Rozporządzenie Komisji Europejskiej nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. (tzw. General Block Exemption Regulation – GBER) umożliwia państwom członkowskim UE udzielanie pomocy publicznej bez konieczności uprzedniej notyfikacji Komisji Europejskiej pod warunkiem spełnienia określonych kryteriów. Dzięki temu możliwe jest szybkie wdrażanie wsparcia przy jednoczesnym ograniczeniu ryzyka zakłócenia konkurencji na rynku wewnętrznym.

 

Ostatnia nowelizacja GBER z 2023 roku miała na celu dostosowanie przepisów do priorytetów UE, takich jak transformacja klimatyczna i cyfrowa. Wprowadzono m.in. wyższe progi notyfikacyjne, nowe kategorie pomocy (np. dla wodoru odnawialnego, klastrów innowacji, IPCEI), oraz rozszerzono zakres wsparcia dla infrastruktury środowiskowej i energetycznej. Choć zmiany te zwiększyły elastyczność państw członkowskich, to nie rozwiązały wszystkich problemów związanych z praktycznym stosowaniem rozporządzenia.

GBER wciąż pozostaje dokumentem złożonym i trudnym w interpretacji. W praktyce wiele organów publicznych oraz beneficjentów pomocy napotyka trudności w stosowaniu przepisów. Komisja Europejska dostrzega te wyzwania i dlatego w lipcu 2025 roku rozpoczęła konsultacje społeczne oraz proces zbierania opinii (Call for Evidence), których celem jest przygotowanie kolejnej rewizji rozporządzenia.

 

Jakie zmiany w GBER?

Nowa wersja GBER ma w założeniu nie tylko uprościć obowiązujące regulacje, ale również lepiej dopasować je do zmieniających się realiów gospodarczych i priorytetów polityki unijnej. W szczególności chodzi o zwiększenie dostępności pomocy publicznej w obszarach kluczowych dla konkurencyjności i odporności UE, takich jak zielona transformacja, cyfryzacja, innowacje czy suwerenność technologiczna.

Rewizja ma również na celu ograniczenie obciążeń administracyjnych, które szczególnie dotykają małe i średnie przedsiębiorstwa, oraz zapewnienie większej przejrzystości i elastyczności w projektowaniu środków pomocowych.

CRIDO aktywnie uczestniczy w konsultacjach, postulując zmiany, które mają na celu uczynienie GBER bardziej funkcjonalnym, przejrzystym i dostosowanym do potrzeb beneficjentów oraz wyzwań stojących przed europejską gospodarką.

Pomoc regionalna

Podniesienie progów notyfikacji dla regionalnej pomocy inwestycyjnej (art. 4 ust. 1 lit a), GBER)

