Możliwość ustanowienia reprezentacji prokurenta działającego łącznie z członkiem zarządu (prokura mieszana) jest przedmiotem ciągłych problemów praktycznych. Oliwy do ognia dolała głośna uchwała Sądu Najwyższego z 2015 roku. Zmiany Kodeksu Cywilnego zaproponowane przez Rząd w projekcie ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawienia otoczenia prawnego przedsiębiorców powinny rozwiać dotychczasowe wątpliwości.

Prokura mieszana, tj. sposób reprezentacji przedsiębiorcy przez członka zarządu łącznie z prokurentem wykształcił się w praktyce i był stosunkowo często spotykany. Taką formę reprezentacji akceptowały również sądy rejestrowe.

Wątpliwości co do możliwości ustanowienia prokury mieszanej spotęgował Sąd Najwyższy, który wyżej wspomnianą uchwałą w składzie siedmiu sędziów z dnia 30 stycznia 2015 r. sygn. akt III CZP 34/14 orzekł, że niedopuszczalny jest wpis prokurenta do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego z zastrzeżeniem, że może on działać tylko łącznie z członkiem zarządu spółki.

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom przedsiębiorców, Minister Rozwoju zaproponował dodanie w art. 1094 Kodeksu Cywilnego § 1[1], zgodnie z którym przedsiębiorcy będą mogli udzielać prokury mieszanej, polegającej na działaniu prokurenta wspólnie z członkiem organu zarządzającego. Projekt dostosowuje także 109[4] § 2 Kodeksu Cywilnego w zakresie oświadczeń oraz doręczania pism osobom, którym udzielono prokury mieszanej.

Zgodnie z zamysłem autorów projektu, przedmiotowe zmiany w przepisach Kodeksu Cywilnego mają przywrócić pewności obrotu w aspekcie reprezentacji przedsiębiorców przez członka organu zarządzającego działającego łącznie z prokurentem oraz umożliwić wpis prokury mieszanej do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego.

Projekt ustawy obecnie znajduje się na etapie konsultacji publicznych, zaś zmiany Kodeksu Cywilnego nim objęte powinny wejść w życie od 1 stycznia 2017 r.