Kontrola umów przez ZUS
W zasadzie każdy przedsiębiorca może zostać poddany kontroli ZUS, który jest organem uprawnionym do sprawdzenia, czy i jak płatnicy składek wykonują nałożone na nich zadania i obowiązki w zakresie ubezpieczeń społecznych. Kontrola polega przede wszystkim na weryfikacji dokumentacji związanej ze zgłaszaniem do ubezpieczeń oraz naliczaniem składek ubezpieczeniowych za zatrudnione osoby. Kontrolujący przedsiębiorcę inspektorzy ZUS zweryfikują też rodzaje zawieranych przez niego umów z personelem. Jak zapewnić, aby kontrola miała sprawny i bezproblemowy przebieg?
„Celem kontroli przeprowadzanych przez ZUS jest zweryfikowanie, czy przedsiębiorcy prawidłowo wywiązują się z obowiązku odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne. Elementem takiej kontroli jest weryfikacja umów zawieranych przez przedsiębiorcę z osobami, które zatrudnia. Aby uniknąć uznania przez ZUS, że przedsiębiorcy, zawierając umowy cywilnoprawne w miejsce (lub obok) umów o pracę, unikają w ten sposób obowiązków wynikających ze stosunku pracy, należy przede wszystkim weryfikować rodzaj i treść zawieranych umów.”
Edyta Defańska – Czujko, Adwokat, Counsel
Kontrola ZUS – co warto wiedzieć?
Typowanie do kontroli
Umowy to podstawa
Konsekwencje naruszeń
Co mam zrobić po otrzymaniu zawiadomienia o kontroli?
Sprawdź, jak możemy Ci pomóc:
Dzieje się teraz w biznesie