System kaucyjny – nowa rzeczywistość w VAT (i nie tylko) już od 1 października 2025 r.

1 października 2025 r. wprowadzony zostanie system kaucyjny, którego podstawowym założeniem jest konieczność pobierania kaucji na poszczególnych etapach obrotu napojami.

Na uczestników systemu nowe regulacje nałożą szereg dodatkowych obowiązków, do których trzeba będzie dostosować biznes.

Zakres systemu kaucyjnego

Systemem kaucyjnym / kaucją objęte będą opakowania na napoje jednorazowego albo wielokrotnego użytku, a dokładnie:

  • butelki jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych na napoje o pojemności do 3 litrów, włącznie z ich zakrętkami i wieczkami z tworzyw sztucznych, z wyłączeniem szklanych lub metalowych butelek na napoje, których zakrętki i wieczka są wykonane z tworzyw sztucznych;
  • puszki metalowe o pojemności do 1 litra;
  • butelki szklane wielokrotnego użytku o pojemności do 1,5 litra.

 

Kogo dotyczą regulacje?

Jeśli prowadzona przez Państwa działalność gospodarcza związana jest z:

  • produkcją napojów – np. wód, soków, nektarów, piw, oranżad, napojów energetycznych, płynnych suplementów diety,
  • importem / nabywaniem w/w produktów, celem wprowadzenia ich na rynek w Polsce,
  • prowadzeniem jednostki handlu detalicznego lub hurtowego, w której są sprzedawane ww. produkty,
  • prowadzeniem restauracji, baru, punktu gastronomicznego, to nowe zasady rozliczeń wprowadzane przez system kaucyjny mogą mieć istotny wpływ na Państwa biznes.

 

Wiele obowiązków, niewiele czasu – warto rozpocząć przygotowania

Sposób organizacji systemu kaucyjnego, w tym zasady dotyczące poboru kaucji czy też ułożenia relacji z innymi jego uczestnikami, został szczegółowo zdefiniowany. Zmiany związane z wprowadzeniem systemu kaucyjnego obejmą również rozliczenia podatkowe (m.in. kalkulację podstawy opodatkowania VAT, obowiązki ewidencyjne itp.). Konieczna jest weryfikacja w szczególności:

  • ról, odpowiedzialności i relacji podmiotów uczestniczących w systemie kaucyjnym;
  • zmian procesów biznesowych realizowanych w tym obszarze;
  • zakresu obowiązków Państwa organizacji w związku z funkcjonowaniem / uczestniczeniem w systemie kaucyjnym;
  • zakresu obowiązków w VAT w związku z uczestnictwem w systemie kaucyjnym, w tym sposobu rozliczania VAT oraz obowiązków ewidencyjnych;
  • klasyfikacji podatkowej realizowanych przepływów pieniężnych (kaucja oraz różnego rodzaju opłaty);
  • potencjalnego ryzyka / wątpliwości / niestandardowych mechanizmów odnoszących się do organizacji rozliczeń podatkowych;

 

Jak pomagamy?

Nasze wsparcie może objąć np.:

Skontaktuj się z nami bezpośrednio

 

Roman Namysłowski
Managing Partner
roman.namyslowski@crido.pl

 

 

Katarzyna Dąbkowska-Rybka
Manager
katarzyna.dabkowska-rybka@crido.pl

 

Maciej Dybaś
Partner
maciej.dybas@crido.pl

Marlena Rynio
Project Manager
marlena.rynio@crido.pl

Dziękujemy

Wiadomość została wysłana.

Lub napisz do nas

Warto wiedzieć

Subskrybuj blogi