Pakiet Osłonowy – znamy nieco więcej szczegółów
Dziś o 12 rozpoczęła się konferencja prasowa Prezydenta Andrzeja Dudy oraz Premiera Mateusza Morawieckiego w trakcie której, po Radzie Gabinetowej, poznaliśmy nieco więcej szczegółów w zakresie tzw. pakietu osłonowego w związku z pandemią korononawirusa.
Założenia pakietu zgodnie z zapowiedziami mają być przekładane na ustawy jeszcze w tym tygodniu, także bardziej precyzyjne informacje poznamy za kilka dni.
Na dziś wiemy jednak że:
- Pakiet osłonowy obejmie 5 kluczowych filarów a jego wartość wyniesie ok. 212 mld złotych;
- Filary o których mowa będą dotyczyć:
- Filar 1 – działania związane z ochroną miejsc pracy;
- Filar 2 – działania związane z ochroną przedsiębiorstw;
- Filar 3 – działania związane ze wsparciem służby zdrowia;
- Filar 4 – działania związane z funkcjonowaniem systemu finansowego (depozyty i lokaty);
- Filar 5 – działania związane ze wsparciem inwestycji publicznych.
Z perspektywy przedsiębiorców z pewnością kluczowe są Filary 1 i 2.
W trakcie konferencji wskazano, iż w zakresie Filaru 1 mają pojawić się takie rozwiązania jak:
Wsparcie zatrudnienia
- przejęcie finansowania przez Państwo 40% płacy pracownika dla przedsiębiorców w problemach finansowych tj. w sytuacji spadku ich obrotów / notowania straty (konkretne zasady nie zostały przedstawione). Limit dofinansowania ma być ustalony na poziomie 40% przeciętnego wynagrodzenia. Pozostałą część wynagrodzenia pracownika finansowałby pracodawca.
Wsparcie dla osób zatrudnionych na umowy cywilnoprawne (umowę i dzieło, zlecenia) oraz 1-osobowych działalności gospodarczych
- mają zostać przewidziane rozwiązania, które pozwolą zamortyzować straty wynikające z braku przychodów w szczególności możliwość wypłaty środków do wysokości 80% minimalnego wynagrodzenia (nie wskazano jednak czy taka wypłata byłaby jednorazowa czy też nie).
- Zasiłek opiekuńczy – jeżeli zostanie podjęta decyzja o dalszym utrzymywaniu zamknięcia szkół / przedszkoli to również wypłata tego zasiłku zostanie przedłużona. Nie wskazano czy próg wiekowy dzieci w stosunku do których taki zasiłek przysługuje zostanie podniesiony.
- „Wakacje kredytowe” – prezydent Andrzej Duda wskazał, iż będzie apelował do banków o przedłużanie takich wakacji do 6 miesięcy (obecnie jest mowa o zawieszeniu rat do 3 miesięcy).
- Ochrona przed lichwą – szczegóły tego rozwiązania nie są jasne, w pakiecie mają się jednak pojawić rozwiązania chroniące konsumentów przed nadużyciami w zakresie windowania cen i wzmocnienie w tym zakresie roli UOKIK.
W zakresie Filaru 2 tj. wsparcia dla przedsiębiorców lub podatników mają pojawić się takie rozwiązania jak:
- Przesunięcie terminu składania deklaracji PIT przynajmniej o jeden miesiąc;
- Możliwość odroczenia składek na ZUS, a także po odroczeniu, w okresie ich spłaty, rozłożenia na raty, celem uniknięcia kumulacji płatności;
- Wspierające płynność i o charakterze gwarancyjnym (gwarancje kredytowe), które będą dostarczane przez PFR, BGK czy ARP;
- Preferencyjnie oprocentowane pożyczki do 5 tysięcy złotych dla mikroprzedsiębiorców;
- Rozwiązania dla sektora transportu i spedycji polegające na możliwości refinansowania umów leasingowych przez Agencję Rozwoju Przemysłu.
Na konferencji nie wskazano czy pakiet będzie zawierał inne rozwiązania, na które pilnie czekają przedsiębiorcy takie jak np. odroczenie terminów złożenia deklaracji czy płatności podatku, a także odroczenia terminów administracyjnych czy sądowych.
Aby pomóc Państwu bezpiecznie, jak na istniejące okoliczności, prowadzić biznes, uruchomiliśmy w CRIDO infolinię, dedykowaną aktualnym wyzwaniom prawnym i podatkowym, będących następstwem epidemii koronawirusa.
Jesteśmy dla Państwa dyspozycji (nawet w godzinach wieczornych) w następujących obszarach doradztwa:
- Sabina Carbol (prawo pracy), +48 539 733 710, Sabina.Carbol@crido.pl
- Klaudia Kądrowska (PIT/ZUS), +48 602 769 269, Klaudia.Kadrowska@crido.pl
- Łukasz Mróz (zobowiązania podatkowe/ZUS), +48 539 197 044, Lukasz.Mroz@crido.pl
- Mateusz Walczak (pozostałe kwestie), +48 608547110, Mateusz.Walczak@crido.pl
Zachęcamy również przedsiębiorców do przesyłania pytań związanych z tą niestandardową i trudną dla wszystkich sytuacją na adres coronavirus_info@crido.pl. W odpowiedzi na Państwa pytania dotyczące prawnych i podatkowych aspektów prowadzenia biznesu, nasi eksperci niezwłocznie się z Państwem skontaktują.
Posłuchaj