Podatek od nieruchomości jest istotnym elementem budżetu samorządów terytorialnych. Ważna jest zatem świadomość czy podatnicy prawidłowo deklarują i rozliczają kwotę podatku – w kontekście zmieniającej się rzeczywistości orzeczniczej, niejednokrotnie dotychczasowe podejście podatników do opodatkowania majątku okazało się być błędne.
Daniel Panek, menedżer
Jak możemy pomóc
Poziom skomplikowania przepisów ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz ich powiązanie z prawem budowlanym, brak jednolitej praktyki ich stosowania, a także lokalny charakter podatku od nieruchomości powoduje, że również samorządy terytorialne niejednokrotnie mają problemy z właściwym ustaleniem wysokości należnego podatku od nieruchomości.
Nasze działania obejmują wsparcie prawne samorządów zarówno w zakresie zagadnień związanych z merytoryczną stroną PON, jak i w zakresie zagadnień proceduralnych, z którymi często mierzą się jednostki samorządu terytorialnego (JST), aby prawidłowo określić wymiar podatku.
Weryfikacja prawidłowości płaconych podatków jest jednym z zadań gminy jako organu podatkowego.
W przypadku wątpliwości co do rozliczeń podatnika, prawidłowe przeprowadzenie postępowania wymaga połączenia odpowiedniej wiedzy merytorycznej i proceduralnej.
Sztuką nie jest samo przeprowadzenie postępowania i wydanie decyzji, ale zebranie pełnego materiału dowodowego, jego wszechstronna ocena, oraz wydanie prawidłowej, pod kątem merytorycznym i proceduralnym, decyzji. Musi ona odpowiadać wymogom zawartym w Ordynacji podatkowej, tak aby podatnik pozyskał kompleksową informację co do stanowiska gminy, oraz – jeżeli doszłoby do sporu – została ona podtrzymana przez SKO czy też sądy administracyjne.
W powyższym zakresie kompleksowo doradzamy prawnie jednostkom samorządu terytorialnego w trakcie prowadzonych postępowań.
Nasze usługi w tym zakresie obejmują:
Wspieramy JST w toku prowadzonych postępowań nadpłatowych.
Kluczowa w tego rodzaju sprawach jest odpowiednia i terminowa weryfikacja zasadności złożonych wniosków – tak, aby z jednej strony gmina nie naraziła się na błędnie przyznany zwrot, a z drugiej – w sytuacji zasadności zwrotu nadpłaty – nie została narażona na dodatkowe odsetki od nadpłaty.
Równolegle, w przypadku identyfikacji, w toku postepowań nadpłatowych, innych obiektów wymagających dodatkowej weryfikacji (a nieobjętych wnioskiem nadpłatowym), kompleksowo wspieramy klientów w toku postępowania wymiarowego.
Wniosek o stwierdzenie nadpłaty obejmuje bowiem jedynie wskazane w nim elementy. Często zaś podatnicy posiadają obiekty, które powinny być przedmiotem dodatkowej analizy. Identyfikacja w toku postępowania wymiarowego przedmiotów opodatkowania, które dotychczas nie były wykazywane do opodatkowania, pozwala efektywnie obniżyć wnioskowaną nadpłatę.
Nasze usługi w tym zakresie obejmują:
Podatek od nieruchomości stanowi istotny element budżetu samorządowego. Warto zatem podchodzić do tego zagadnienia systemowo i kompleksowo, podejmując odpowiednie działania analityczne.
Ich celem powinno być identyfikowanie działań podatników lub zagadnień, które mogą powodować zmniejszenie wpływów do budżetu gminy z tytułu PON.
Niezbędna jest do tego odpowiednia wiedza, sprawdzona metodyka działania i typowania do kontroli oraz zasoby kadrowe.
Wspieramy całościowo gminy w tego rodzaju procesach.
Nasze wsparcie w tym zakresie obejmuje:
Często w toku prowadzonych postępowań niezbędne jest pozyskanie opinii prawnej w zakresie zagadnień zarówno materialnych, jak i proceduralnych.
Nasze wsparcie w tym zakresie obejmuje:
Postępowania w zakresie PON w dużej mierze koncentrują się na ocenie technicznej obiektów. Stąd odpowiedni wybór biegłego i dokładne określenie jego zadań jest często niezbędnym elementem prawidłowo przeprowadzonego postępowania.
Nasze usługi w tym zakresie obejmują:
Skuteczne zakończenie sporu dotyczącego PON wymaga zarówno dokładnej analizy merytorycznej problemu, jak i umiejętnego przeprowadzenia całego postępowania.
Dlatego, oprócz wiedzy merytorycznej, kompleksowo wpieramy gminy również pod kątem zagadnień budzących wątpliwości od strony proceduralnej.
W wielu przypadkach zdarza się bowiem, że gmina, identyfikując od strony merytorycznej zaległość podatkową, w wyniku błędów w toku postępowania nie jest w stanie efektywnie odzyskać należnego jej podatku.
W przypadku postępowań trwających już wiele lat (które częstokroć były już raz rozpatrywane przez SKO lub WSA), również wspieramy gminy w analizie i określeniu dalszych działań, tak aby finalnie sprawnie doprowadzić postępowania do merytorycznego rozstrzygnięcia.
Nasze wsparcie w tym zakresie obejmuje:
W praktyce kwestię tego, co i jak należy opodatkowywać - z uwagi na brak precyzyjnych przepisów – na bieżąco kształtuje orzecznictwo sądów administracyjnych oraz Trybunału Konstytucyjnego.
Prawidłowe rozliczanie PON wymaga stale aktualizowanej wiedzy w tym zakresie.
Nasze wsparcie w tym zakresie obejmuje:
Warto zapytać
Jan Furtas
partner w CRIDO
Daniel Panek
menedżer w CRIDO
Dziękujemy
Wiadomość została wysłana.
Skontaktuj się