Podniesienie konkurencyjności Europy wymaga realizacji istotnych inwestycji, w szczególności w zakresie technologii uznanych za strategiczne, ale także w innych sektorach, mających przełożenie na wzrost gospodarczy. Z tego powodu konieczne jest zapewnienie możliwości udzielania istotnego wsparcia w postaci pomocy publicznej dla kluczowych inwestycji. Aby mogło mieć ono skalę odpowiadającą celom Wspólnoty oraz zmieniającym się realiom gospodarczym w wa-runkach nasilonej konkurencji, konieczne jest poniesienie limitów notyfikacji dla regionalnej pomocy inwestycyjnej. Dotyczy to kwot dla wszystkich intensywności pomocy. Potrzeba ustalenia wyższych maksymalnych poziomów wsparcia została już wcześniej zauważona przez Komisję, czego wyrazem są znaczenie wyższe maksymalne kwoty pomocy wskazane w CISAF1. Kolejnym działaniem powinno być więc podniesienie maksymalnych limitów pomocy regionalnej wynikających z GBER.
Aktualnie dostosowana kwota pomocy, a więc maksymalna wartość pomocy regionalnej nie powodująca konieczności notyfikacji, obliczana jest według wzoru R × (A+ 0,50 × B + 0 × C), gdzie R to maksymalna intensywność pomocy publicznej na danym obszarze, A to część kosztów kwalifikowalnych wynosząca 55 mln EUR, B to część kosztów kwalifikowalnych wynosząca od 55 mln EUR do 110 mln EUR, a C to część kosztów kwalifikowalnych powyżej 110 mln EUR.
Natomiast zgodnie zapisami CISAF, dla projektów dotyczących rozwoju zdolności produkcyjnych (w zakresie czystych technologii) realizowanych poza obszarami objętymi pomocą, maksymalna intensywność wsparcia wynosi 15% jeśli projekt, a kwota pomocy nie może przekroczyć 150 mln EUR na projekt. W przypadku gdy projekt realizowany jest w regionie rozwiniętym, intensywność pomocy nie może przekraczać 20 % kosztów kwalifikowalnych, a maksymalna kwota pomocy to 200 mln EUR. Jeżeli projekt inwestycyjny realizowany jest na obszarze słabo rozwiniętym, intensywność pomocy nie może przekraczać 35 % kosztów kwalifikowalnych, a dopuszczalna kwota pomocy to 350 mln EUR.
Biorąc pod uwagę powyższe zasady, projekt o wartości kosztów kwalifikowanych na poziomie 120 mln EUR realizowany na obszarze rozwiniętym, o intensywności pomocy regionalnej na poziomie 40% mógłby zgodnie z obecnym brzmieniem GBER otrzymać nie więcej niż 33 mln EUR pomocy publicznej. W myśl zasad określonych w CISAF ten sam projekt mógłby natomiast otrzymać 42 mln EUR wparcia. Różnica w poziomie maksymalnego dofinansowania jest więc znacząca.
Dlatego też proponujemy, aby ramach GBER parametry A, B, C we wzorze służącym do obliczania dostosowanej kwoty pomocy zostały zmodyfikowane do wartości odpowiednio 60 mln EUR, 60 mln EUR - 120 mln EUR, powyżej 120 mln EUR. W analizowanym wyżej przykładzie oznaczałoby, to maksymalny poziom pomocy regionalnej na poziomie 36 mln EUR (a 42 mln EUR wg. CISAF). Pozwoliłoby to na zbliżenie maksymalnego poziomu wsparcia możliwego do udzielania podobnym projektom w ramach obu ww. aktów prawnych.
Dodatkowo, istnieje konieczność doprecyzowania, iż dla projektów dotyczących technologii strategicznych i zgodnych ze STEP, zastosowanie powinien mieć limit pomocy zgodny z zwiększonym poziomem wsparcia, wynikającym z podniesienia intensywności wynikającej z mapy pomocy regionalnej o dodatkowe 5 lub 10 punktów procentowych (pkt 186a Wytycznych w sprawie regionalnej pomocy państwa).

Rezygnacja z wymogu inwestycji początkowej na rzecz nowej działalności dla inwestycji realizowanych przez duże przedsiębiorstwa na obszarach rozwiniętych i wpisujących się w zakres rozporządzenia 2025/795 (step) (art. 4 ust 3. GBER)

