Jako firma doradcza, profesjonalnie wspierająca przedsiębiorców w sferze podatków, pozyskiwania funduszy publicznych oraz prawa, przedstawiamy postulaty, które w naszej ocenie są strategiczne z punktu widzenia rozwoju przedsiębiorczości oraz inwestycji w naszym kraju.
W ostatnich latach zaobserwowaliśmy szereg nowych regulacji czy mechanizmów działania szeroko rozumianej administracji, które w naszej ocenie powinny zostać poddane co najmniej znaczącej rewizji. Wpływały one i cały czas wpływają na stabilność, przewidywalność oraz atrakcyjność otoczenia biznesowego w Polsce.
Bazując na naszym doświadczeniu, a także rozmowach z przedsiębiorcami oraz inwestorami tak w Polsce, jak i za granicą, zidentyfikowaliśmy obszary i związane z nimi postulaty, których realizacja w naszej ocenie powinna znacząco poprawić otoczenie, w jakim funkcjonują polskie firmy, wpływając tym samym na pozytywny wizerunek Polski zarówno wśród krajowych, jak i zagranicznych, inwestorów oraz firm rodzimych.
Ponadto, wierzymy, że wdrożenie tych postulatów pomoże Polsce lepiej wykorzystać potencjał do realizacji działań w tak krytycznych obszarach jak transformacja energetyczna naszego kraju, rozwój innowacyjności oraz badań i rozwoju, a także zapewnienie stabilnego otoczenia podatkowego i prawnego.
Razem z postulatami strategicznymi, dołączamy zestaw postulatów, których realizację również oceniamy jako istotne z punktu widzenia szeroko rozumianego biznesu, rozumiejąc, że ich wdrożenie może być rozłożone w czasie na kolejne lata.
Jesteśmy gotowi, aby w ramach naszej specjalizacji i ekspertyzy wspierać implementację wskazanych w raporcie postulatów.
Postulaty strategiczne CRIDO dla nowego rządu
Obszar / zagadnienie
Przesunięcie większej części budżetu Krajowego Planu Odbudowy („KPO”) w stronę przedsiębiorców. Dystrybucja tych środków
w ramach otwartych, transparentnych procedur konkursowych, z jasno określonymi kryteriami naborów.
Wyzwania dla biznesu
W obecnym brzmieniu KPO, dla przedsiębiorstw, udostępnione zostanie maksymalnie ok. 20% z całości dostępnych środków.
Jednocześnie istotna część tej kwoty i tak trafi do mocno ograniczonego grona odbiorców, np. na duże projekty z zakresu infrastruktury
cyfrowej. Bardzo długa przerwa w dostępności środków unijnych dla przedsiębiorców (opóźniona dostępność środków z funduszy
strukturalnych w ramach perspektywy finansowej UE 2021-27) oraz duże problemy w płynności przyznawania tych środków już
po ogłoszeniu naborów (drastyczne i częste zmiany harmonogramu naborów w ramach programu Fundusze Europejskie
dla Nowoczesnej Gospodarki) wstrzymują proinnowacyjne działania przedsiębiorstw, a tym samym negatywnie wpływają na tempo
wzrostu gospodarczego kraju.
Postulaty dla nowego rządu
Biorąc pod uwagę istotne opóźnienie w zakresie uruchomienia KPO oraz ograniczenia związane z koniecznością wydatkowania całej
puli dostępnych środków bezzwrotnych do sierpnia 2026r. nierealnym jest realizacja w ramach środków KPO dużych inwestycji
samorządowych, czy inwestycji infrastrukturalnych wymagających długotrwałego procesu administracyjnego. To może spowodować
konieczność zwrotu znacznej części środków dedykowanych Polsce. Przedsiębiorstwa natomiast są w stanie efektywnie wykorzystać
te środki. Biorąc pod uwagę powyższe postulujemy o:
Obszar / zagadnienie:
Od 2022 r. zostały wprowadzone nowe zasady obliczania składki na ubezpieczenie zdrowotne dla przedsiębiorców – metoda kalkulacji składki na ubezpieczenie zdrowotne uzależniona została od wybranego sposobu opodatkowania (skala podatkowa/stawka liniowa/ryczałt od przychodów ewidencjonowanych).
Dodatkowo zrezygnowano z możliwości odliczenia części (7,75%) zapłaconej składki na ubezpieczenie zdrowotne od podatku
należnego (zarówno w przypadku pracowników, jak i przedsiębiorców).
Wyzwania dla biznesu:
Wprowadzone zmiany dotyczące składki na ubezpieczenie zdrowotne wpłynęły istotnie na wzrost obciążeń publicznoprawnych dla pracowników i przedsiębiorców. W przypadku specjalistów i wyższej kadry menadżerskiej (jako osób wyżej zarabiających) zmiany skutkowały pojawieniem się większej presji płacowej z ich strony, co ma bezpośrednie przełożenie na wzrost kosztów pracodawców. Omawiane zmiany wprowadziły również dodatkowe obowiązki po stronie przedsiębiorców, tj. roczne rozliczenie składki zdrowotnej.
