Piąte urodziny Tarczy Antykryzysowej – co możemy wyciągnąć z kryzysu?
5 lat temu, 2 marca 2020 r. w Polsce uchwalono ustawę o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych, znaną pod nazwą Tarcza Antykryzysowa. Przez ten czas ustawa była zmieniana 73 (!) razy i wydano do niej 85 aktów wykonawczych. Ostatnie opublikowane rozporządzenie pochodzi z 27 listopada zeszłego roku i dotyczy udzielania przez rząd dotacji z Turystycznego Funduszu Pomocowego. Według rządowych informacji już w pierwszym roku wdrażania ustawy do przedsiębiorców poszkodowanych COVID-19 trafiło 168 mld zł.
(Dalsza część artykułu pod materiałem wideo)
Zobacz film: KSeF od kiedy wdrażać
Zapraszamy do obejrzenia filmu, który rozwieje Wasze wątpliwości. Nasi eksperci, Tomasz Groszyk i Wojciech Rafał, podzielą się praktycznym doświadczeniem z wdrożeń KSeF, wskażą najczęstsze wyzwania i najlepsze sposoby na skuteczne przygotowanie organizacji do zmian. Dowiesz się, od czego zacząć i jak sprawnie przeprowadzić transformację systemu fakturowania.
I choć Tarcza Antykryzysowa pomogła wielu przedsiębiorcom utrzymać się na nogach, o tyle krótki czas uchwalania kryzysowych przepisów i wszechobecny w tamtym czasie chaos informacyjny do dziś dają się przedsiębiorcom we znaki. Do teraz borykają się oni bowiem z rozliczeniem dotacji, które miały stanowić dla nich wsparcie w czasach pandemii. W perspektywie czasu okazały się jednak przedmiotem sporów na linii przedsiębiorcy – organy. Należy tu zwrócić uwagę chociażby na Tarczę Finansową Polskiego Funduszu Rozwoju i świadczenia postojowe przyznawane przez Wojewódzkie Urzędy Pracy. I toczące się w tych sprawach postępowania zwrotowe. Za największą kontrowersję Tarczy Finansowej PFR należy jednogłośnie uznać kwestię interpretacji pojęcia MŚP i żądanie przez PFR zwrotu środków ze względu na nieposiadanie przez przedsiębiorców tego statusu. Wezwania do zwrotu ze względu na fakt, że spółka okazywała się mała w rozumieniu prawa polskiego, ale duża w rozumieniu prawa unijnego, trafiały do przedsiębiorców jeszcze pod koniec zeszłego roku. Postępowania sądowe na tym tle będą się toczyć jeszcze kolejne lata i jedyne, co na ten moment wiemy, dotyczy tego, że kompetencje do oceny tych sporów mają sądy powszechne, nie administracyjne. Linia orzecznicza dopiero się tworzy. Za to Wojewódzkie Urzędy Pracy kwestionują między innymi możliwość jednoczesnego korzystania przez przedsiębiorców z dofinansowania na składki ZUS oraz odraczania terminów zapłaty tych składek, chociaż ustawa takiej kumulacji nie zabraniała. Otwartych i nieprzesądzonych wątków dotyczących dofinansowań i ulg przyznawanych w związku z COVID-19 pozostaje więc wiele. Z tym, że o ile w 2020 roku mieliśmy do czynienia z kryzysem i potrzebą dostarczania przedsiębiorcom rozwiązań na teraz, przez lata zmieniły się problemy, z którymi boryka się polska gospodarka. A organy udzielające pomocy niekoniecznie mają przestrzeń, żeby zwrotów dotacji nie dochodzić, nawet jeżeli przyczyna tej konieczności leży po ich stronie.
Analiza funkcjonowania Tarczy Antykryzysowej w praktyce pokazuje kluczowe znaczenie precyzyjnego formułowania przepisów oraz transparentnej komunikacji pomiędzy przedsiębiorcami oraz organami udzielającymi wsparcia. Wyciągnięcie tych wniosków jest niezbędne do przygotowania się na przyszłe kryzysy, których jak pokazuje ostatnie pięć lat, nie możemy przewidzieć. Pozwoli to na opracowywanie w przyszłości skuteczniejszych i bardziej dostosowanych do potrzeb przedsiębiorców narzędzi wsparcia. A przede wszystkim na zminimalizowanie liczby dotacji zwrotnych wbrew woli ich beneficjentów.
Posłuchaj