Zgodnie z obecnym brzmieniem GBER w regionach rozwiniętych możliwe jest udzielanie pomocy publicznej (regionalnej pomocy inwestycyjnej) dużym podmiotom, wyłącznie na inwestycje polegające na utworzeniu nowego zakładu produkcyjnego lub na dywersyfikacji produkcji. Duży przedsiębiorca posiadający zakład produkcyjny w regionie rozwiniętym nie może więc otrzymać wsparcia na jego rozbudowę lub modernizację. Takie ograniczenie stoi w sprzeczności z celami inicjatywy STEP, jakimi są m.in. zmniejszenie zależności strategicznych oraz wzmocnienie jej konkurencyjności. Należy przy tym pokreślić, że szereg zakładów dużych podmiotów (np. w branży farmaceutycznej i biotechnologicznej) zlokalizowana jest właśnie na obszarach rozwiniętych typu „c”, co powoduje, że ograniczenia dotyczące możliwości uzyskania pomocy publicznej dotyczą szerokiego grona firm.
Brak możliwości uzyskania pomocy dla istniejącego zakładu może w dłuższej perspektywie skutkować większą skłonnością producentów do przenoszenia produkcji poza Europę, a w konsekwencji przełożyć się na obniżenie konkurencyjności gospodarki danego kraju oraz Wspólnoty. Równocześnie, rozbudowa już funkcjonujących zakładów produkcyjnych dużych podmiotów może w sposób najszybszy i najbardziej efektywny kosztowo przełożyć się na poprawę pozycji gospodarki UE w danej branży – wyprodukowane dodatkowo komponenty i technologie będą mogły być oferowane ich odbiorcom po koszcie niższym niż w przypadku budowy zupełnie nowego zakładu produkcyjnego, a dobre zaplecze logistyczne oraz możliwość skorzystania z infrastruktury istniejącego zakładu przyspieszą podaż produktów na rynek.
Postulowane rozszerzenie możliwości udzielania pomocy publicznej dużym przedsiębiorstwom na obszarach rozwiniętych zwłaszcza w zakresie projektów dotyczących technologii krytycznych mogłoby przyczynić się do silniejszego związania firm z istniejącą lokalizacją, a także wspierać realizację celów Unii Europejskiej w zakresie poprawy bezpieczeństwa, zwiększania konkurencyjności oraz eliminowania strategicznych zależności.
W obecnej sytuacji uzasadnione wydaje się odstąpienie od różnicowania dostępności pomocy publicznej w zależności od poziomu rozwoju gospodarczego regionu (PKB per capita), na rzecz zapewnienia strategicznej lokalizacji zakładów produkcyjnych i bezpieczeństwa zarówno w wymiarze zbrojeniowym jak i np. lekowym.

Pomoc na ochronę środowiska

Podniesienie progów pomocy powodujących obowiązek zgłoszenia dla projektów środowiskowych (art. 4 GBER)

Ze względu na wzrastające koszty realizacji inwestycji przy równoczesnym dążeniu do uniezależnienia gospodarki UE od importu rozwiązań technologicznych z krajów trzecich, obecne limity pomocy publicznej dla projektów środowiskowych zawarte w GBER są zbyt niskie, aby przełożyły się na oczekiwany poziom realizacji inwestycji i realizację celów UE w zakresie transformacji energetycznej. W przypadku pomocy inwestycyjnej na ochronę środowiska maksymalna wartość pomocy publicznej ograniczona jest do 30 mln EUR na przedsiębiorstwo na projekt inwestycyjny. Bardzo często jest ona przyznawana w formie instrumentów finansowych, co dodatkowo poza ograniczeniem wartościowym, obniża jej atrakcyjność dla inwestorów. Istniejący limit stanowi więc niewystarczającą zachętę do realizacji inwestycji. Dlatego też postulujemy podniesienie limitu dla tego przeznaczenia pomocy do 50 mln EUR, co odpowiadałoby zapotrzebowaniu rynkowemu.

Utworzenie dodatkowego przeznaczenia pomocy na projekty dotyczące przygotowania studiów wykonalności dla projektów z zakresu ochrony środowiska