Postulaty dla nowego rządu:
Wprowadzenie (i) ujednoliconego modelu ustalania podstawy wymiaru składki niezależnie od wybranego przez przedsiębiorcę reżimu podatkowego (np. w analogicznej formie, jak teraz ma to miejsce przy ryczałtowej formie opodatkowania) i (ii) możliwości odliczenia części lub całości zapłaconej składki na ubezpieczenie zdrowotne od podatku.
Obszar / zagadnienie:
Rynek PRS w Polsce jest dopiero – porównując go z krajami Europy Zachodniej – w początkowej fazie rozwoju, lecz od momentu powstania systematycznie rośnie. Zasoby tego rodzaju aktywów są wciąż stosunkowo niewielkie, jednak przewiduje się, że do 2028 r. na rynku PRS w Polsce będzie ponad 63 tys. lokali w najmie instytucjonalnym. Obiekty PRS powstają w Polsce na działkach zarówno o przeznaczeniu mieszkaniowym, jak i usługowym, co powoduje, iż w przypadku tych drugich nie dochodzi do powstania lokali mieszkalnych w rozumieniu przepisów prawa.
Wyzwania dla biznesu:
Brak jest aktualnie w polskim prawie kompleksowej regulacji prawnej inwestycji typu PRS, co powoduje szereg problemów dla inwestorów, urzędników i użytkowników lokali powstałych w tego typu inwestycjach z uwagi na niejasność przepisów i istniejące w nich luki. Powyższe z kolei prowadzi do nadużyć interpretacyjnych i problemów z inwestowaniem w nieruchomości przeznaczone na tego rodzaju inwestycje. W związku z powstawaniem obiektów PRS na działkach o przeznaczeniu usługowym, w praktyce spotykany jest często problem z uzyskiwaniem przez inwestorów zaświadczeń o samodzielności lokali, które niezbędne są do ustanowienia odrębnej własności lokali.
Postulaty dla nowego rządu:
Kompleksowa regulacja prawna inwestycji typu PRS zarówno od strony przepisów planowania przestrzennego, prawa budowlanego oraz podatkowego, jak i kwestii dotyczącej wydawania zaświadczeń o samodzielności lokali powstałych w tego rodzaju inwestycjach
Obszar / zagadnienie:
Znowelizowana w 2023 r. ustawa o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych stanowi w art. 4 ust. 1, że w przypadku lokalizowania, budowy lub przebudowy elektrowni wiatrowej odległość tej elektrowni od budynku mieszkalnego albo budynku o funkcji mieszanej jest równa lub większa od dziesięciokrotności całkowitej wysokości elektrowni wiatrowej, chyba że plan miejscowy określa inną odległość, wyrażoną w metrach, jednak nie mniejszą niż 700 metrów. W pierwotnym projekcie nowelizacji odległość ta wynosiła 500 m i została zwiększona na etapie prac sejmowych.
Wyzwania dla biznesu:
Mając na uwadze rozproszony charakter zabudowy w Polsce i zbyt restrykcyjne prawo, dotyczące budowy, a także przebudowy elektrowni wiatrowej wiele projektów inwestycyjnych zostało wstrzymanych.
Postulaty dla nowego rządu:
Konieczna jest maksymalizacja wykorzystania potencjału farm wiatrowych na lądzie i odblokowanie projektów. W tym celu niezbędne jest wprowadzenie zmian w art. 4 ust. 1 ustawy wiatrakowej i zmniejszenie odległości z 700 m do 500 m od budynku mieszkalnego albo budynku o funkcji mieszanej.
Obszar / zagadnienie:
Od 2022 roku obowiązuje system Pay&Refund w podatku u źródła (WHT), natomiast od 2019 roku obowiązują przepisy dotyczące należytej staranności płatnika w podatku u źródła oraz nowa definicja tzw. rzeczywistego właściciela płatności. Wprowadzone przepisy znacząco komplikują skorzystanie z preferencji w podatku u źródła, co może skutkować koniecznością pobierania 19% lub 20% podatku od wypłat dywidend, należności licencyjnych czy odsetek dokonywanych przez polskie spółki. W 2023 roku Ministerstwo Finansów przedstawiło projekt objaśnień w zakresie podatku u źródła, który dodatkowo znacząco potęguje wątpliwości i brak jasności stosowania nowych przepisów.
Wyzwania dla biznesu:
Nowe przepisy mają istotny wpływ na stosowanie preferencji w WHT, co z kolei przekłada się na:
Postulaty dla nowego rządu:
Znacząca rewizja projektu objaśnień w podatku u źródła i wypracowanie - z uwzględnieniem głosu biznesu – nowego projektu, który będzie uwzględniał aspekty racjonalności biznesowej i ekonomicznej.
Nowelizacja przepisów w podatku u źródła, w szczególności w aspekcie definicji rzeczywistego właściciela płatności oraz należytej staranności płatnika.
