Dlaczego nie należy bagatelizować kontroli
Wprowadzona w marcu 2017 r. reforma aparatu skarbowego i utworzenie Krajowej Administracji Skarbowej (KAS), obejmującej funkcjonujące dotychczas osobno administrację skarbową oraz Służbę Celną i Urzędy Kontroli Skarbowej w znaczny sposób zmieniła zasady przeprowadzania przez organy podatkowe kontroli prawidłowości rozliczeń podatników.
Reforma spowodowała m.in. zwiększenie skuteczności przeprowadzanych kontroli, na co duży wpływ mają nowe narzędzia jakimi dysponuje KAS oraz częstsze i efektywniejsze wykorzystywanie instrumentów prawnych, którymi organy dysponowały już od dłuższego czasu. W tym zakresie należy zwrócić uwagę m.in. na:
System analiz podatkowych → w ramach KAS utworzono wciąż rozbudowywane komórki analityczne dedykowane przestępstwom VAT i nieprawidłowościom CIT, dzięki którym wzrosła skuteczność typowania podatników do kontroli.
Ogólna klauzula obejścia prawa (GAAR) → możliwość oceny skutków w podatku dochodowym od osób prawnych (CIT) danej czynności, w taki sposób, aby pominąć sztuczną korzyść podatkową będącą jej rezultatem.
Jednolity Plik Kontrolny → dzięki JPK, organy mają łatwiejszy dostęp do danych o działalności gospodarczej przedsiębiorców. Zgodnie z danymi MF, podatnicy m.in. przesyłają organom miesięcznie m.in. informacje o 100 mln faktur.
Zabezpieczenie mienia → nowe regulacje prawne umożliwiły organom skarbowym ujawnianie i odzyskiwanie mienia zagrożonego przepadkiem w związku z przestępstwami skarbowymi.
Klauzula nadużycia prawa – VAT → umożliwia organom pominięcie skutków wynikających z czynności, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych.
Zmiany rozliczeń WHT → nowe zasady dotyczące podatku u źródła, co do zasady nakładają na polskie spółki obowiązek pobrania podatku u źródła.
Nowe narzędzia kontroli podatkowej, specjalizacja organów (powołanie Urzędów Kontroli Celno-Skarbowej nazywanych „policją skarbową”), zwiększenie intensywności wszczynania postępowań karnoskarbowych wobec osób odpowiedzialnych za rozliczenia podatkowe a także ciągle zmieniające się przepisy powodują, że podatnicy powinni przygotować się na ewentualną kontrolę podatkową oraz zabezpieczyć przed jej potencjalnymi negatywnymi skutkami.
Jak przygotować się do kontroli
Kontrola podatkowa charakteryzuje się zdecydowanie większą dynamiką niż inne postępowania podatkowe, a w jej trakcie nie ma dużo czasu na analizę i przygotowanie strategii obrony dokonanych rozliczeń. Specyfiką kontroli podatkowych jest m.in. wyznaczanie przez organy skarbowe krótkich, zazwyczaj zaledwie kilkudniowych terminów do przedłożenia żądanych dokumentów lub wyjaśnień. Dlatego tak ważne jest wcześniejsze przygotowanie się do kontroli.
Przygotowanie do kontroli to nie tylko proces weryfikacji dokonanych już rozliczeń, ale także opracowanie i wdrożenie procedur, których zastosowanie ma na celu ograniczenie możliwości wystąpienia ewentualnych ryzyk podatkowych.
Kto w szczególności powinien się przygotować?
Co zyskujemy dzięki przygotowaniu do kontroli?
Wcześniej przygotowana i zweryfikowana z doradcą podatkowym strategia na wypadek kontroli, daje komfort i zwiększa szanse na uzyskanie pozytywnego wyniku kontroli. Pozytywny wynik kontroli to nie tylko mniejsze ryzyko negatywnych konsekwencji podatkowych, ale także istotne ograniczenie zagrożeń związanych z ewentualną odpowiedzialnością karnoskarbową osób zaangażowanych w rozliczenia podatkowe przedsiębiorców, a w przypadku spółek giełdowych – brak negatywnych skutków w postaci spadku wartości akcji.
Weryfikator Należytej Staranności
Pomimo skuteczniejszego identyfikowania przez organy podatkowe przedsiębiorców, u których mogą wystąpić nieprawidłowości w rozliczeniach podatkowych, niewykluczone jest, aby system analityczny wskazał do kontroli podmiot prawidłowo rozliczający się z fiskusem.
Z takim przypadkiem mamy do czynienia np. w sytuacji, gdy organy wykryły nieprawidłowości w rozliczeniach VAT skutkujące jego zaniżeniem, lecz nie mogąc wyegzekwować należności podatkowej od podmiotu faktycznie odpowiedzialnego za nieprawidłowości, dążą do obciążenia konsekwencjami innych podatników znajdujący się w łańcuchu transakcji.
W celu sprawdzenia, czy podejmują Państwo wystarczające działania w celu zweryfikowania swoich kontrahentów oraz aby zidentyfikować ewentualne obszary ryzyk w tym zakresie – zachęcamy do skorzystania z przygotowanego przez specjalistów CRIDO weryfikatora należytej staranności.
Dziękujemy
Wiadomość została wysłana.
Skontaktuj się z nami
Dzieje się teraz w biznesie