Około 4,3 mln obywateli państw trzecich, którzy uciekli z Ukrainy, miało status ochrony tymczasowej w UE z końcem maja. Państwami UE, w których przebywało najwięcej osób korzystających z ochrony tymczasowej z Ukrainy, były Niemcy (1 332 515 osób; 31,3% ogółu UE), Polska (953 255; 22,4%) i Czechy (356 405; 8,4%); największy bezwzględny wzrost liczby beneficjentów zaobserwowano w Niemczech +14 250, Czechach +11 000 oraz Rumunii +3 715. We Francji -1 005, Łotwie -15 i Polsce -675 liczba beneficjentów się zmniejszyła.

(Dalsza część artykułu pod materiałem wideo)


Zobacz film: Kontrola legalności zatrudnienia i pobytu w Polsce

Kontrola legalności zatrudnienia i pobytu w Polsce stała się ostatnio częstym tematem w mediach. W związku z licznymi wykrywanymi nieprawidłowościami, liczba kontroli rośnie. W efekcie kontrole mogą dotknąć również firmy, które skrupulatnie przestrzegają przepisów dotyczących legalizacji zatrudnienia cudzoziemców. Zapraszamy do obejrzenia filmu.


W porównaniu z liczbą ludności każdego kraju UE najwyższą liczbę osób korzystających z tymczasowej ochrony w przeliczeniu na tysiąc osób na koniec maja 2024 r. zaobserwowano w Czechach (32,9), na Litwie (27,2) i w Polsce (25,9), natomiast analogicznie na poziomie UE odsetek ten wyniósł 9,5 na tysiąc osób.

Wśród ponad 98% beneficjentów ochrony tymczasowej, prawie połowę (45,6 %) osób korzystających z tymczasowej ochrony w UE stanowiły kobiety; mężczyźni (21,9%) i prawie jedną trzecią (32,5%) dzieci**. (Dane: Eurostat)

(źródło: https://ec.europa.eu/eurostat/documents/4187653/18051228/temporary-protection-map-may-2024.jpg/296a659f-1edc-f7d0-dde7-6fcb8edbdd5a?t=1720443127081)

Rada Europejska zgodziła się przedłużyć tymczasową ochronę na podstawie decyzji wykonawczej Rady 2022/382 z dnia 4 marca 2022 r. do 4 marca 2026 r.

W Polsce ochrona tymczasowa* została przedłużona do 30 września 2025 (ochrona czasowa do 4 marca 2025).

*Tymczasowa ochrona jest procedurą przewidzianą wyłącznie w przypadku masowego napływu lub nieuchronnego masowego napływu wysiedleńców z państw trzecich, którzy nie są w stanie powrócić do swojego kraju pochodzenia. Osobom tym udziela się natychmiastowej i czasowej ochrony, w szczególności jeżeli istnieje również ryzyko, że system azylowy nie będzie w stanie przetworzyć napływu uchodźców bez negatywnych skutków dla jego skutecznego funkcjonowania, w interesie zainteresowanych osób i innych osób ubiegających się o ochronę.

**Dane odnoszą się do udzielenia ochrony czasowej, a nie do rejestracji w celu udzielenia ochrony czasowej, które mogą poprzedzać proces przyznania statusu. W związku z tym dane mogą nie przedstawiać wszystkich osób uciekających z Ukrainy od początku rosyjskiej wojny napastniczej przeciwko Ukrainie, które zarejestrowały się, ale jeszcze formalnie nie otrzymały ochrony czasowej.