Obszar / zagadnienie:
Kluczową zmianą wynikającą z brzmienia przepisów Polskiego Ładu jest zmiana art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT (oraz jego odpowiednika w ustawie o PIT), poprzez wskazanie, że zwolnieniu podatkowemu będą podlegać wyłącznie dochody podatnika z działalności gospodarczej osiągniętej z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu. Podobna zmiana pojawia się także dla art. 17 ust. 4 przywołanej ustawy, tj. że zwolnienie podatkowe, o którym mowa w ust. 1 pkt 34a, przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z realizacji nowej inwestycji na terenie określonym w decyzji o wsparciu. Oznacza to, że literalnie, zwolnienie podatkowe w związku z realizacją nowej inwestycji dotyczyć będzie wyłącznie dochodu wygenerowanego przez inwestora w związku z realizacją tej nowej inwestycji (tzw. podejście projektowe, bardzo mocno abstrakcyjne).
Wyzwania dla biznesu:
Jedyną szansą dla skorzystania z szerokiego zakresu zwolnienia (tj. analogicznie jak w specjalnych strefach ekonomicznych, czyli zwolnienia podatkowego dla dochodu całego zakładu, na terenie którego realizowana jest inwestycja, zgodnie z przedstawioną w treści zezwolenia listą kodów PKWiU działalności korzystającej ze wsparcia) jest wpisywanie się w nieprzejrzyste przesłanki koncepcji tzw. ścisłych związków wskazane przez Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju w interpretacji ogólnej z dnia 25 października 2019 r. oraz rozwinięte w objaśnieniach podatkowych z dnia 6 marca 2020 r. Co więcej, ze względu na obowiązywanie interpretacji ogólnej, podatnik (inwestor) nie jest w stanie potwierdzić formalnie spełnienia przesłanek dla tzw. ścisłych związków (Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej odmawia wydawania interpretacji indywidualnych w tym zakresie, przerzucając odpowiedzialność w całości na podatników, ponoszących niekiedy setki milionów PLN nakładów inwestycyjnych na terenie kraju). Brak racjonalności jak chodzi o wymóg wydzielenia dochodu stricte z nowej inwestycji “spośród” dochodu całego zakładu, w ponad 20 wyrokach potwierdził także NSA (warto pamiętać, że nowe inwestycje to obecnie na ogół modyfikacja/ “domaszynowienie” w ramach istniejących już ciągów produkcyjnych).
Postulaty dla nowego rządu:
Przywrócenie brzmienia treści art. 17 ust. 1 pkt 34 oraz ust. 4 ustawy o CIT (oraz ich odpowiedników w ustawie o PIT) sprzed wejścia w życie przepisów Polskiego Ładu oraz uchylenie interpretacji ogólnej Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 25 października 2019 r.
Obszar / zagadnienie:
Polska ma obowiązek wprowadzenia Dyrektywy Rady UE 2022/2523 z 14 grudnia 2022 r. w sprawie zapewnienia globalnego minimalnego poziomu opodatkowania międzynarodowych grup przedsiębiorstw oraz dużych grup krajowych w Unii do końca 2023 r. Do dziś nie powstał projekt polskiej ustawy implementującej Dyrektywę UE, a z zapowiedzi MF wynika, że planowaną datą wejścia w życie tych przepisów jest 2025 r.
Wyzwania dla biznesu:
Brak ustawy implementującej dyrektywę oraz odpowiedniego podatku wyrównawczego płaconego w Polsce, który skorygowałby efektywną stawkę podatkową, tym samym powodując brak obowiązku płacenia podatku wyrównawczego w innym państwie, prowadzi do dużej niepewności dla biznesu co do przyszłych obciążeń podatkowych. Warto podkreślić, że brak terminowej implementacji Dyrektywy Pillar II nie powoduje wyłączenia Polski z tego mechanizmu. Międzynarodowe grupy kapitałowe, które prowadzą działalność w Polsce, nadal będą zobowiązane do obliczenia efektywnej stawki podatku w Polsce. Jeśli ta stawka nie osiągnie docelowego poziomu 15%, konieczne będzie zapłacenie podatku wyrównawczego, ale Polska nie będzie beneficjentem wpływu z tego podatku. Opóźnienie implementacji Dyrektywy Pillar II doprowadzi więc do przesunięcia w czasie wprowadzenia krajowego podatku wyrównawczego, a w konsekwencji będzie wiązało się to z utratą przez Polskę części dochodów. Dla przedsiębiorców oznacza to szereg komplikacji związanych
m.in. z ryzykiem konieczności zapłaty podatku wewnątrzgrupowo wraz z brakiem możliwości stosowania przepisów przejściowych.
Postulaty dla nowego rządu:
Jak najszybsze wprowadzenie ustawy implementującej dyrektywę oraz wprowadzenie odpowiedniego podatku wyrównawczego płaconego w Polsce, który skorygowałby efektywną stawkę podatkową w ramach Pillar II celem uniknięcia płacenia podatku wyrównawczego, którego Polska nie będzie beneficjentem.
