Strategie podatkowe – na co zwrócić uwagę w 2022 r.
Od 2021 r. najwięksi polscy podatnicy oraz Podatkowe Grupy Kapitałowe zobowiązani są do publikowania informacji o realizowanej w ubiegłym roku podatkowym strategii podatkowej oraz powiadomienia o tym fakcie właściwego urzędu skarbowego. Obowiązek ten należy zrealizować w ciągu 12 miesięcy od zakończenia danego roku podatkowego. Dla większości podatników jest to 31 grudnia.
Choć do końca roku pozostało jeszcze niecałe 4 miesiące, to nasze zeszłoroczne doświadczenia wskazują, że już teraz warto przystąpić do prac w tym zakresie.
Kto jest zobowiązany do publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej?
Podatnicy CIT, których przychody przekroczyły 50 mln EUR w ubiegłym roku podatkowym oraz PGK niezależnie od wysokości osiąganych przychodów.
W 2022 r. podmioty spełniające powyższe warunki można podzielić na 2 grupy:
- podatnicy którzy nie realizowali obowiązku w 2021 r., w tym podmioty, które nie osiągnęły kryterium przychodowego oraz spółki komandytowe, które dopiero od 2021 r. są podatnikami CIT.
- podatnicy, którzy już opublikowali informację o realizowanej strategii podatkowej za 2020 r. i w tym roku będą to robić po raz drugi.
Dlaczego już teraz warto zacząć prace?
Zakres prac związanych z przygotowaniem informacji o realizowanej strategii podatkowej zależy od tego do której z powyższych grup należy dany podatnik.
Podatników którzy nie realizowali obowiązku w 2021 r. czeka najwięcej pracy. W tym kontekście polecamy wpis na naszym blogu Sprawozdanie z realizacji strategii podatkowej - transparentność 2.0?, gdzie specjaliści Crido wskazują skąd wziął się pomysł na weryfikację strategii podatkowych i jak podejść do prac związanych z jej spisaniem oraz publikacją informacji z jej realizacji.
Podatnicy którzy publikowali już informację o realizowanej strategii podatkowej za 2020 r. są o kilka kroków dalej, tzn. w zeszłym roku przeanalizowali jak działa u nich funkcja podatkowa, sporządzili dokument strategii podatkowej oraz informację z jej realizacji.
W tym roku, wykorzystując nałożony na nich obowiązek dotyczący opublikowania informacji o tym w jaki sposób realizowali swoją strategię podatkową, warto korzystając z wykonanej już w 2021 r. pracy:
- dokonać audytu strategii podatkowej wdrożonej w 2021 r., a także istniejących lub nowych procedur i zrealizowanych rekomendacji odnośnie rozwoju funkcji podatkowej udzielonych przy weryfikacji funkcji podatkowej,
- na podstawie przeprowadzonego badania ustalić, które elementy funkcjonują, a które nie i dlaczego,
- przeanalizować z jakich dodatkowych narzędzi dotychczas niestosowanych, a dostępnych dla podatnika, można skorzystać w celu usprawnienia systemu zarządzania realizacją obowiązków podatkowych,
- końcowo przenieść strategię na wyższy poziom – tj. dostosować ją do najlepszych standardów w taki sposób, aby była narzędziem spełniającym zamierzony cel, który został postawiony przy jej tworzeniu, przez co należy rozumieć jej usprawnienie i zabezpieczenie rozliczeń podatkowych.
Wszystkie te działania wymagają spokojnego przemyślenia, żeby coroczne publikowanie informacji z realizacji strategii podatkowej nie było tylko kolejnym obowiązkiem sprawozdawczym, ale przynosiło realne korzyści. Dlatego też warto już teraz zacząć prace nad oceną realizowanej strategii podatkowej w 2021 r., a następnie nad przygotowaniem informacji z jej realizacji.
Posłuchaj