Sąd administracyjny po raz kolejny zakwestionował rozliczanie VAT w tzw. schemacie wykorzystującym agencję marketingową. Sąd uznał, że nie można odliczyć pełnego VAT z faktury za usługi marketingowe, jeśli elementem tych usług było nieodpłatne przekazanie towarów przez agencję marketingową na rzecz docelowych klientów.

Agencja, działająca na zlecenie przedsiębiorcy, kupuje towary (i odlicza VAT), które następnie nieodpłatnie przekazuje grupie konsumentów (brak naliczenia VAT). Jeśli wartość tych towarów jest następnie ujęta na fakturze za usługi marketingowe, to przedsiębiorca otrzymujący taką fakturę nie może odliczyć całego VAT (dotyczącego przekazanych towarów). Skoro nie dostał tych towarów, to nie dokona ich konsumpcji. Dlatego też, nie może odliczyć VAT od świadczeń, których sam nie skonsumuje (inaczej doszłoby do dwukrotnego odliczenia VAT – raz przez agencję, drugi raz przez przedsiębiorcę – przy nabyciu tych samych towarów).

W świetle niekorzystnego orzecznictwa, przedsiębiorcy powinni być wyczuleni na kwestię rozliczania VAT od usług marketingowych świadczonych przez zewnętrzne podmioty. Skoro organy podatkowe mają „wsparcie” sądów administracyjnych, można spodziewać się kontroli w kwestii odliczania VAT od takich usług. Na przyszłość warto zastanowić się, czy są bezpieczniejsze podatkowo sposoby dotarcia do klientów celem stymulowania sprzedaży.

 Więcej – wyrok NSA z dnia 5 listopada 2014 r., sygn. I FSK 1652/13