23 kwietnia 2015 r. NSA orzekł w wyroku, iż świadczenia przyznane w programie lojalnościowym są wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Kwestia sporna dotyczyła spółki zajmującej się sprzedażą premiową, która w zamian za sprzedanie klientowi swych produktów wręczała nagrody w wysokości do 760zł, korzystając tym samym ze zwolnienia z PIT zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT.

Spółka zdecydowała się rozszerzyć zakres prowadzonej działalności gospodarczej poza sprzedaż premiową. W rezultacie zmian, nabywcą usług w tym przypadku będą nie tylko osoby dokonujące określonych zakupów lub usług, lecz również kontrahenci dokonujący innych czynności, które będą uprawniały do uzyskania punktów lojalnościowych m.in. za testowanie produktów spółki oraz za wizyty w placówkach. Zebranie określonej liczby punktów pozwoli kontrahentowi na wymianę ich na wybraną przez siebie nagrodę. Ze względu na to, że odbiorcą nagrody mieli być nie tylko kupujący, spółka obniżyła wartość otrzymywanych nagród do 200zł w celu możliwości skorzystania ze zwolnienia z PIT tyle tylko, że na podstawie art. 21 ust.1 pkt 68a ustawy o PIT.

Powyższy przepis zwalnia od podatku PIT wartość nieodpłatnych świadczeń otrzymanych od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą – jeśli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 200zł. Przy czym ważne jest, aby świadczenie nie zostało dokonane na rzecz pracownika świadczeniodawcy lub osoby pozostającej ze świadczeniodawcą w stosunku cywilnoprawnym.

Zdaniem spółki, spółka spełniła powyższe warunki zwolnienia i będzie wolna od opodatkowania PIT.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie nie potwierdził stanowiska Spółki. Organ wskazał, iż podstawową przesłanką zwolnienia określonego art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o PIT jest otrzymanie od świadczeniodawcy nieodpłatnego świadczenia. […]nie można więc uznać za nieodpłatne świadczenie nagród, jakie uzyskiwać będą Konsumenci, tj. klienci indywidualni uczestniczący w Programie w zamian za odpowiednią ilość punktów przyznaną, przykładowo, za testowanie produktów, wizytę w należących do nich placówkach.[…].W takim przypadku przyznanie nagrody uzależnione będzie od dokonania wyżej wskazanych czynności, a co za tym idzie nie będzie miało nieodpłatnego charakteru związanego z promocją lub reklamą.

Natomiast stanowisko Spółki poparł WSA. Wg Sądu, spółka prawidłowo uznała, że wymienione we wniosku zachowania konsumentów nie mogą być uznane za odpowiadające wartości otrzymanych nagród. Sąd odnosząc się do przykładu wizyty w salonie stwierdził, że wizyta w salonie może mieć na celu jedynie zapoznanie się z produktem i niekoniecznie jest zakończona zakupem. Zatem błędne jest przekonanie, iż przychód spółki powstanie za każdym razem, gdy klient dokona czynności wizyty w salonie.

Ostatecznie Spółka wygrała przed NSA, który stwierdził, iż wolne od PIT będą nagrody o wartości nie przekraczającej 200 zł (pod warunkiem, że nie są przyznawane pracownikom spółki), których celem jest m.in. nakłonienie do zakupu produktu spółki.

Źródło: Wyrok NSA z 23 kwietnia 2015 r., sygn. akt II FSK 1138/13.

Interesuje Cię ten temat ? Skontaktuj się z autorem artykułu.