Ministerstwo Finansów przygotowało przykrą niespodziankę dla importerów mających pozwolenie na wpis do rejestru zgłaszającego. Wielu z nich utraci efektywnie możliwość korzystania z tego uproszczenia z dniem 19 czerwca 2025 r., tj. wraz z planowanym uruchomieniem nowego systemu obsługi importu AIS/IMPORT PLUS.

(Dalsza część artykułu pod materiałem wideo)


Zobacz film: Pochodzenie towarów i klasyfikacja taryfowa – praktyczne aspekty

pochodzenie towarów

Pochodzenie towarów i klasyfikacja taryfowa towarów to nagranie obejmujące kluczowe zagadnienia dotyczące klasyfikacji taryfowej towarów oraz pochodzenia towarów, istotne dla podmiotów prowadzących działalność związaną z transakcjami zagranicznymi. Warto obejrzeć!


Nowy system importowy jest źródłem dodatkowej pracy dla posiadaczy pozwolenia na wskazane uproszczenie. Przede wszystkim, ze względu na nowy zakres danych i ich format, zgłaszający zobowiązani są do zatwierdzenia nowego wzoru rejestru z organem celnym przed podjęciem pierwszych czynności. W ostatnio opublikowanej wersji Wytycznych w sprawie stosowania uproszczeń (wersja 1.15), MF zwrócił jednak uwagę na bardzo istotną okoliczność związaną z wdrożeniem AIS/IMPORT PLUS. Otóż, importerzy, których w pozwoleniu nie zwolniono z obowiązku przedstawienia towaru, będą zobowiązani przesyłać do systemu komunikat PW433 Przedstawienie towarów ujętych we wpisie do rejestru (powiadomienie PWD-S)[1].

Problem polega na tym, że komunikat PWD-S, którego treść wynika z przepisów unijnych, zawiera ograniczony zakres danych i nie daje technicznej możliwości zadeklarowania danych obejmujących „Dokumenty uzupełniające” i „Informacje dodatkowe”, w których możliwe byłoby wskazanie odpowiednich kodów dokumentów podlegających automatycznej walidacji w bazach krajowych lub unijnych. W tym kontekście MF zwraca natomiast uwagę, że ograny celne przed zwolnieniem towaru do procedury są zobowiązane do weryfikacji, czy towar jest zgodny z obowiązującymi zakazami i ograniczeniami, które mogą wynikać z przepisów innych niż celne. Skoro więc w komunikacie PWD-S nie można zadeklarować dokumentów wymaganych w danym przypadku do zgłoszenia, to dane zgłoszenie nie będzie mogło zostać złożone w formie wpisu do rejestru zgłaszającego, a importerzy powinni w takim przypadku złożyć np. zgłoszenie standardowe lub uproszczone.

Omawiany problem będzie dotyczył zgłoszeń obejmujących:

1. towary, dla których należy przedstawić następujące dokumenty:

Unijne formalności pozacelne Akronim Odpowiednie przepisy unijne Data rozpoczęcia stosowania
Wspólny zdrowotny dokument wejścia dotyczący zwierząt CHED-A Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 3 marca 2025 r.
Wspólny zdrowotny dokument wejścia dotyczący produktów CHED-P Rozporządzenie (UE) 2017/625 3 marca 2025 r.
Wspólny zdrowotny dokument wejścia dotyczący paszy i żywności niepochodzącej od zwierząt CHED-D Rozporządzenie (UE) 2017/625 3 marca 2025 r.
Wspólny zdrowotny dokument wejścia dotyczący roślin i produktów roślinnych

 

(MF przewiduje tu tylko wyjątek dla świadectw CHED-PP przedkładanych w związku z transportem na paletach lub innych drewnianych materiałach opakowaniowych – takie zgłoszenia dalej będą mogły być składane w formie wpisu do rejestru zgłaszającego)

CHED-PP Rozporządzenie (UE) 2017/625 3 marca 2025 r.
Świadectwo kontroli COI Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/848 3 marca 2025 r.
Licencje stosowane do przywozu lub wywozu substancji zubożających warstwę ozonową ODS Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/590 3 marca 2025 r.
Fluorowane gazy cieplarniane F-GAZ Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/573 3 marca 2025 r.
Pozwolenie na przywóz dóbr kultury ICG-L Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/880 28 czerwca 2025 r.
Oświadczenie importera dotyczące dóbr kultury ICG-S Rozporządzenie (UE) 2019/880 28 czerwca 2025 r.
Ogólny opis dóbr kultury ICG-D Rozporządzenie (UE) 2019/880 28 czerwca 2025 r.
Mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO2 CBAM Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/956 1 stycznia 2026 r.