Obszar / zagadnienie:
Pillar II może istotnie wpłynąć na efektywność ulg podatkowych stosowanych w Polsce, ponieważ obecnie powodują one obniżenie opodatkowania kwalifikowanego, co prowadzi do obniżenia efektywnej stawki podatkowej (ETR). W rezultacie międzynarodowe grupy kapitałowe oraz duże grupy krajowe korzystające z ulg podatkowych mogą być zobligowane do uiszczenia dopłaty w państwie źródła. Niemniej jednak, Dyrektywa 2022/2523 przewiduje mechanizm tzw. kwalifikowanych zwrotnych kredytów, które nie są uznawane jako obniżenie podatków kwalifikowanych, lecz jako zwiększenie dochodu jednostki. W rezultacie mają one ograniczony wpływ na ETR.
Wyzwania dla biznesu:
W polskim systemie trudno obecnie zidentyfikować kwalifikowane kredyty podatkowe. Jako potencjalny wyjątek można wskazać tu ulgę badawczo-rozwojową, która przewiduje możliwość uzyskania przez mikro, małego lub średniego przedsiębiorcę – w określonych sytuacjach, zwrotu gotówkowego. Warto też zwrócić uwagę, że ulga badawczo-rozwojowa przewiduje specyficzny mechanizm pozwalający w niektórych przypadkach na jej rozliczenie z wpłatami należnymi od przedsiębiorstwa jako płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych. W tym zakresie ulga nie dotyczy więc obniżenia podatku kwalifikowanego, co może również wpływać pozytywnie na sposób jej rozpoznania dla celów podatku minimalnego. W odniesieniu do specjalnych stref ekonomicznych stosowany w nich mechanizm zwolnienia podatkowego nie spełnia definicji kwalifikowanego kredytu podatkowego. Korzystanie ze zwolnienia strefowego będzie więc wpływało negatywnie na wysokość podatków kwalifikowanych, a tym samym na ETR.
Postulaty dla nowego rządu:
Należy przebudować konstrukcję ulg podatkowych i zwolnień strefowych w taki sposób, aby odpowiadały one pojęciu zwrotnego kredytu podatkowego zawartego w Dyrektywie Pillar II (lub w inny sposób nie wpływały negatywnie na ETR). To stanowczy postulat, który ma kluczowe znaczenie ze względu na ochronę naszych krajowych ulg na innowację i zwolnień podatkowych, które u podstawy mają przyciągać nowych inwestorów do Polski. Coraz więcej przedsiębiorców, w tym także duże grupy kapitałowe, korzysta z tych ulg, bowiem stanowią jedne z atrakcyjniejszych zachęt podatkowych dostępnych w Europie. Warto wiec utrzymać i rozwijać zachęty podatkowe w postaci ulg podatkowych, a nie ograniczać ich stosowanie.
Obszar / zagadnienie:
W ramach flagowego instrumentu programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG), tj. Ścieżki SMART (Działanie 1.1), dotychczas zaplanowano w harmonogramie wyłącznie nabory ogólne, skierowane do przedsiębiorstw reprezentujących wszystkie branże niewykluczone z udzielenia pomocy publicznej na mocy rozporządzeń unijnych oraz nabór na rzecz dostępności.
Choć formalnie we wspólnych kryteriach wyboru projektów zatwierdzone zostało kryterium „Zgodność z zakresem naboru,” w którym przewidziano też zawężenie przedmiotu projektu w zakresie działalności objętej wybranymi kodami klasyfikacji PKD/EKD, nie zostały zaplanowane w harmonogramie żadne nabory sektorowe, dostosowane do specyfiki i bieżących wyzwań poszczególnych branż, w tym tych strategicznych dla rozwoju Polski.
Wyzwania dla biznesu:
Ocenianie projektów z różnych branż w ramach jednego pakietu kryteriów oceny, jak i sztywnych wymagań nałożonych przez dokumentację konkursową powoduje, że niektóre branże są praktycznie eliminowane z możliwości uzyskania dofinansowania ze środków unijnych. Dla przykładu, we wzorze załącznika nr 1 do umowy o dofinansowanie pn. „Szczegółowe warunki realizacji modułów” obowiązującym w dwóch naborach w ramach Ścieżki SMART ogłoszonych w 2023 roku, na beneficjentów, zgodnie z § 1. ust. 13 pkt 2 nałożono następujący obowiązek: „zobowiązanie nabywcy/licencjobiorcy do wykorzystania tych wyników [tj. wyników prac B+R] we własnej działalności gospodarczej poprzez rozpoczęcie produkcji, świadczenia usług na bazie tych wyników lub zastosowania nowej technologii w prowadzonej działalności gospodarczej”. Zapis ten stanowi znaczące utrudnienie m.in. dla przedstawicieli branży biotechnologicznej, w której najpowszechniejszą formą komercjalizacji wyników prac B+R jest udzielenie licencji/sprzedaż praw do wyników wczesnych faz badań klinicznych partnerowi farmaceutycznemu, który zobowiązuje się w pierwszej kolejności do kontynuacji badań klinicznych badanego produktu leczniczego. Możliwość wprowadzenia wyników prac B+R do produkcji przez licencjobiorcę/nabywcę jest uwarunkowana sukcesem dalszych faz badań klinicznych, jak i rejestracją danego produktu leczniczego przez organ regulatorowy. Jak pokazują wyniki I naboru w ramach Ścieżki SMART przeprowadzonego przez PARP, na liście projektów ocenionych pozytywnie znalazły się tylko 2 projekty obejmujące rozwój produktu leczniczego. Ogółem pozytywnie ocenionych zostało 198 projektów (na 1 496 ocenianych).
