Nowelizacja EUDR – jakie zmiany zaproponowała Komisja Europejska?
Jak informowaliśmy we wcześniejszym artykule [1], 15 kwietnia 2025 r. Komisja Europejska opublikowała pakiet dokumentów mających ułatwić wdrożenie rozporządzenia UE 2023/1115 (Rozporządzenie EUDR) [2]. W skład tego pakietu wchodzą zaktualizowane wytyczne dotyczące stosowania EUDR, kolejna wersja dokumentu FAQ (czyli najczęściej zadawane pytania wraz z odpowiedziami) oraz projekt zmian do załącznika I Rozporządzenia EUDR (poddany obecnie konsultacjom publicznym - opinie do projektu nowelizacji można zgłaszać do 13 maja poprzez dedykowaną stronę [3]).
(Dalsza część artykułu pod materiałem wideo)
Zobacz film: European Union Deforestation Regulation a handel zagraniczny
European Union Deforestation Regulation (EUDR) to nowe regulacje niosące w sobie obowiązki dla importerów. Zapraszamy na film, w którym wyjaśniamy, na czym te obowiązki polegają.
Warto przypomnieć, że Rozporządzenie EUDR zostało przyjęte w ramach szerszej strategii Unii Europejskiej i ma na celu ochronę lasów i przeciwdziałanie globalnemu wylesianiu. Rozporządzenie EUDR nakłada obowiązki na przedsiębiorstwa, które wprowadzają na rynek unijny (także w ramach importu) lub eksportują z Unii określone towary – bydło, kakao, kawę, olej palmowy, kauczuk, soję i drewno (odnośne towary) oraz ich pochodne wymienione w załączniku I do Rozporządzenia EUDR (odnośne produkty). Rozporządzenie EUDR wprowadza nowe zasady dla praktycznie wszystkich przedsiębiorców prowadzących obrót towarami objętymi przepisami EUDR (np. producentów, importerów, eksporterów, handlowców), w tym obowiązek wdrożenia systemu należytej staranności. Warto pamiętać, że przepisy Rozporządzenia EUDR zaczną obowiązywać od 30 grudnia 2025 r. dla dużych i średnich podmiotów, a od 30 czerwca 2026 r. dla pozostałych przedsiębiorstw.
Poniżej przedstawiamy podsumowanie najważniejszych zmian wynikających z nowej propozycji legislacyjnej oraz zagadnień, które wymagają szczególnej uwagi.
Kluczowe zmiany zaproponowane przez Komisję Europejską
Propozycja Komisji Europejskiej koncentruje się na uproszczeniu obowiązków wynikających z przepisów Rozporządzenia EUDR oraz doprecyzowaniu ich zakresu, aby usunąć wątpliwości co do tego, które produkty finalnie podlegają kontroli w ramach EUDR. Jednak dla wielu przedsiębiorców proponowana nowelizacja oznacza również konieczność przyjrzenia się swoim procesom i dokonania oceny, czy planowane zmiany nie wymagają dostosowania wdrożonych już procedur (np. pod kątem wyłączenia z kontroli dla potrzeb EUDR określonej kategorii produktów).
Najważniejsze propozycje zmian obejmują:
- Doprecyzowanie zakresu towarów, które podlegają EUDR w ramach nowelizacji załącznika I do Rozporządzenia EUDR poprzez dodanie adnotacji „ex” do wybranych kodów CN – co oznacza, że przepisom EUDR podlegają tylko produkty zaklasyfikowane pod danym kodem CN i dookreślone opisem słownym, które zawierają lub zostały wyprodukowane z odnośnych towarów. To ważne doprecyzowanie dla importerów, którzy będą musieli ustalić skład i pochodzenie surowców swoich produktów.
- Doprecyzowanie, że z zakresu EUDR wyłączone będą:
-
- Produkty przeznaczone do testów, analiz i badań w celu określenia ich składu, jakości lub innych właściwości technicznych - pod warunkiem, że produkty te zostaną całkowicie zużyte lub zniszczone w trakcie testów, analiz, badań.
- Próbki produktów, których wartość i ilość są znikome i służą wyłącznie w celu pozyskiwania zamówień na towary tego rodzaju - pod warunkiem, że ilość i forma próbki wykluczają ich konsumpcję lub wykorzystanie w jakimkolwiek innym celu niż pozyskiwanie zamówień.
