Postępowania podatkowe i rozwiązywanie sporów

Jeden z największych i najbardziej doświadczonych zespołów na rynku, specjalizujący się w sporach podatkowych oraz innych sprawach dotyczących należności publicznoprawnych, kompleksowo wesprze Cię w kontaktach z organami podatkowymi – od „prostej” odpowiedzi na wezwanie w ramach czynności sprawdzających po spór przed Naczelnym Sądem Administracyjnym.

Jako zespół adwokatów, radców prawnych, doradców podatkowych , ale także osób z doświadczeniem ekonomicznym i biznesowym, nie skupiamy się wyłącznie na samej sprawie, ale działamy tak, aby uzyskać najkorzystniejsze rozwiązanie dla przedsiębiorców oraz osób zarządzających.
Przygotowujemy indywidualną strategię każdego sporu – od analizy procesowej po kontekst biznesowy. Skupiamy się na ochronie interesów klienta – zarówno od strony prawnej, biznesowej, jak i wizerunkowej. Nasze wsparcie obejmuje również wszelkie kwestie okołoprocesowe i pomoc mającą na celu zachowanie i zabezpieczenie działalności klienta.

  • podatek u źródła (WHT) – w szczególności w zakresie postępowań zwrotowych / nadpłatowych oraz weryfikacji przez organy podatkowe uprawnienia do zastosowania przez płatnika zwolnienia lub stawki preferencyjnej
  • podatek od towarów i usług – w tym, w sprawach obejmujących m.in. udział w łańcuchu, w którym doszło od wyłudzenia podatku, ocenę dobrej wiary / należytej staranności kupieckiej, kwestionowanie samego modelu biznesowego lub ocenę zasadności podejmowanych decyzji, reklasyfikację transakcji w przypadku transakcji łańcuchowych
  • podatek od nieruchomości – w tym, w sprawach obejmujących weryfikację prawidłowości rozliczeń po zmianach przepisów w 2025 r. czy też postępowania wymiarowe, zainicjowane przez organy w wyniku złożonych wniosków nadpłatowych
  • podatek dochodowy od osób prawnych – w tym w sprawach obejmujących m.in. podatkowe skutki reorganizacji i funkcjonowania grup kapitałowych, kwestionowanie strat podatkowych czy też zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na nabycie usług niematerialnych
  • ceny transferowe – w szczególności w przypadku kwestionowania przez organy zgodności warunków transakcji z zasadą ceny rynkowej czy też recharakteryzacji transakcji
  • klauzule przeciwko unikaniu opodatkowania
  • podatek akcyzowy
  • podatek dochodowy od osób fizycznych
  • osobista odpowiedzialność członków zarządu
  • składki na ubezpieczenia społeczne
  • sankcje
  • wszelkie opłaty, do których stosuje się Ordynację podatkową i kodeks postępowania administracyjnego
  • indywidualna strategia każdego sporu – od analizy procesowej po kontekst biznesowy
  • ochrona interesów klienta – zarówno od strony prawnej, biznesowej, jak i wizerunkowej
  • aktywność i przejęcie inicjatywy – w toku sporu aktywne działanie w celu obrony interesów klienta, nie czekając na kolejne działania organów
  • otwarta komunikacja z klientem
  • uczestnictwo we wszystkich istotnych czynnościach procesowych
  • nieszablonowe potwierdzanie argumentacji (w tym poprzez opinie ekspertów)
  • przygotowanie pism procesowych (lub weryfikacja pism przygotowanych samodzielnie przez klienta)
  • proaktywny kontakt z organami podatkowymi
  • aspekty karnoskarbowe dla osób reprezentujących klienta uwzględniane od samego początku
  • reprezentacja klienta przez cały spór, na każdym etapie postępowania, zarówno przed Wojewódzkimi Sądami Administracyjnymi, Najwyższym Sądem Administracyjnym jak i przed Trybunałem Sprawiedliwości Unii Europejskiej lub Trybunałem Konstytucyjnym
  • przygotowanie pism procesowych (lub weryfikacja pism przygotowanych samodzielnie przez klienta)
  • bieżąca analiza orzecznictwa w sprawach, które mogą mieć wpływ na rozstrzygnięcie dla klienta
  • wnioski o skierowanie pytań prejudycjalnych do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej / Sądu lub Trybunału Konstytucyjnego
  • skargi do Europejskiego Trybunału Praw Człowieka
  • identyfikacja obszarów, w których potencjalnie mogły wystąpić nadpłaty