Postulaty dla nowego rządu:
Mając na uwadze powyższe wyzwania postulujemy o:
Obszar / zagadnienie:
Od ponad 25 lat nikt na poważnie nie zaopiekował się podatkiem od nieruchomości, pomimo tego, że jest on drugim – zaraz po podatku VAT – generującym najwięcej sporów sądowych podatkiem w Polsce. Sytuacji tej nie pomaga fakt decentralizacji systemu poboru tego podatku przez ponad 2 400 organów podatkowych na terenie całej Polski. Dla podatników oznacza to nie tylko konieczność składania osobnych deklaracji na terenie każdej gminy, w której posiadają majątek, lecz także konieczność monitorowania stawek, które różnią się pomiędzy gminami a niekiedy także różnego podejścia do kwalifikacji samego przedmiotu opodatkowania, czy możliwości stosowania zwolnień.
Wyzwania dla biznesu:
Omawiane zagadnienie stanowi strategiczne wyzwanie nie tylko dla podatników (na których ciąży ekonomiczny ciężar tego podatku), lecz także dla samorządów (których dochód stanowi).
Szeroki zakres wyzwań związanych z podatkiem od nieruchomości powoduje, że do ich rozwiązania należy podejść kompleksowo, tj. jednocześnie:
Postulaty dla nowego rządu:
W ramach pierwszego z działań, tj. quick fixes należy niezwłocznie:
Jednocześnie, niezbędne jest wprowadzenie cyfryzacji do podatku od nieruchomości. Pozwoli to na usprawnienie jego poboru, ale także zebranie danych umożliwiających w końcu jego realną analizę. W tym aspekcie priorytetami są:
Kluczowe z perspektywy skuteczności systemu jest też zaprojektowanie wsparcia kompetencyjnego dla samorządów, SKO oraz sądów administracyjnych w zakresie tego podatku.
Biorąc również pod uwagę skalę prowadzonych przez samorządy kontroli w tym podatku (a właściwie ich brak), wsparcie na poziomie centralnym mogłoby również obejmować wsparcie analityczne w zakresie typowania do kontroli (przy czym do tego potrzebne jest zbieranie danych – o czym powyżej – i następnie ich analiza).
Obszar / zagadnienie:
Stworzenie atrakcyjnej, uzupełniającej ofertę mechanizmu Polskiej Strefy Inwestycji, palety instrumentów wsparcia nowych inwestycji (w szczególności bezpośrednich inwestycji zagranicznych), poprzez radykalne zwiększenie poziomu atrakcyjności wsparcia oferowanego w ramach Programu wspierania inwestycji o istotnym znaczeniu dla gospodarki polskiej na lata 2011-2030 („grant rządowy”).
Wyzwania dla biznesu:
W przypadku szeregu projektów inwestycyjnych o ich finalnej lokalizacji na terenie RP decyduje katalog lokalnych zachęt inwestycyjnych. O ile zmiany w mechanizmie funkcjonowania Specjalnych Stref Ekonomicznych na rzecz ustanowienia Polskiej Strefy Inwestycji należy uznać za pozytywne, o tyle wsparcie w formie grantowej oferowane w ramach tzw. „grantu rządowego” nadal pozostawia sporo przestrzeni do usprawnień. Dotyczy to w szczególności intensywności pomocy, możliwości łączenia tego mechanizmu pomocowego ze zwolnieniem podatkowym dostępnych w ramach Polskiej Strefy Inwestycji, ale również budżetu samego programu (na 20-letni program przeznaczono kwotę niecałych 3,5 mld PLN). Dodatkowo, wprowadzane w ostatnich latach zmiany w programie, mocno otworzyły ten mechanizm wsparcia na projekty małych i średnich przedsiębiorstw, co przy wielu plusach, istotnie zaburzyło „strategiczny” charakter tego programu, który zasadniczo powinien być skierowany na rzecz istotnych, strategicznych z punktu widzenia całej gospodarki przedsięwzięć inwestycyjnych.