Obecnie możliwość udzielania pomocy na studia wykonalności została przewidziana w GBER wyłącznie dla projektów dotyczących działalności badawczo-rozwojowej. Wysokie koszty przygotowawcze, a także poziom złożoności technologicznej inwestycji w zakresie energetyki i ochrony środowiska stanowi przesłankę dla utworzenia analogicznego przeznaczenia pomocy w przypadku przedsięwzięć środowiskowych.
Możliwość uzyskania dofinansowania na opracowanie studiów wykonalności wpłynie pozytywnie na stopnień gotowości realizacyjnej projektów oraz przyspieszy ich implementację. Dodatkowym efektem pozytywnym może być poprawa bankowalności projektów i zwiększenie zaangażowania kapitału prywatnego w ich realizację. Szczegółowo opracowana dokumentacja projektowa oraz sam fakt uzyskania dofinansowania ze środków publicznych na prace przygotowawcze dla danego projektu mogą się bowiem przełożyć na poprawę wiarygodności inwestora dla instytucji finansującej.
Koszt przygotowania studiów wykonalności jest szczególnie wysoki w przypadku technologii innowacyjnych o niewielkim stopniu rozpowszechnienia oraz inwestycji wysoce kapitałochłonnych jak np. projekty z zakresu energetyki jądrowej, które zgodnie z założeniami KE mają stanowić w przyszłości podstawowe źródło energii odnawialnej w UE. Te grupy przedsięwzięć powinny być traktowane preferencyjne w zakresie dofinansowania kosztów prac przygotowawczych. W ramach uzupełnienia, należy podkreślić, że istniejące aktualnie w ramach CEF (w tym w zakresie energetyki) możliwości dofinansowania kosztów przygotowania studiów wykonalności przedsięwzięć dotyczą wyłącznie wąskiego katalogu projektów o znaczeniu ponadnarodowym. Jest to więc mechanizm niewystarczający w

Definicja MŚP

Dostosowanie wartości progowych w definicji MŚP do aktualnych realiów gospodarczo-ekonomicznych

Stosowane obecnie wartości poszczególnych wskaźników definiujących kategorie przedsiębiorstw zostały określone ponad 20 lat temu i bez wątpienia wymagają uaktualnienia.
Sam fakt, że inflacja na przestrzeni lat 2015-2024 wyniosła ponad 30 %, a wzrost średniego PKB (analogiczny okres) wyniósł z kolei prawie 13%, wskazuje na to, że wartości parametrów definiujących poszczególne kategorie przedsiębiorstw powinny zostać zaktualizowane, tak aby odzwierciedlały aktualną sytuację gospodarczą.
W przyszłości powinny one podlegać cyklicznej aktualizacji (np. w okresie 3 letnim). Tym samym, konieczne jest odpowiednie podwyższenie progów (odpowiednio: obrotów, sumy bilansowej oraz zatrudnienia) definiujących wielkość przedsiębiorstw na potrzeby udzielania pomocy publicznej.

Uwzględnienie kategorii spółek średniej kapitalizacji w zapisach GBER, w tym w przepisach dotyczących intensywności pomocy publicznej

Zgodnie z definicją zawartą w rozporządzeniu 2015/1017 art. 2 pkt. 7 spółki o średniej kapitalizacji (mid-capy) oznaczają podmioty zatrudniające nie więcej niż 3 000 pracowników, niebędące MŚP ani małymi spółkami o średniej kapitalizacji. Mid-capy jest to więc kategoria wielkościowa firm, które nie są już MŚP, ale nie są też dużymi korporacjami. Jak zauważono przy przygotowaniu uproszczeń regulacyjnych zawartych w pakietach Omnibus, dla przedsiębiorstwa przejście z kategorii MŚP do kategorii dużych firm wiąże się z tzw. „klifem regulacyjnym” obejmującym wzrost obowiązków sprawozdawczych, ograniczenie dostępu do ulg i uproszczeń oraz wzrost kosztów zapewnienia zgodności z przepisami. Może to ograniczać ich konkurencyjność na międzynarodowych rynkach, w szczególności na rynkach poza UE, gdzie firmy tej wielkości mogą liczyć na liczne subsydia rządowe. Równocześnie, jak wynika z raportu Europejskiego Banku Inwestycyjnego z 2024 rok (Hidden champions, missed opportunities – EIB & EPC) mid-capy odgrywają kluczową rolę w podejmowaniu wyzwań stojących przed Unią Europejską, związanych z transformacją ekologiczną i cyfrową, konkurencyjnością i wydajnością. Pod względem innowacyjności, cyfryzacji oraz postrzegania ryzyka wynikającego ze zmian klimatycznych i związanych z tym inwestycji, przedsiębiorstwa te są niemal na równi z dużymi przedsiębiorstwami i znacznie bardziej aktywne niż MŚP.
Skutecznym sposobem wzmocnienia konkurencyjności tej grupy przedsiębiorstw, oprócz uproszczeń regulacyjnych, może być udzielanie im wyższego wsparcia w ramach pomocy publicznej.
Dlatego też postulujemy, aby ta kategoria wielkościowa podmiotów została uwzględniona w zapisach GBER, wraz z możliwością korzystania z pomocy publicznej o intensywności odpowiadającej intensywności określonej dla średnich przedsiębiorstw.