  • opracowanie skutecznej strategii postępowania w celu odzyskania nadpłaty
  • przygotowanie wniosków nadpłatowych i wszelkich pism procesowych (lub weryfikacja pism przygotowanych samodzielnie przez klienta)
  • uczestnictwo we wszystkich istotnych czynnościach procesowych
  • wsparcie w przygotowaniu korekt deklaracji – także w sposób zautomatyzowany
  • przejęcie ciężaru kontaktów z organami podatkowymi
  • identyfikacja sytuacji, które mogą skutkować wszczęciem postępowania zabezpieczającego lub egzekucyjnego
  • niezbędne środki ochrony prawnej i pisma procesowe
  • proaktywne kontakty z organami egzekucyjnymi
  • alternatywne rozwiązania umożliwiające kontynuowanie działalności i zapewniające cashflow
  • wsparcie w sytuacji, gdy egzekucja prowadzona jest przez organy podatkowe i sądowe
  • praktyczne warsztaty przygotowujące do udziału w kontrolach / czynnościach sprawdzających – omówienie wszystkich aspektów: od wszczęcia kontroli po zakończenie sporu
  • wewnętrzna instrukcja będącą podstawą kontaktów z organami skarbowymi – zasady udzielania informacji i obiegu dokumentów wewnątrz organizacji
  • reprezentacja od momentu wszczęcia postępowania przygotowawczego jak i na każdym dalszym etapie
  • indywidulana analiza ryzyk i przygotowanie osób mogących ponieść odpowiedzialność
  • uczestnictwo we wszystkich istotnych czynnościach procesowych
  • niezbędne pisma procesowe
  • uwzględnienie aspektów karnoskarbowych na etapie sporu podatkowego
  • indywidualna analiza otoczenia regulacyjno-prawnego związanego z ograniczeniami nałożonymi przez Unię Europejską oraz kraje członkowskie w związku z agresją Rosji i Białorusi na Ukrainę
  • analiza ryzyk i konsekwencji zastosowania sankcji dla biznesu
  • przygotowanie procedur wewnętrznych ograniczających ryzyko uwikłania się w proceder omijania sankcji
  • przygotowanie wzorów dokumentów, które zapewniają zgodność podejmowanych działań z obowiązującymi przepisami sankcyjnymi
  • reprezentacja klientów w toku kontroli -celno-skarbowej w przedmiocie weryfikacji przestrzegania sankcji
  • reprezentacja klientów w postępowaniu zainicjowanym wnioskiem Szefa KAS o wydanie przez ministra do spraw wewnętrznych i administracji decyzji w sprawie wpisu na listę sankcyjną
  • ocena statusu MŚP przedsiębiorcy
  • wsparcie w sprawach związanych z pomocą publiczną udzielaną w związku z działalnością Specjalnych Stref Ekonomicznych czy zwolnieniami w Polskiej Strefie Inwestycji
  • przegląd zgodności realizacji projektu z zasadami programów, w tym ocena prawidłowości realizacji projektu oraz ryzyka związane z koniecznością zwrotu finansowania
  • analiza pod kątem tego, czy realizacja nowego przedsięwzięcia przez klienta nie naruszy warunków i zobowiązań wynikających z wcześniej uzyskanej pomocy publicznej
  • analiza sytuacji finansowej klienta w kontekście braku spełnienia kryterium „trudnej sytuacji”
  • ocena ryzyk związanych z pomocą publiczną w kontekście transakcji, fuzji i przejęć
  • wsparcie w strukturyzowaniu i usprawnieniu procesów realizowanych z wykorzystaniem środków stanowiących pomoc publiczną, w tym ocena rozliczeń z punktu widzenia przepisów o pomocy publicznej i przygotowanie projektów procedur
  • wsparcie podczas procedury odwoławczej
  • analiza zasadności wezwania lub pozwu o zwrot otrzymanego dofinansowania – przygotowanie strategii działania i wsparcie w trakcie sporu
  • wsparcie w toku w kontroli lub audytów pomocy publicznej – przygotowanie wymaganej dokumentacji oraz reprezentacja przed organami
  • wsparcie w zakresie przeprowadzenia Testu Prywatnego Inwestora (TPI)
  • przygotowanie strategii – uwzględniającej wszystkie etapy potencjalnego sporu
  • uczestnictwo we wszystkich istotnych czynnościach procesowych
  • przygotowanie pism procesowych (lub weryfikacja pism samodzielnie przygotowanych przez klienta)
  • reprezentacja przez sądem powszechnym

Skontaktuj się

Jan Furtas

Partner

Skontaktuj się

Alicja Sarna

Dyrektor ds. kluczowych sporów podatkowych

Zespół

Alicja Sarna