2. towary, w przypadku gdy w zgłoszeniu użyty zostanie jeden z następujących kodów dokumentu:

  • 7P01 - Dokumenty wymagane w obrocie z krajami trzecimi na podstawie przepisów o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych wydane poza systemem Single Window,
  • 7P02 - Dokumenty wymagane w obrocie z krajami trzecimi na podstawie przepisów o warunkach zdrowotnych żywności i żywienia,
  • 7P17 - Dokumenty wymagane w obrocie z krajami trzecimi na podstawie przepisów o kontroli zgodności z normami handlowymi wydane poza systemem Single Window,
  • 7P28 - Rejestr Środków Ochrony Roślin,
  • 7P29 - Rejestr Produktów Leczniczych,
  • 7P34 - Rejestr Decyzji zezwalających na stosowanie wzoru specjalnego oznakowania opakowań owoców i warzyw,
  • 7P35 - Rejestr Świadectw wyłączenia spod weryfikacji zgodności z normami handlowymi dotyczącymi bananów,
  • 7P37 - Świadectwo połowowe zatwierdzone w Single Window",
  • 7P38 - Opinia WIORIN do informacji o zamiarze wprowadzenia środków ochrony roślin na terytorium RP wydana w systemie Single Window,
  • 7P45 - Świadectwo sanitarne wydane w systemie Single Window,
  • 7P55 - Dokumenty wymagane w obrocie z krajami trzecimi na podstawie przepisów o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych (wydane w Single Window),
  • 7P56 - Dokumenty wymagane w obrocie z krajami trzecimi na podstawie przepisów o kontroli zgodności z normami handlowymi (wydane w Single Window),
  • 7P57 - Informacja o odstąpieniu od kontroli na podstawie wyników analizy ryzyka - art. 13 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 543/2011.

W dacie wdrożenia AIS/IMPORT PLUS komunikat PWD-S będzie niestety jedynym dostępnym sposobem obsługi powiadomienia o przedstawieniu towarów. W późniejszym okresie ma zostać uruchomiona odrębna opcja przedstawiania towaru wraz z dokonaniem wpisu do rejestru na portalu organów celnych, tzw. komunikat PWD-W – w tym przypadku organy celne będą miały dostęp do wszystkich danych z rejestru zgłaszającego, wliczając kody dokumentów niezbędnych do weryfikacji, co rozwiąże obecny problem. Niestety, nie jest jeszcze znana dokładna data uruchomienia tej drugiej opcji, w związku z czym zgłaszający powinni niezwłocznie sprawdzić, które zgłoszenia od 19 czerwca nie będą mogły być składane w formie wpisu do rejestru zgłaszającego, by odpowiednio przygotować się na start systemu AIS/IMPORT PLUS. Jeżeli potrzebują Państwo wsparcia w takiej analizie i przygotowaniach, zapraszamy do kontaktu.

Więcej o problemie można przeczytać w Wytycznych MF w wersji 1.15, z których zaczerpnęliśmy powyższą tabelkę, dostępnych pod adresem: https://www.podatki.gov.pl/clo/informacje-dla-przedsiebiorcow/aeo-i-uproszczenia-celne/procedura-uproszczona/wytyczne-i-instrukcje/wytyczne-w-sprawie-stosowania-uproszczen/.

[1] Przypis wprowadzony w dniu 18 czerwca 2025: Uwaga! Dopiero w kolejnej wersji ww. wytycznych (wersja 1.16 opublikowana w dniu 17 czerwca 2025 r., tj. już po publikacji tego wpisu) MF doprecyzował, że w przypadku wskazanych w treści artykułu towarów całkowity brak możliwości obejmowania procedurą z zastosowaniem wpisu do rejestru zgłaszającego będzie dotyczył także przypadków, kiedy posiadacz pozwolenia został zwolniony z obowiązku złożenia powiadomienia: "W przypadku powiadomienia o przedstawieniu w przywozie dla wpisu do rejestru zgłaszającego – kolumna I2 w zał. B do rozporządzenia delegowanego -PWD-S (komunikat PW433) brak jest technicznej możliwości zadeklarowania danych takich jak: „Załączony dokument” (grupa danych 12 03 000 000) i „Dodatkowe informacje” (grupa danych 12 04 000 000), co uniemożliwia automatyczną walidację tych dokumentów.  W związku z powyższym towary wskazane powyżej nie mogą być obejmowane procedurą celną z zastosowaniem wpisu do rejestru zgłaszającego (z obowiązkiem złożenia powiadomienia lub ze zwolnieniem z obowiązku złożenia powiadomienia)" - por. str. 66 wytycznych w wersji 1.16.


Zapoznaj się z pełną ofertą: Handel międzynarodowy (Global trade)Doradztwo celne i obrót międzynarodowy | Doradztwo VAT