Abstrahując od samej konieczności stosowania się do zasady ceny rynkowej, do najpowszechniejszych obowiązków, które ciążą na podatnikach w zakresie cen transferowych należy sporządzanie dokumentacji na poziomie local file i master file, sporządzanie analiz porównawczych, oraz wywiązywanie się z obowiązków sprawozdawczych za pośrednictwem formularza CIT/TP. Jak informowaliśmy na łamach naszego bloga, w ślad za obowiązującymi od roku 2019 zmianami w obszarze cen transferowych na poziomie ustawowym, z końcem 2018 roku wydano szereg nowych rozporządzeń regulujących m.in. zasady wywiązywania się z powyższych obowiązków, w tym zastępując formularz CIT/TP ustanowiono nowe zasady sprawozdawczości w obszarze cen transferowych (TP-R).

Nie można jednak zapomnieć, że podatnicy należący do międzynarodowych grup kapitałowych, których skonsolidowane przychody w poprzednim roku obrotowym przekroczyły wartość 750 mln euro objęci są również dodatkowo obowiązkami raportowymi Country-by-Country Reporting (dalej: CBC, raportowanie według krajów). Ustawodawca również na tym polu wykazuje swoją wzmożoną aktywność, czego dowodem jest znajdująca się na ostatniej prostej procesu legislacyjnego (poprawki senackie) nowelizacja ustawy o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami (dalej: Nowelizacja, Ustawa). O ile Ustawa reguluje znacznie szerszy zakres instytucji niż raportowanie CBC, niniejszy wpis poświęcamy najistotniejszym zmianom wprowadzanym w tym właśnie narzędziu, które stanowi ostatni element rozległej palety znowelizowanych ostatnio obowiązków dokumentacyjnych i sprawozdawczych w obszarze cen transferowych.

Charakterystyka zmian wprowadzanych w zakresie CBC

Przepis obowiązujący z mocą wsteczną dla podmiotów rozpoczynających sprawozdawczy rok obrotowy po dniu 31 grudnia 2016 r.
  • Wprowadzenie możliwości zastosowania raportowania zastępczego w przypadku państw, w których złożenie raportu nie jest koniczne, ale państwa te mają obowiązek przekazania złożonego raportu do Polski.
Przepisy obowiązuje z mocą wsteczną dla podmiotów rozpoczynających sprawozdawczy rok obrotowy po dniu 31 grudnia 2017 r.
  • Zmiana definicji grupy podmiotów poprzez odejście od odwoływania się do przepisów o rachunkowości. Ponadto do definicji grupy podmiotów zaliczana będzie również grupa kapitałowa, dla której skonsolidowane sprawozdanie finansowe byłoby sporządzane, gdyby udziały kapitałowe w co najmniej jednej jednostce wchodzącej w skład grupy były przedmiotem obrotu na rynku regulowanym,
  • Określenie kwoty progowej dla grupy sporządzającej skonsolidowane sprawozdanie finansowe w PLN w wysokości 3,25 mld zł oraz doprecyzowanie zasad przeliczania kwoty progowej  dla grup sporządzających sprawozdanie w innej walucie niż euro,
Przepisy wchodzące w życie w terminie 14 dni od ogłoszenia Ustawy
  • Określenie sposobu kalkulacji kwoty progowej, gdy rok obrotowy jest inny niż 12 miesięcy – w wysokości 1/12 za każdy rozpoczęty miesiąc roku obrotowego,
  • Doprecyzowanie sposobu przesyłania powiadomień, w tym również definicji środków komunikacji elektronicznej,
  • Zmiana terminu powiadomienia szefa KAS o jednostce raportującej oraz państwie, w którym zostanie przekazana informacja o grupie podmiotów - w terminie trzech miesięcy od dnia zakończenia sprawozdawczego roku obrotowego grupy podmiotów,
  • Wprowadzenie obowiązku składania dodatkowych informacji lub wyjaśnień w języku polskim oraz angielskim,
  • Wprowadzenie możliwości kontroli w zakresie wywiązywania się z obowiązków wynikających z wymiany informacji podatkowych,
  • Wprowadzenie możliwości korygowania złożonych informacji o grupie podmiotów i powiadomień,
  • Wprowadzenie możliwości stosowania pełnomocnictwa uregulowanego w Ordynacji podatkowej do składania informacji o grupie podmiotów oraz powiadomień
    Szefa KAS. Jeśli dany pełnomocnik został upoważniony do podpisywania deklaracji składanej za pomocą środków komunikacji elektronicznej, będzie to równoznaczne z udzieleniem pełnomocnictwa do podpisywania informacji o grupie podmiotów oraz powiadomień. W konsekwencji nie jest wymagane udzielanie osobnego pełnomocnictwa na potrzeby wywiązania się z omawianych obowiązków.
Z perspektywy podatników należących do dużych grup kapitałowych zmiany w kontekście doprecyzowania oraz modyfikacji definicji znacznie ułatwiają proces raportowania według krajów, a także wprowadzają zgodność z międzynarodowymi Wytycznymi OECD. Jak wynika z uzasadnienia, celem projektowanej ustawy jest przede wszystkim wyeliminowanie wątpliwości związanych ze stosowaniem pierwotnie przyjętych rozwiązań legislacyjnych.

Pozostała materia objęta Nowelizacją

Podkreślenia wymaga, że Ustawa nie określa wyłącznie zasad raportowania CBC, które w istocie stanowią kroplę w morzu przepisów objętych Nowelizacją. Procedowana Ustawa wprowadza także między innymi szereg zmian związanych z rozszerzeniem zasobu informacji i danych towarzyszących wnioskowaniu o interpretacje indywidualne. Zmiany w tym zakresie zostaną zaprezentowane w kolejnym wpisie, będącym drugą częścią podsumowania związanego z omawianą Nowelizacją.