Postulaty dla nowego rządu:
Postulujemy zbliżenie warunków wsparcia w ramach programu do warunków możliwych do zaoferowania w ramach schematu regionalnej pomocy inwestycyjnej – dzisiaj, w zależności od wielkości przedsiębiorstwa, wsparcie wynosi od 2% do 25% wartości inwestycji. Aktualnie obowiązująca mapa pomocy regionalnej uprawnia do udzielania pomocy z intensywnością wahającą się od 20 do 70%. Alternatywnie, w przypadku braku zastosowania docelowych intensywności wynikającej z Mapy Pomocy Regionalnej, istotnej liberalizacji powinny ulec warunki łączenia pomocy w ramach grantu rządowego ze zwolnieniem w ramach PSI / innymi instrumentami pomocowymi. Dziś taka kumulacja jest możliwa wyłącznie w przypadku grantów do 3 mln PLN, bądź dla inwestycji bardzo znaczących (>300 mln PLN / 100 mln PLN dla inwestycji innowacyjnych).
Dodatkowo istotnemu zwiększeniu powinien ulec budżet programu: dzisiejsze ograniczenia i roczna alokacja na poziomie niecałych 300 mln PLN (plan na 2024 r.) uniemożliwia wsparcie na oczekiwanym przez inwestorów poziomie i oczekiwanych terminach.
Grant rządowy powinien stać się realną alternatywą dla inwestycji strategicznych, dziś zmuszonych poszukiwać finansowania w niedostosowanych często do ich potrzeb instrumentach wsparcia inwestycji wdrożeniowych, ofertowanych w ramach Funduszy Strukturalnych UE.
Obszar / zagadnienie:
Real Estate Investment Trust (REIT) to specjalny podmiot działający w sektorze nieruchomości, który generuje dochody głównie poprzez posiadanie i zarządzanie nieruchomościami. Chociaż niektóre REIT-y są notowane publicznie na giełdach papierów wartościowych, inne działają poza giełdą. Główną cechą odróżniającą REIT od innych podmiotów inwestujących w nieruchomości jest to, że jego głównym celem nie jest sprzedaż nieruchomości, ale generowanie stałego strumienia dochodów z czynszu. Inwestując w REIT, inwestorzy mają możliwość zyskiwania dochodów z szerokiego portfela nieruchomości, który może obejmować różnorodne segmenty, takie jak biura, mieszkania, centra handlowe itd. Ta dywersyfikacja oraz stabilność dochodów czyni inwestowanie w REIT atrakcyjnym rozwiązaniem dla wielu inwestorów, szczególnie, że ich działalność w głównym obszarze jest objęta preferencjami podatkowymi.
Wyzwania dla biznesu:
Nieobecność uregulowanego systemu REIT w Polsce prowadzi do:
Postulaty dla nowego rządu:
Obszar / zagadnienie:
Na mocy Polskiego Ładu od 2022 roku nastąpiło wyłączenie z kosztów podatkowych odpisów amortyzacyjnych od budynków i lokali mieszkalnych zarówno w podatku dochodowym od osób prawnych, jak i podatku dochodowym od osób fizycznych. Efektywnie, koszty wytworzenia lub nabycia takich nieruchomości mogą być rozpoznane dopiero w chwili ich sprzedaży i nie ma możliwości dokonywana sukcesywnych odpisów amortyzacyjnych.
W przypadku podatku dochodowego od osób fizycznych, z uwagi na równolegle wprowadzone zmiany dotyczące opodatkowania przychodów z najmu prywatnego, w praktyce, zmiana ta dotyczyła przedsiębiorców, których przychody są opodatkowane według skali progresywnej lub liniowo.
Wyzwania dla biznesu:
Zmiana wprowadzona przez Polski Ład spowodowała nieuzasadnione ograniczenie wydatków zaliczanych do katalogu kosztów uzyskania przychodu. Nieruchomości mieszkalne są normalnym środkiem trwałym, który jak każde inne aktywo może być wykorzystywane w prowadzonej działalności gospodarczej. Pozbawienie podatników prawa do rozpoznawania kosztu wytworzenia / nabycia nieruchomości mieszkalnej w drodze odpisów amortyzacyjnych jest rozwiązaniem profiskalnym i uderzającym w podstawową zasadę podatku dochodowym którą jest opodatkowanie różnicy między przychodem, a kosztem jego uzyskania. Powyższe doprowadza do skokowego wzrostu zobowiązań podatkowych podatników prowadzących taką działalność.
Ministerstwo Finansów uzasadniało, że wartość nieruchomości mieszkalnych wzrasta, a nie spada, a tym samym, nie jest zasadne przyznanie preferencji w tym zakresie. Stwierdzenie to nawiązywało do aktualnej wtedy sytuacji na rynku nieruchomości, a nie było uzasadnieniem o ekonomicznym charakterze. W szczególności, biorąc pod uwagę planowane zwiększenie podaży nieruchomości, np. mieszkań z przeznaczeniem na tani wynajem lub zakup w ramach kredytu 0%, można spodziewać się cyklicznego odwrócenia tendencji wzrostowej na rynku nieruchomości mieszkalnych. W takiej sytuacji argumentacja ustępującego kierownictwa MF byłaby zupełnie bezzasadna. Co więcej, obecne przepisy uniemożliwiają wliczenie w koszty nakładów poniesionych na ulepszenie nieruchomości, co wiąże się z podniesieniem wartości początkowej środka trwałego – takich wydatków nie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów jednorazowo, a wobec braku możliwości amortyzacji takich wydatków do kosztów zaliczyć nie można w ogóle.
