Influencerzy to osoby, które zdobyły znaczną popularność i wpływy w mediach społecznościowych (np.: Instagram, TikTok, YouTube czy Facebook). Dzięki swojemu zasięgowi i zaangażowanej społeczności, mają oni możliwość wpływania na decyzje zakupowe swoich odbiorców. W ramach współpracy z markami, influencerzy często otrzymują bezpłatne produkty w postaci tzw. paczek PR, które następnie prezentują w swoich treściach. Praktyka ta stała się standardem w branży marketingu internetowego, jednak rodzi istotne pytania natury podatkowej. Często paczki PR zawierają pełnowartościowe produkty (a nie jedynie próbki), a co za tym idzie, warto zbadać, czy ich wartość nie powinna być rozpoznana jako przychód podlegający opodatkowaniu PIT.

Źródło przychodu i sposób opodatkowania

W zależności od charakteru i rozmiaru działalności influencera, przychód z tytułu otrzymanych paczek PR może być kwalifikowany jako:

  • przychody z działalności gospodarczej

Jeśli influencer prowadzi zarejestrowaną działalność gospodarczą, wartość otrzymanych paczek PR powinny być rozpoznane jako przychód w ramach działalności gospodarczej. Wówczas zastosowanie mają zasady opodatkowania działalności gospodarczej (wedle wybranej formuły opodatkowania),
w tym możliwość odliczenia kosztów uzyskania przychodu (jeśli możliwe).

  • przychody z działalności nierejestrowanej

W przypadku braku zarejestrowanej działalności gospodarczej, przychody będące odzwierciedleniem wartości otrzymanych paczek PR, mogą być kwalifikowane jako pochodzące z działalności nierejestrowanej. Limit przychodów z takiej działalności jest uzależniony od wynagrodzenia minimalnego w danym roku (w 2025 r.: 4.666 zł), a limit miesięcznego przychodu w 2025 r. wynosi 75% minimalnego wynagrodzenia za pracę i wynosi 3.499,50 zł miesięcznie. Powyższe oznacza, że nie powstanie obowiązek opłacania m.in. zaliczek na PIT.

  • inne źródła przychodów

Jeśli otrzymanie paczki PR ma charakter sporadyczny i nie wiąże się z systematyczną działalnością zarobkową, może być traktowane jako przychód z innych źródeł.

Warto pamiętać o dość specyficznym zwolnieniu świadczeń służących promocji lub reklamie, które może mieć zastosowanie w przypadku influencerów. Jeśli jednorazowa wartość świadczenia nie przekracza 200 zł i nie otrzymuj go osoba wykonująca obowiązki w ramach umowy o pracę lub innej umowy cywilnoprawnej, istnieje możliwość zwolnienia tej wartości z opodatkowania PIT.

O czym powinni pamiętać influencerzy?

Dobrym rozwiązaniem będzie właściwa dokumentacja współprac z markami (w tym dokumenty, umowy, e-maile, szczegółowe ustalenia na temat kampanii). Do oceny, czy i w jakim zakresie wartość otrzymanych przedmiotów powinna podlegać opodatkowaniu, pomocna może okazać się ewidencja dokumentująca ich otrzymanie. Najbardziej skuteczną metodą przy określaniu wartości otrzymanego upominku będą ceny detaliczne, a tak ustalony przychód powinien być, co do zasady, ujęty w zeznaniu podatkowym za odpowiedni rok.

Podsumowanie

Opodatkowanie paczek PR otrzymywanych przez influencerów to zagadnienie wymagające indywidualnego podejścia i analizy konkretnych okoliczności. Przy rosnącej popularności influencer marketingu, właściwe rozliczenie otrzymanych korzyści staje się kluczowe dla uniknięcia problemów z fiskusem.