Jeżeli od początku października 2023 r. Twoja firma choć raz zaimportowała wyroby stalowe, żeliwne lub aluminiowe, energię elektryczną, cement, nawozy lub wodór, najprawdopodobniej ciąży na niej obowiązek sprawozdawczy na gruncie przepisów CBAM.

Jak już wskazywaliśmy na blogu (np. w tym wpisie: Komisja przyjęła regulacje wykonawcze dotyczące CBAM w okresie przejściowym), importerzy ww. towarów mają obowiązek przesyłania elektronicznie, do końca miesiąca następującego po zakończonym kwartale kalendarzowym, informacji o ilości sprowadzonych w danym kwartale towarów objętych regulacjami CBAM wraz z danymi o wbudowanej w nich emisji CO2 i innych gazów cieplarnianych.

Data 31 lipca jest szczególnie istotna dla importerów z dwóch powodów:

  • jest to termin na złożenie sprawozdania CBAM za II kwartał 2024, które – po raz ostatni – będzie mogło opierać się o wartości domyślne emisji opublikowane przez Komisję Europejską. W sprawozdaniu składanym w październiku dane o emisji gazów cieplarnianych wbudowanej w towary zaimportowane w III kwartale powinny zostać zaraportowane na podstawie danych rzeczywistych! Co to oznacza i jak się do tego przygotować opowiemy niedługo na specjalnym webinarze, na który już teraz zapraszamy.
  • na mocy szczególnych przepisów wprowadzających obowiązki z zakresu CBAM, importerzy do tej daty są uprawnieni do „bezproblemowej” modyfikacji sprawozdań złożonych za IV kwartał 2023 i I kwartał 2024. Wprawdzie zmiana danych zaraportowanych za te dwa pierwsze okresy sprawozdawcze będzie możliwa także po 31 lipca 2024 (do upływu jednego roku od zakończenia raportowanego kwartału), ale będzie już wymagała zgody właściwego organu odpowiedzialnego za CBAM w Polsce.

Tym samym, jeśli Twoja firma nie ma komfortu co do danych zgłoszonych w dwóch pierwszych sprawozdaniach CBAM, warto wykorzystać pozostały czas na ich weryfikację i ewentualne skorygowanie przesłanych deklaracji. Poprawnemu raportowaniu z pewnością nie sprzyjały relatywnie krótki czas na przygotowanie się do realizacji nowych obowiązków oraz konieczność ułożenia procesu zbierania danych angażującego często liczne działy w ramach firmy. Dlatego warto sprawdzić m.in.:

  • czy na pewno zaraportowano emisję w odniesieniu do wszystkich towarów objętych CBAM zaimportowanych w danym kwartale?
  • czy mamy pewność co do poprawności stosowanych kodów taryfy celnej dla importowanych towarów?
  • czy prawidłowo uzupełniono formularz sprawozdania (zgodnie z wytycznymi Komisji Europejskiej)?
  • a dodatkowo — czy zebrano dane o rzeczywistych emisjach na potrzeby kolejnych sprawozdań CBAM? Jakie informacje należy pozyskać od dostawców?

Jeśli udzielenie odpowiedzi na którekolwiek z powyższych pytań nastręczało Państwu trudności – zapraszamy do bezpośredniego kontaktu oraz śledzenia na naszym blogu kolejnych wpisów dotyczących regulacji CBAM.


Zobacz film: Mechanizm CBAM – nowy podatek graniczny. Obowiązki importerów w 2023 i 2024 r.

Mechanizm CBAM jest nowym narzędziem mającym na celu zwalczanie problemu przenoszenia emisji gazów cieplarnianych poza granice Unii Europejskiej poprzez nałożenie dodatkowych opłat na importowane produkty w oparciu o ich ślad węglowy. Nasz film wyjaśnia działanie tego mechanizmu oraz obowiązki, jakie nakłada na importerów.