Zmiana wprowadzona Polskim Ładem naruszała prawa nabyte przez podatników przed wejściem w życie ww. regulacji z uwagi na brak jakichkolwiek przepisów przejściowych. Zasada ochrony praw nabytych jest jedną z najistotniejszych z punktu widzenia praw obywateli zasadą wchodzącą w skład polskiego systemu prawa, która wywodzi się z konstytucyjnej zasady demokratycznego państwa prawnego oraz znajduje swoje odzwierciedlenie w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego. Pozbawienie podatników możliwości amortyzacji nieruchomości mieszkalnych, która rozpoczęła się przed 2022 r., stanowiło naruszenie Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.
Postulaty dla nowego rządu:
Zmiana przepisów przez określenie nowych zasad amortyzacji nieruchomości mieszkalnych, uwzględniająca w szczególności naruszone prawa nabyte podatników, traktująca w równy sposób nabywców zarówno nieruchomości nowych, jak i używanych.
Obszar / zagadnienie:
Postępowania i kontrole podatkowe prowadzone są obecnie w sposób przewlekły. Ponadto, obowiązujące obecnie przepisy w praktyce są niejednokrotnie nadużywane przez organy podatkowe.
Wyzwania dla biznesu:
Od lat organy podatkowe wykorzystują instytucje procesowe do:
Proponowane poniżej zmiany mają dla podatników charakter strategiczny, gdyż zapewniają realizację podstawowych praw podatników.
Postulaty dla nowego rządu:
Wprowadzenie tzw. „quick fixes” w zakresie czasu prowadzenia postępowań podatkowych mających zapobiegać prowadzeniu ich w sposób przewlekły, tj.:
Obszar / zagadnienie:
W ostatnich latach wielokrotnie prawo, w szczególności przepisy podatkowe były przyjmowane i uchwalane w sposób budzący znaczące wątpliwości co do jego przejrzystości oraz zasad prawidłowej legislacji. Podatnicy, często byli zaskakiwani zmianami do ustaw podatkowych wprowadzanymi na etapie procesu parlamentarnego, a więc bez konsultacji publicznych, który został wprowadzone autopoprawką na etapie prac sejmowych.
Wzywania dla biznesu:
Taki tryb procedowania zmian, z ograniczonymi konsultacjami, bez upewnienia się co do skutków wprowadzanych przepisów wprowadzał bardzo dużą niepewność wśród przedsiębiorców (czego przykładem mogą być zmiany wnikające z tzw. Polskiego Ładu), pozostawiając efektywnie niewiele czasu na przystosowanie się do nadchodzących zmian.
Postulaty dla nowego rządu:
Proponowane, nowe przepisy powinny być weryfikowane pod kątem ich spójności z już funkcjonującymi rozwiązaniami prawnymi i ewentualnego powielania z istniejącymi obowiązkami, tak aby uniknąć nadmiernej regulacji lub nadmiernej sprawozdawczości.
Obszar / zagadnienie:
Program Współdziałania, jako forma współpracy dużych przedsiębiorców z Krajową Administracją Skarbową (KAS) oparta na wzajemnym zaufaniu i zrozumieniu oraz transparentności, jest dostępny od 1 lipca 2020 r. Obecnie działa w formule pilotażu przewidującego udział 20 kandydatów. W październiku 2023 r. do programu dołączył dziesiąty ostatni dotychczas - przedsiębiorca.
Obowiązujący obecnie katalog korzyści wynikających z udziału w programie zakłada przede wszystkim zapewnienie zgodności z przepisami podatkowymi i pewne ułatwienia proceduralne.
Wyzwania dla biznesu:
Podpisanie umowy o współdziałanie poprzedzone jest audytem wstępnym KAS trwającym od 9 miesięcy do 2 lat.
Spełnienie wymagań dotyczących uczestników Programu Współdziałania w wielu wypadkach wiąże się z potrzebą poniesienia dodatkowych nakładów i obciążeniami administracyjnymi.
Badanie przeprowadzone przez Akademię Leona Koźmińskiego wskazuje, że znaczna część przedsiębiorców spełniających warunki przystąpienia do Programu Współdziałania nie posiada wystarczającej wiedzy na jego temat.
