Ministerstwo Finansów, uzasadniając kolejne zmiany w przepisach regulujących materię cen transferowych konsekwentnie powołuje się na rezultaty prac Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD). Ponadto, częścią porządku prawnego RP są akty stanowione przez organy Unii Europejskiej (UE). Problematyka cen transferowych stanowi istotne zagadnienie zarówno dla organów UE jak i OECD. Przykładami regulacji w tym zakresie są chociażby raporty z prac działającego przy Komisji Europejskiej Joint Transfer Pricing Forum (JTPF) czy Wytyczne OECD w zakresie cen transferowych dla przedsiębiorstw wielonarodowych i administracji podatkowych (Wytyczne OECD). O ile Wytyczne OECD czy raporty JTPF zaliczają się do kategorii tak zwanego „soft law”, to tezy i rozwiązania zawarte w dokumentach publikowanych przez OECD i JTPF powinny być traktowane przez podatników i organy podatkowe (celno – skarbowe) jako zbiór dobrych praktyk i punkt odniesienia, przy interpretacji krajowych regulacji. Powyższe poglądy znajdują potwierdzenie w orzecznictwie sadów administracyjnych (por. m in. Wyrok NSA z dnia 20 czerwca 2018 r. II FSK 1665/16).
Poniżej znajdują się najistotniejsze z perspektywy cen transferowych dokumenty publikowane przez OECD i JTPF, oraz inne instytucje o charakterze międzynarodowym.
OECD i UN
Wytyczne OECD o cenach transferowych, w tym projekt BEPS,
Podsumowanie z implementacji programu BEPS w kilkudziesięciu krajach, w których działamy w sieci Taxand.
Wytyczne UN o cenach transferowych dla krajów rozwijających się.
Wytyczne OECD dot. Wpływu pandemii COVID-19 na ceny transferowe; Guidance on the transfer pricing implications of the COVID-19 pandemic (PDF) – 18 grudnia 2020 r.
Unia Europejska (w tym JTPF)
Wytyczne EU JTPF (Forum ds. cen transferowych przy Komisji Unii Europejskiej).
Dzieje się teraz w biznesie