Zmiana kodu CN dla oleju napędowego – to już ostatni tydzień na złożenie wniosku o zmianę koncesji bądź wpisu do rejestru podmiotów przywożących
Z dniem 20 listopada 2024 r. weszło w życie rozporządzenie 2024/2522, zmieniające załącznik I do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej.
W związku ze wspomnianym powyżej rozporządzeniem od 1 stycznia 2025 roku nastąpił szereg zmian w nomenklaturze scalonej - jedna z nich jest szczególnie ważna dla przedsiębiorców dokonujących obrotu bądź nabywających z zagranicy i zużywających na własne potrzeby olej napędowy klasyfikowany dotychczas do kodu CN 2710 19 43, który od ww. daty został zastąpiony przez następujące kody:
- CN 2710 19 42 – oleje napędowe o zawartości węgla biogenicznego co najmniej 80% masy;
- CN 2710 19 44 – pozostałe oleje napędowe.
W wyniku zmian w nomenklaturze scalonej niezbędnym była nowelizacja krajowego rozporządzenia w sprawie szczegółowego wykazu paliw ciekłych, których wytwarzanie, magazynowanie lub przeładunek, przesyłanie lub dystrybucja, obrót, w tym obrót z zagranicą, wymaga koncesji oraz których przywóz wymaga wpisu do rejestru podmiotów przywożących.
Co zaś powyższa zmiana oznacza dla podmiotów, które dotychczas handlowały bądź przywoziły z zagranicy olej napędowy?
Przepisy prawa energetycznego zobowiązują posiadaczy koncesji jak również podmioty wpisane do rejestru podmiotów przywożących do złożenia wniosku uwzględniającego zmiany w zakresie ww. wykazu paliw. Wniosek o zmianę koncesji / wpisu do rejestru prowadzonego przez Urząg Regulacji Energetyki należy złożyć w ciągu 30 dni od wejścia w życie przepisów wprowadzających wspomniane zmiany – w przypadku podmiotów handlujących bądź dokonujących przywozu z zagranicy oleju napędowego klasyfikowanego dotychczas do kodu CN 2710 19 43, stosowny wniosek należy zatem złożyć do 30 stycznia bieżącego roku.
Co istotne, niezłożenie wniosku ww. terminie przez podmiot do tego obowiązany będzie traktowane jako prowadzenie działalności bez wymaganego wpisu / koncesji, co zaś podlega surowym karom. Przypomnijmy, iż za obrót paliwami bez posiadania odpowiedniej koncesji przedsiębiorcom grozi kara grzywny do 5 000 000 zł albo kara pozbawienia wolności od 6 miesięcy do lat 5.
W razie chęci uzyskania wsparcia w przygotowaniu i złożeniu wniosków o zmianę koncesji bądź wpisu do rejestru podmiotów przywożących, specjaliści CRIDO pozostają do Państwa dyspozycji.
Zapoznaj się z pełną ofertą: Doradztwo VAT
Posłuchaj