Postulaty dla nowego rządu:
Obszar / zagadnienie:
Głównym założeniem podatku minimalnego jest opodatkowanie tych podatników, którzy osiągają straty podatkowe lub osiągają niskie dochody (udział dochodów w przychodach w wysokości nie większej niż 2%). Zapłacony podatek minimalny może potencjalnie zostać zaliczony na poczet podatku kalkulowanego na zasadach ogólnych, o ile poprawi się dochodowość podatnika. Należy wskazać, że podatek minimalny wprowadzony został pierwotnie w 2022 r. , niemniej jednak z uwagi na fakt, że ówczesne przepisy mogły w dużej mierze uderzać w przedsiębiorstwa komunalne wprowadzono pewne zmiany w zakresie jego funkcjonowania. Przepisy o podatku minimalnym znajdą pełne zastosowanie począwszy od 2024 r.
Wyzwania dla biznesu:
Wprowadzone przepisy prowadzą do sytuacji, gdzie obciążenie podatkiem dochodowym od osób prawnych pojawia się również w przypadku podatników ponoszących straty podatkowe (co samo w sobie jest sprzeczne z logiką podatku dochodowego) oraz może w szczególności uderzyć w branże, które z uwagi na charakter swojej działalności, cechują się niskim poziomem marżowości. Szczególnie w przypadku tych ostatnich, dodatkowe obciążenie podatkowe może prowadzić do chęci przerzucenia tego kosztu na konsumentów, co z kolei może się przełożyć na wzrost cen oraz spadek konkurencyjności polskich przedsiębiorstw. Dodatkowo, poziom skomplikowania przepisów o podatku minimalnym będzie prowadził do nałożenia dodatkowych obowiązków na zespoły podatkowo-księgowe oraz sporów co do prawidłowej wykładni tych przepisów.
Postulaty dla nowego rządu:
Uchylenie przepisów o podatku minimalnym.
Obszar / zagadnienie:
Od 2018 r. obowiązują przepisy, które wprowadzają limity w zakresie zaliczania do kosztów uzyskania przychodów kosztów finansowania dłużnego przekraczających określone w ustawie o CIT progi. Próg liczony jest jako 3M PLN lub 30% tzw. podatkowej EBITDA (którakolwiek wartość jest wyższa). Koszty finansowania przekraczające tę wartość w trakcie roku podatkowego są wyłączane z wyniku podatkowego.
Polskie regulacje zostały wprowadzone w życie jako implementacja regulacji tzw. Dyrektywy ATAD, przy czym dyrektywa ta jako limit ustaliła wartość 3M EUR (a nie 3M PLN).
Wyzwania dla biznesu:
Jakkolwiek postulat stojący za wprowadzeniem powyższych regulacji jest zrozumiały (przeciwdziałanie zjawisku unikania opodatkowania poprzez zawyżanie kosztów finansowania dłużnego), o tyle motywy wprowadzenia limitów kosztowych znacznie niższych niż tych przewidzianych przez Dyrektywę ATAD trudno zrozumieć w kontekście chociażby wysokości aktualnych stóp procentowych. Krajowe przepisy efektywnie powodują obniżenie konkurencyjności polskich firm względem unijnej konkurencji. Finansowanie dłużne jest najpopularniejszą metodą pozyskiwania kapitału przez przedsiębiorców i jest to często najprostsza, i najszybsza opcja na uzyskanie zewnętrznych środków pieniężnych.
Postulaty dla nowego rządu:
Nowelizacja przepisów polegająca na zwiększeniu limitu kosztów finansowania dłużnego, które mogłyby podlegać zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów do wysokości 3M EUR (zgodnie z Dyrektywą ATAD).
Obszar / zagadnienie:
Dobór kandydatów i sposób oceny wniosków o powołanie na sędziego sądu administracyjnego w praktyce powoduje, że nieproporcjonalna liczba sędziów wywodzi się z administracji publicznej, w szczególności skarbowej. Istnieje bardzo niewielka liczba sędziów, którzy posiadają doświadczenie biznesowe lub doradcze, znających praktyczne problemy i sposób działania przedsiębiorców w obszarze podatkowym.
Równocześnie, droga dojścia do urzędu sędziego rozpatrującego sprawy podatkowe powinna być otwarta (na analogicznych zasadach
jak dla radców prawnych i adwokatów) dla doradców podatkowych posiadających wykształcenie prawnicze, czyli osób posiadających
największą praktyczną wiedzę w tym zakresie.
Wzywania dla biznesu:
Rozpoznanie sporu podatkowego częstokroć wymaga uwzględnienia realiów gospodarczych branży, w której działa podatnik. W sytuacji, w której – upraszczając - większość sędziów stanowią byli urzędnicy KAS, istnieje potrzeba wzmocnienia sądów o osoby posiadające nie tylko wiedzę prawniczą, ale i doświadczenie praktyczne, biznesowe.
Postulaty dla nowego rządu:
Znowelizowanie przepisów regulujących ustrój sądownictwa, w kierunku ułatwiającym dostęp do zawodu sędziowskiego praktykom i wyrównanie dopływu kadr sędziowskich pomiędzy administracją publiczną a biznesem.