Ważne informacje dla przedsiębiorców z branży energetycznej. Zarządca Rozliczeń S.A. zmienił zdanie w sprawie powiększania o VAT rekompensat z tytułu stosowania upustu za obniżenie zużycia energii elektrycznej, przyznawanych na gruncie tzw. Ustawy Prądowej (tzn. ustawy z dnia 27 października 2022 r. o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparcia niektórych odbiorców w latach 2023 – 2025).

(Dalsza część artykułu pod materiałem wideo)


Zobacz film edukacyjny: Eksport towarów

eksport towarów

Eksport towarów jest kluczowym elementem działalności wielu firm, które planują rozwój na rynkach międzynarodowych. Aby skutecznie prowadzić tego typu transakcje, niezbędne jest zrozumienie zasad VAT właściwych w takich przypadkach. Zapraszamy na film tłumaczący podstawowe pojęcie i zasady w tym zakresie.


12 lutego b.r. na swojej stronie internetowej Zarządca Rozliczeń opublikował informację, że kwota rekompensaty będzie powiększana o VAT oraz zamieścił zaktualizowany wzór wniosku oraz zaktualizowaną instrukcję jego wypełnienia. W nowym wniosku znalazła się pozycja pozwalająca na wyliczenie kwoty VAT oraz na zawnioskowanie o wypłatę kwoty rekompensaty powiększonej o kwotę VAT. Wcześniejsza wersja wniosku nie zawierała takich pozycji, a jej kształt sugerował, że rekompensaty nie będą zwiększane o VAT. Takie podejście mogłoby doprowadzić do sytuacji, w której VAT byłby obliczany od rekompensaty metodą „w stu”, a jego ekonomiczny ciężar ostatecznie ponosiłby podatnik.

Nowe stanowisko Zarządcy Rozliczeń jest odpowiedzią na liczne postulaty i zasadne oczekiwania branży energetycznej. Jako Crido z kolei mamy satysfakcję, że jest to stanowisko zbieżne z naszą interpretacją Ustawy Prądowej, o której wielokrotnie dyskutowaliśmy z naszymi klientami, uważając, że jest to jedyna prawidłowa interpretacja zarówno uchwalonych przepisów, jak i zamiaru ustawodawcy.

Zgodnie z art. 20 ust. 3 wspomnianej ustawy rekompensatę dla podmiotu uprawnionego stanowi kwota upustu (przez upust rozumie się równowartość 10% łącznej kwoty rozliczenia sprzedaży energii elektrycznej poniesionej przez odbiorcę uprawnionego w okresie od dnia 1 stycznia 2023 r. do dnia 31 grudnia 2023 r.). Jednocześnie, w myśl art. 20 ust. 5 do rekompensat, o których mowa w ust. 3 odpowiednio stosuje się przepisy art. 10-19. Zgodnie natomiast z art. 10 ust. 2aa kwoty rekompensat, o których mowa w art. 8 ust. 1 (czyli rekompensat z tytułu stosowania ceny maksymalnej) powiększa się o VAT.

Skoro więc regulacje art. 20, dotyczące rekompensat przyznawanych w związku ze stosowanym upustem odsyłają do art. 10, w którym wprost wskazano, że rekompensaty dotyczące ceny maksymalnej są powiększane o VAT, należałoby przyjąć, że także rekompensaty z tytułu upustu powinny być wypłacane w kwocie zwiększonej o VAT.

Z tego powodu wątpliwości budziło pierwotne stanowisko Zarządcy Rozliczeń, zgodnie z którym rekompensata z tytułu stosowania upustu nie powinna być powiększana o VAT, tym bardziej, że we wzorze wniosku dotyczącego rekompensaty w związku z ceną maksymalną znalazły się pozycje pozwalające na obliczenie kwoty VAT. Zmiana poglądu Zarządcy Rozliczeń bardzo cieszy i pokazuje, że warto prowadzić dialog w sprawach podatkowych z drugą stroną.

Rozwiązanie kwestii opodatkowania VAT rekompensaty nie musi jednak oznaczać końca ewentualnych sporów z organami podatkowymi na gruncie Ustawy Prądowej. W wydawanych interpretacjach indywidualnych organy podatkowe wyrażają bowiem niejednolite stanowisko w zakresie tego, jak powinien być rozliczany i dokumentowany dla celów VAT upust przyznawany z obniżenie zużycia energii elektrycznej. W jednej z interpretacji[1] uznano, że udzielenie upustu uprawnia podatnika do obniżenia podstawy opodatkowania i VAT należnego i powinno być dokumentowane fakturą korygującą. W innej interpretacji[2] z kolei stwierdzono, że upust nie pomniejsza wynagrodzenia za dostawę energii, a jedynie zapłatę należną od uprawnionego odbiorcy i jako taki nie powinien wpływać na wysokość podstawy opodatkowania i VAT należnego, a więc nie powinien być dokumentowany fakturą korygującą.

Dyskusja o VAT w energetyce staje się coraz bardziej skomplikowana, między innymi przez różne stawki obowiązujące w poszczególnych okresach na różne postacie energii, wdrażanie mechanizmów pomocowych dla poszczególnych grup odbiorców skutkujące zmianą lub korektą dotychczasowych rozliczeń, rozliczanie świadczeń występujących w branży energetycznej niezależnie od samego obrotu energią, różne typy kar umownych skutkujące niejednolitymi skutkami podatkowymi w aspekcie VAT i inne okoliczności. W Crido zajmujemy się tego typu wątkami kompleksowo, wobec czego zapraszamy do kontaktu, gdyby po Państwa stronie pojawiały się podobne wątpliwości.

[1] Interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 6 sierpnia 2024 r., sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.423.2024.1.JM

[2] Interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 16 lipca 2024 r., sygn. 0114-KDIP4-1.4012.189.2024.2.RMA