Nie tylko programiści z wyższym wynagrodzeniem netto (50% KUP)
1. Wyższe wynagrodzenie netto
Dla wielu pracowników, wykonujących pracę twórczą możliwość zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów stanowi istotną preferencję podatkową, która może znacząco wpłynąć na wysokość wynagrodzenia netto. Ten szczególny mechanizm podatkowy pozwala na odliczenie od przychodu kosztów aż od połowy uzyskanego dochodu, co przekłada się na niższą podstawę opodatkowania i w konsekwencji - wyższe wynagrodzenie „na rękę”.
(Dalsza część artykułu pod materiałem wideo)
Rok 2025 przynosi istotne zmiany w prawie imigracyjnym, które wpłyną na zasady legalizacji pobytu i zatrudniania cudzoziemców w Polsce. Zapraszamy do obejrzenia filmu.
Przepisy regulujące stosowanie 50% kosztów uzyskania przychodów znajdziemy w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: „ustawa o PIT”). Ta korzystna forma rozliczenia jest jednak obwarowana określonymi wymogami i ograniczona do zamkniętego katalogu działalności twórczej.
W często spotykanym ujęciu wyłącznie osoby tworzące programy komputerowe mogą korzystać z opisanego rozwiązania. To jednak jest dość wąskie spojrzenie. W przygotowanym artykule przyjrzymy się w szczególności przychodom z utworów uzyskiwanych z tytułu twórczości audialnej i audiowizualnej oraz produkcji audialnej i audiowizualnej.
2. Zamknięty katalog przychodów objętych preferencją
Zgodnie z art. 22 ust. 9b ustawy o PIT, podwyższone 50% koszty uzyskania przychodów mają zastosowanie wyłącznie do przychodów uzyskiwanych z tytułu m.in.:
- działalności twórczej w zakresie architektury, architektury wnętrz, architektury krajobrazu, inżynierii budowlanej, urbanistyki, literatury, sztuk plastycznych, wzornictwa przemysłowego, muzyki, fotografiki, twórczości audialnej i audiowizualnej, programów komputerowych, gier komputerowych, teatru, kostiumografii, scenografii, reżyserii, choreografii, lutnictwa artystycznego, sztuki ludowej oraz dziennikarstwa;
- (…)
- produkcji audialnej i audiowizualnej; (…)
Ustawowa lista ta ma charakter zamknięty, co oznacza, że tylko przychody z wymienionych rodzajów działalności mogą korzystać z preferencyjnej stawki 50% KUP
3. Definicja produkcji audialnej i audiowizualnej
Ustawa o PIT nie zawiera definicji "twórczości audialnej i audiowizualnej" ani "produkcji audialnej i audiowizualnej". Brak jest również odesłania do innych aktów prawnych, które mogłyby pomóc w interpretacji tych pojęć. W takiej sytuacji należy odwołać się do definicji słownikowych.
Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN:
- "audialny" oznacza "odnoszący się do wrażeń słuchowych; odnoszący się do urządzeń i metod operujących dźwiękiem"
- "audiowizualny" to "odnoszący się do urządzeń i metod operujących dźwiękiem i obrazem"
W interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 2 grudnia 2022 r. (0112-KDIL2-1.4011.767.2022.1.KF) wskazano, że: „Z powyższego wynika, iż 'utworem audialnym' będzie np. słuchowisko radiowe, czy też reklama radiowa, bowiem odnoszą się wyłącznie do wrażeń słuchowych odbiorcy. 'Utworem audiowizualnym' określa się natomiast utwór złożony z serii obrazów wywołujących wrażenie ruchu i jako przykłady takiego utworu wskazano m.in. filmy, wideoklipy, reklamy telewizyjne."
Natomiast w uzasadnieniu wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 24 maja 2006 r. (sygn. akt K 5/05) cytowanym w interpretacji indywidualnej z dnia 27 grudnia 2024 r. (0113-KDIPT2-3.4011.647.2024.1.PR) wskazano, że: "utworem audiowizualnym jest utwór (a więc przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze) wyrażony za pomocą serii następujących po sobie obrazów, z dźwiękiem lub bez dźwięku, utrwalony na jakimkolwiek nośniku umożliwiającym wielokrotne odtwarzanie, wywołujący wrażenie ruchu."
4. Twórczość audialna i audiowizualna w kontekście działań marketingowych
Odnosząc się do powyższych interpretacji można stwierdzić, że działania marketingowe takie jak tworzenie reklam radiowych, telewizyjnych, internetowych oraz ich scenariuszy mogą być uznane za twórczość audialną i audiowizualną. W przywołanej wcześniej interpretacji indywidualnej (0112-KDIL2-1.4011.767.2022.1.KF) organ podatkowy potwierdził, że „przychody Pracowników, w części dotyczącej przeniesienia przez nich na Państwo autorskich praw majątkowych do konkretnych stworzonych przez nich utworów, będą stanowić przychody uzyskiwane z działalności w zakresie twórczości audialnej i audiowizualnej”. W związku z tym naszym zdaniem, w przypadku spełnienia pozostałych warunków istnieje realna możliwość korzystania przez pracowników marketingu z 50% kosztów uzyskania przychodu. reklamy internetowe .
5. Bezpieczeństwo prawne
Mimo że przytoczone interpretacje potwierdzają możliwość zastosowania 50% KUP dla twórców treści reklamowych i marketingowych o charakterze audialnym i audiowizualnym, każda sytuacja może mieć specyficzne uwarunkowania. Dlatego najbezpieczniejszym rozwiązaniem jest wystąpienie o interpretację indywidualną, która odniesie się bezpośrednio do konkretnego przypadku.
Interpretacja indywidualna wydana na podstawie przedstawionego przez podatnika lub płatnika stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego zapewnia ochronę prawną w przypadku zastosowania się do jej treści. Stanowi ona swoistą gwarancję, że organ podatkowy nie zakwestionuje rozliczeń podatkowych dokonanych w oparciu o nią.
6. Podsumowanie
Twórczość audialna i audiowizualna, w tym tworzenie różnego rodzaju materiałów reklamowych (reklam radiowych, telewizyjnych, internetowych) oraz związanych z nimi scenariuszy, może być podstawą do zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów. Jednakże ze względu na skomplikowany charakter przepisów podatkowych i możliwe różnice w interpretacji pojęć, zaleca się wystąpienie o interpretację indywidualną, która odniesie się do konkretnego przypadku i zapewni podatnikowi pewność prawną.
Zapoznaj się z pełną ofertą: Human Advisory Services
Zapisz się na nasz newsletter >>HRstacja | Zmiany w prawie pracy
Posłuchaj