Rząd przyjął projekt ustawy o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów (tzw. pakiet przewozowy). Ministerstwo Finansów zapowiada przy tym wzmożone kontrole branż wrażliwych i dalszą walkę z wyłudzeniami.

Projekt wprowadza obowiązkowy monitoring drogowy przewozu niektórych towarów akcyzowych polegający na ich obowiązkowym rejestrowaniu w rejestrze zgłoszeń prowadzonym przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej. Monitoring pozwoli na nadzorowanie trasy danej partii towarów na każdym jego etapie. Zgodnie z ustawą obowiązkiem rejestracji i monitorowania objęte będą m.in. paliwa silnikowe i pochodne, w tym biodiesel, dodatki do paliw, oleje smarowe, oleje roślinne, które mogą być wykorzystane jako dodatki do paliw silnikowych, odmrażacze na bazie alkoholu etylowego, rozcieńczalniki i rozpuszczalniki, alkohol etylowy częściowo i całkowicie skażony oraz susz tytoniowy. Nieprzestrzeganie przepisów Pakietu przewozowego ma być zagrożone surowymi sankcjami administracyjnymi. Projekt ustawy zakłada, że przepisy wejdą w życie od 1 marca 2017 r.

Pakiet przewozowy to kolejne po pakiecie paliwowym i pakiecie energetycznym regulacje, które mają stanowić oręż w walce z wyłudzeniami podatkowymi i poprawić tym samym ściągalność VAT i akcyzy. W komunikacie z dnia 24 stycznia 2017 r. Ministerstwo Finansów zapowiedziało, że monitoring transportu drogowego:

  • w 2017 r. ma przynieść 330 mln zł dodatkowych dochodów budżetu,
  • zaś w 2018 r. już 1,067 mld zł.

Te szacunki potwierdzają zapowiedzi Ministerstwa Finansów, co do kontynuacji trendu polegającego na intensywnym kontrolowaniu branży paliwowej - jak zostało wskazane w komunikacie: „Do walki z nielegalnym rynkiem paliw zaangażowano ponad tysiąc funkcjonariuszy celnych, a tylko w pierwszym miesiącu tego roku skontrolowano ponad 6 tys. cystern”.

Obecnie ustawa znajduje się na etapie prac w komisjach sejmowych. Z projektem można się zapoznać pod tym linkiem.


Interesuje Cię ten temat? Skontaktuj się z autorem artykułu.