- Materiały marketingowe dołączone do odnośnych produktów (np. instrukcji papierowej do elektroniki) - o ile nie są wprowadzane na rynek osobno.
- Odpady (zgodnie z definicją dyrektywy 2008/98/WE) oraz produkty używane („z drugiego obiegu”).
- Przesyłki z korespondencją.
- Opakowania służące wyłącznie w celu wzmocnienia, ochrony lub transportu innego produktu - pod warunkiem, że nie są wprowadzane na rynek samodzielnie, tylko razem z towarem objętym EUDR (jeśli opakowanie jest sprzedawane lub wprowadzane na rynek jako produkt sam w sobie, np. producent sprzedaje samodzielne palety drewniane, to taki produkt traktowany jak każdy inny wyrób z drewna i podlega wymogom EUDR). Dodatkowo doprecyzowano, że z omawianego wyłączenia będą korzystały także opakowania nadające się do powtórnego użycia po tym jak już zostały wykorzystane do wzmocnienia, ochrony lub transportu wyrobu EUDR.
- Doszczegółowienie, że kontrola EUDR nie obejmuje surowców takich jak bambus, rattan i inne materiały o charakterze drzewnym („of a woody nature”) oraz odnośne produkty z nich wykonane.
Jak możemy pomóc?
Rozporządzenie EUDR nakłada nowe obowiązki, których realizacja może wymagać wdrożenia szeregu zmian na różnych szczeblach w firmie. Zmiany te należy dobrze przemyśleć i kompleksowo zaplanować, aby wdrożone mechanizmy zapewniały wypełnienie nowych obowiązków. Konieczne będzie też zwiększenie świadomości i zrozumienie regulacji EUDR przez zespoły/działy zaangażowane w realizację działań wymaganych przez omawiane przepisy. Z uwagi na szeroki zakres nowych obowiązków, a także konieczność monitorowania zmian i nowelizacji przepisów, warto w tym zakresie skorzystać ze wsparcia zewnętrznego doradcy, który przy wykorzystaniu specjalistycznej wiedzy kompleksowo spojrzy na realizowane w firmie procedury i wskaże obszary, które wymagają zaopiekowania dla zapewnienia zgodności z regulacjami/wytycznymi UE.
Jako CRIDO w zakresie przygotowania do EUDR pomagamy naszym klientom w obszarach takich jak:
- Przygotowanie proceduralne – pomagamy przygotować i wdrożyć system należytej staranności dla potrzeb EUDR, w tym poprzez przegląd i dostosowanie już realizowanych procedur wewnętrznych.
- Przeprowadzenie szkolenia dla pracowników w zakresie nowych obowiązków i zadań – w ramach warsztatów lub szkoleń z praktycznymi przykładami (np. jakie informacje zbierać i jak je weryfikować na potrzeby dochowania należytej staranności, jak w praktyce składać DDS, jak wypełnić DDS przez system elektroniczny).
- Aktualizacja ustaleń z dostawcami surowców objętych EUDR – pomagamy w przygotowaniu wzorcowej korespondencji z dostawcami, tak aby wspólnie ustalić plan zbierania wymaganych danych o pochodzeniu towarów (geolokalizacji upraw, certyfikatów itp.).
- Przegląd asortymentu pod kątem EUDR – pomagamy ustalić, które z towarów kupowanych lub sprzedawanych w firmie są objęte EUDR, jakie to będzie rodzić skutki dla przedsiębiorcy oraz jakie rozwiązania techniczne/proceduralne warto wdrożyć, aby identyfikować takie towary na możliwie wczesnym etapie planowania dostaw/nabyć.
Zachęcamy do śledzenia wpisów na naszym blogu, gdzie będziemy na bieżąco informować o finalnym brzmieniu przepisów przyjętych w ramach nowelizacji EUDR oraz ewentualnych nowych wytycznych, jeśli Komisja Europejska zdecyduje się na kolejną aktualizację.
[1] https://crido.pl/blog-taxes/eudr-ciagle-zywy-organizm/
[2] Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1115 z 31 maja 2023 r. w sprawie udostępniania na rynku unijnym i wywozu z Unii niektórych towarów i produktów związanych z wylesianiem i degradacją lasów oraz uchylenia rozporządzenia (UE) nr 995/2010
Zapoznaj się z pełną ofertą: Doradztwo celne i obrót międzynarodowy | EUDR (przeciwdziałanie wylesianiu)
Posłuchaj