Z początkiem kwietnia weszła w życie nowelizacja ustawy o podatku akcyzowym w zakresie opodatkowania samochodów osobowych, wprowadzająca zwolnienie dla pojazdów zarejestrowanych profesjonalnie celem wykonywania jazd testowych, a także prawo do zwrotu akcyzy zapłaconej od takich aut oraz zarejestrowanych na terytorium kraju czasowo, celem umożliwienia ich wywozu za granicę.

(Dalsza część artykułu pod materiałem wideo)


Zobacz film: Sankcje gospodarcze – nowe obowiązki dla przedsiębiorców

sankcje gospodarcze

Sankcje gospodarcze nałożone w związku z wojną w Ukrainie obejmują polskich przedsiębiorców prowadzących handel z Rosją i Białorusią, w tym zakaz eksportu i importu określonych towarów, takich jak stal, produkty luksusowe czy technologie podwójnego zastosowania.


Geneza problemu i wyrok TSUE

Przypomnijmy, iż na gruncie dotychczasowych regulacji podmiot który nabył prawo do rozporządzania jak właściciel samochodem osobowym, mógł – w przypadku dokonania eksportu lub dostawy wewnątrzwspólnotowej – ubiegać się o zwrot akcyzy, jeżeli została ona zapłacona na terytorium RP, a samochód ten nie został (nawet tymczasowo) zarejestrowany w Polsce.

Komplikacje pojawiały się przy tzw. rejestracji czasowej, która dokonywana jest m.in. w celu wywozu pojazdu za granicę. Obowiązek jej dokonania wynika z przepisów prawa o ruchu drogowym. Do tej pory dokonanie takiej rejestracji powodowało pozbawienie przymiotu „niezarejestrowanego”, a w konsekwencji – uniemożliwiało ubieganie się o zwrot akcyzy przy eksporcie lub dostawie wewnątrzwspólnotowej.

Sprawa zawisła przed TSUE, który w dniu 17 maja 2023 r. wydał wyrok w sprawie C-105/22. Trybunał zwrócił wówczas uwagę, że należy odróżnić rejestrację czasową dokonywaną z urzędu stanowiącą część „klasycznego” procesu rejestracji, celem dopuszczenia pojazdu do ruchu drogowego na terytorium kraju, od takiej, która jest dokonywana celem umożliwienia wywiezienia go za granicę.

Co uległo zmianie?

1. Zwrot akcyzy od samochodów osobowych zarejestrowanych tymczasowo celem dokonania wywozu

Nowelizacja przepisów ma za zadanie zlikwidować powyższy problem, przyznając prawo do zwrotu akcyzy, jeżeli przedmiotem eksportu lub dostawy wewnątrzwspólnotowej jest samochód osobowy:

  • zarejestrowany czasowo celem wywiezienia go za granicę,
  • zarejestrowany do celów jazd testowych, jeżeli została od niego zapłacona wcześniej akcyza.

Prawo to będzie podlegać jednak ograniczeniom, których celem jest zapobieganie nadużyciom polegającym na pozornym wywozie. Zwrot nie będzie przysługiwał, jeżeli samochód będący przedmiotem eksportu lub dostawy wewnątrzwspólnotowej zostanie zarejestrowany na terytorium RP w ciągu roku od dnia ich dokonania.

Dodatkowo, ustawodawca ustanowił przepis przejściowy, zgodnie z którym ww. zmiany znajdą zastosowanie także do samochodów czasowo zarejestrowanych celem ich wywozu za granicę w sytuacji, w której obowiązek podatkowy w akcyzie powstał przed wejściem w życie ustawy (tj. przed 1 kwietnia 2025 r.), natomiast dostawy wewnątrzwspólnotowej lub eksportu dokonano po 31 marca 2025 roku.

2. Zwolnienie z akcyzy samochodów osobowych wykorzystywanych w celach badawczych lub pracach rozwojowych

Nowelizacja wprowadza także zwolnienie dla samochodów osobowych, które zostały zarejestrowane profesjonalnie celem wykonywania nimi jazd testowych. Dotyczy ono pojazdów wykorzystywanych do badań naukowych lub prac rozwojowych w ramach działalności badawczo-rozwojowej.

Zwolnienie to ma charakter ogólny i każdy podatnik, który spełni odpowiednie wymagania może z niego skorzystać (takie jak np. odpowiedni sposób rejestracji samochodu, czy umieszczenie go w określonym wykazie). W sytuacji ich naruszenia, podmiot korzystający będzie zobowiązany do zapłaty akcyzy. Dodatkowo pojawiła się możliwość wystąpienia do właściwego organu podatkowego o wydanie zaświadczenia potwierdzającego zwolnienie.

Z uwagi na fakt, że samochód osobowy w ww. celach można wykorzystywać przez ograniczony czas, po jego upływie musi on zostać wywieziony z kraju, wycofany z eksploatacji (wraz z uzyskaniem potwierdzającego ten fakt zaświadczenia o demontażu) lub zwrócony producentowi bądź jego upoważnionemu przedstawicielowi.

Na kogo wpłyną zmiany?

Wprowadzone zmiany przyniosą znaczne korzyści dla podmiotów działających w branży motoryzacyjnej – zarówno handlarzy, jak i producentów.

Zachęcamy do kontaktu z naszymi ekspertami, którzy w razie potrzeby chętnie udzielą wsparcia w zakresie spełnienia przesłanek uprawniających do zwolnienia, jak i przeprowadzą Państwa przez całą procedurę uzyskiwania zwrotu podatku.


Zapoznaj się z pełną ofertą: Doradztwo akcyzowe