. Spłaty będą następować w równych ratach nie częściej niż raz na kwartał przez okres nie dłuższy niż 36 miesięcy. W przypadku dużych podmiotów spłata w ratach jest możliwa, jeśli kwota podlegająca zwrotowi przekracza 50% kwoty dotacji zwrotnej. Spłaty następują również nie częściej niż raz na kwartał przez maksymalny okres 24 miesięcy. Umowa nie precyzuje, kiedy z takim wnioskiem należy wystąpić. Wydaje się, że dobrym momentem jest moment składania wniosku o rozliczenie dotacji warunkowej. Być może instytucje wydadzą odpowiednie instrukcje w tym zakresie.

Dobrą wiadomością jest to, że z tytułu spłaty w ratach nie będą naliczane odsetki.

Beneficjenci o statusie MŚP mogą liczyć na dodatkowy bonus, stanowiący zachętę do jak najszybszej spłaty dotacji zwrotnej. Krótszy okres spłaty oznacza zmniejszenie kwoty podlegającej zwrotowi. W przypadku spłaty jednorazowej w ciągu 30 dni od wskazania przez instytucję kwoty zwrotu będzie to jedynie 80% tej kwoty. Każde kolejne 12 miesięcy okresu spłaty powodują, że mamy do zwrotu kwotę większą o 5 punktów procentowych, zaś maksymalny okres spłaty oznacza 100% kwoty zwrotu.

W tym zapisie umowy widać kolejną niespójność, gdyż sugeruje on, że beneficjent powinien czekać na wskazanie przez instytucję kwoty zwrotu, co powoduje, że nie jest on w stanie dotrzymać terminu zwrotu określonego na 4 lata od zakończenia projektu w innym ustępie umowy. Ponownie miejmy nadzieję, że zostanie wydane doprecyzowanie tego zapisu umowy.

Niestety są też złe wieści. Sankcją za opóźnienie w spłacie dotacji zwrotnej (dotyczy również opóźnienia w spłacie choćby jednej raty) jest wezwanie do zwrotu pozostającej do spłaty kwoty wraz z odsetkami liczonymi jak dla zaległości podatkowych od dnia wypłaty dotacji.

Podsumowanie

Wsparcie na działania związane z wdrożeniem jest bardzo potrzebne, zwłaszcza małym podmiotom i start-upom, dla których zapewnienie odpowiednich środków często jest niemałym wyzwaniem. Niewątpliwie zasady udzielania wsparcia na wdrożenie mają stanowić dodatkowy motywator dla beneficjentów do starania się o jak najlepsze efekty wdrożenia.


Zobacz film: Ulga B + R – rodzaje kosztów kwalifikowanych

W filmie przedyskutowane zostały wydatki, które są brane pod uwagę podczas obliczania ulgi na badania i rozwój (B + R). Zapraszamy!