Zmiana sposobu ustalania powiązań pomiędzy podmiotami (załącznik 1, GBER)

Aktualnie definicja MŚP, w szczególności w za-kresie identyfikacji podmiotów, które powinny być traktowane jako powiązane z beneficjentem, pozostawia wiele niejasności interpretacyjnych. W szczególności, analiza podmiotów powiązanych wymaga uwzględniania relacji występujących pomiędzy osobami fizycznymi (w tym członkami rodziny) oraz badania rynków właściwych lub pokrewnych, przy jednoczesnym braku jedno-znacznego wskazania w jaki sposób powinno być przeprowadzane takie badanie. Komisja Europejska opublikowała w 2019 r. Poradnik dla użytkowników dotyczący definicji MŚP, który jednak nie ma charakteru prawnie wiążącego.
Jednocześnie, obok definicji MŚP z załącznika I do GBER, funkcjonuje definicja tzw. jednostki gospodarczej (single economic unit), mająca zastosowanie m.in. na cele obliczania limitu pomocy de minimis. Podczas gdy definicja MŚP opiera się na Zaleceniu Komisji z 2003 r., aktualność wyboru kryteriów służących limitowi pomocy de minimis została potwierdzona w 2023 r. kiedy uchwalono nowe rozporządzenie dotyczące udzielania pomocy de minimis. Kryteria mające zastosowanie do jednostki gospodarczej zostały zredukowane względem kryteriów dotyczących MŚP. Są przy tym bardziej przejrzyste i precyzyjne, a w konsekwencji łatwiejsze do stosowania przez beneficjentów.
Tym samym, celem uniknięcia wątpliwości interpretacyjnych rekomendowane byłoby uproszczenie definicji MŚP w szczególności poprzez dostosowanie kręgu podmiotów branych pod uwagę przy badaniu tego statusu, do pojęcia jednostki gospodarczej. Pozwoli to na bardziej precyzyjne definiowanie statusu przez beneficjentów, przekładając się zarówno na szybkość udzielania pomocy przez instytucje jak na ograniczenie ryzyka zwrotu pomocy z powodu źle określonego statusu.

Zapraszamy do pobrania broszury, w której znajdziesz wszystkie postulaty

Stanowisko CRIDO dotyczące rewizji Rozporządzenia w sprawie wyłączeń blokowych (GBER)

Na bazie specjalistycznej wiedzy naszych ekspertów i 20 lat doświadczenia we wspieraniu biznesu opracowaliśmy dokument, w którym prezentujemy 15 postulatów dotyczących rewizji rozporządzenia w sprawie wyłączeń blokowych (GBER). Naszym celem jest zwiększenie dostępności środków unijnych dla firm oraz uproszczenie regulacji w taki sposób, aby przedsiębiorcy mogli skutecznie wykorzystywać dostępne instrumenty wsparcia do wzmacniania swojej konkurencyjności i realizacji strategicznych inwestycji.

>>Wersja do pobrania (PDF)

Dziękujemy

Wiadomość została wysłana.

Napisz do nas

Dzieje się teraz w biznesie

Więcej artykułów

Nasi eksperci

Subskrybuj blogi