Czy spółka może zdecydować się na wybór opodatkowania w formie Estońskiego CIT jeśli wykorzystała przyznaną pulę pomocy publicznej? W wydanej w pierwszych dniach listopada 2024 r. interpretacji indywidualnej Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: „KIS”) odniósł się do tej kwestii (sygn. 0111-KDIB1-3.4010.611.2024.2.DW).

(Dalsza część artykułu pod materiałem wideo)


Zobacz film: Ryczałt od dochodów spółek czyli CIT estoński

Ryczałt od dochodów spółek czyli CIT estoński to reżim opodatkowania cieszący się stale rosnącym zainteresowaniem. Zapraszamy na film, w który tłumaczymy zasady tego mechanizmu.


W 2020 r. w stosunku do Wnioskodawcy, będącego polskim podatnikiem, Agencja Rozwoju Przemysłu wydawała decyzję o wsparciu na realizację nowej inwestycji. Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym, nowa inwestycja miała na celu zwiększenie zdolności produkcyjnej istniejącego już przedsiębiorstwa. Obecnie inwestycja została zakończona.

Z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej, spółka uzyskiwała dochody zwolnione z opodatkowania podatkiem CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, a także dochody podlegające opodatkowaniu na zasadach ogólnych. Wnioskodawca wykorzystał przyznany limit zwolnienia podatkowego ze względu na wykorzystanie puli pomocy i planuje wybrać formę opodatkowania jaką jest ryczałt od dochodów spółek („Estoński CIT”). W związku z powyższym Spółka chciała potwierdzić w ramach interpretacji czy ma prawo skorzystać z Estońskiego CIT.

W swoim stanowisku, Spółka zwróciła uwagę, że z literalnego brzmienia przepisów wynika, iż przesłanką wykluczającą możliwość skorzystania z opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek jest osiąganie dochodów z tytułu nowej inwestycji podlegającej zwolnieniu z CIT na podstawie decyzji o wsparciu. Jednocześnie podkreśliła, że tylko i wyłącznie osiąganie dochodów, o których mowa w decyzji o wsparciu (i jednocześnie - dochodów „wolnych od podatku”) skutkuje ziszczeniem się wskazanej przesłanki, a nie jakiekolwiek inne okoliczności związane z posiadaniem decyzji o wsparciu. W efekcie, jeżeli Spółka posiada ważną decyzję o wsparciu, ale wykorzystała już cały limit puli pomocy, to nie będzie ona osiągać dochodów podlegających zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT i będzie uprawniona do korzystania z opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek.

Dyrektor KIS uznał stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe. Podkreślił, że po wyczerpaniu limitu pomocy publicznej, albo po uchyleniu lub wygaśnięciu decyzji (zezwolenia) ograniczenie w stosowaniu Estońskiego CIT nie będzie już miało zastosowania, a podatnik spełniający pozostałe warunki określone w przepisach o Estońskim CIT może wybrać tą formę opodatkowania. Dodatkowo zwrócił uwagę na fakt, że zarówno w orzecznictwie SN i NSA, jak i w piśmiennictwie ukształtowany jest pogląd, zgodnie z którym przepisy prawa podatkowego należy wykładać ściśle i zgodnie z ich literalnym brzmieniem, a jedynie w sytuacjach wątpliwych, gdy językowa wykładnia nie prowadzi do ustalenia jednoznacznej treści normy prawnej, należy skorzystać z innych metod wykładni. Tym samym, przepisy dotyczące ulg i preferencji – jako przewidujące wyjątki od ogólnych zasad – należy interpretować ściśle, zgodnie z zasadami wykładni językowej i w granicach tej wykładni. W konsekwencji, niedopuszczalna jest ich interpretacja rozszerzająca.

Nie jest to pierwsze rozstrzygnięcie w tym zakresie, podobne stanowisko Dyrektor KIS prezentował w wydawanych wcześniej interpretacjach indywidualnych.[1] W naszej ocenie stanowisko organu jest prawidłowe. Zgodnie z literalnym brzmieniem przepisu, wybór opodatkowania w formie Estońskiego CIT nie jest dopuszczalny, jeśli podatnik osiąga dochody podlegające zwolnieniu. Samo posiadanie decyzji o wsparciu nie przekreśla natomiast możliwości wyboru ryczałtu od dochodów spółek. Należy jednak zaznaczyć, że spełnienie warunków do skorzystania z Estońskiego CIT przy wyborze tej formy jest na tyle istotne, że warto rozważyć zabezpieczenie swojego stanowiska w interpretacji indywidualnej, mimo obecnej pozytywnej linii organów.

[1] interpretacja indywidualna z 4 października 2023 r., sygn. 0111-KDIB1-2.4010.384.2023.1.END, interpretacja indywidualna z 13 czerwca 2023 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.249.2023.1.JG, interpretacja indywidualna z 23 września 2022 r., sygn. 0111-KDIB1-1.4010.430.2022.1.SG czy interpretacja indywidualna z 2 czerwca 2021 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.52.2021.1.APO.


Zapoznaj się z pełną ofertą: Estoński CIT