JPK_ST_KR – wątpliwości interpretacyjne dotyczące obowiązku gromadzenia danych
Pod koniec grudnia 2024 roku Ministerstwo Finansów opublikowało rozporządzenie, które istotnie zmienia harmonogram raportowania w zakresie JPK CIT. Zgodnie z jego treścią, dla podmiotów zobowiązanych do raportowania JPK_KR_PD za 2025 rok (tj. podatkowych grup kapitałowych oraz podmiotów z przychodem powyżej 50 mln euro), obowiązek przekazywania JPK_ST_KR został odsunięty o rok.
Oznacza to, że dla podatników, u których rok podatkowy jest zbieżny z rokiem kalendarzowym, pierwsze raportowanie środków trwałych będzie obejmowało dane za rok 2026 r. i odbędzie się do 31 marca 2027 r. Jednak czy zwolnienie z obowiązku raportowania oznacza również zwolnienie z gromadzenia dodatkowych danych?
(Dalsza część artykułu pod materiałem wideo)
Zobacz film: Raportowanie KSeF jako element systemu podatkowego
W filmie ekspert w zakresie digitalizacji funkcji podatkowych Tomasz Groszyk przedstawia podstawowe informacje o raportowaniu KSeF. Następnie analizuje powiązania pomiędzy obecnie już wdrożonym JPK_CIT a KSeF.
Kontekst regulacyjny
Kwestię obowiązków w zakresie raportowania JPK_ST_KR reguluje art. 9 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który stanowi, że: Podatnicy prowadzący księgi rachunkowe są obowiązani prowadzić te księgi przy użyciu programów komputerowych oraz przesyłać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego te księgi po zakończeniu roku podatkowego.
Natomiast harmonogram wdrożenia określa art. 66 ustawy z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2105 z późn. zm.), który wskazuje, że księgi są prowadzone przy użyciu programów komputerowych i przesyłane po raz pierwszy za rok podatkowy rozpoczynający się po dniu:
- 31 grudnia 2024 r. – w przypadku podatkowych grup kapitałowych oraz podatników, u których wartość przychodu przekroczyła 50 mln euro;
- 31 grudnia 2025 r. – w przypadku podatników obowiązanych do przesyłania JPK_VAT;
- 31 grudnia 2026 r. – w przypadku pozostałych podatników.
Wątpliwości podatników
W ostatnim czasie obserwujemy liczne pytania podatników dotyczące interpretacji tych przepisów. Na rynku panuje niepewność, czy zwolnienie z obowiązku przesyłania JPK_ST_KR za rok 2025 oznacza również zwolnienie z obowiązku gromadzenia dodatkowych danych w tym okresie. Chodzi o następujące informacje:
- data nabycia,
- data wprowadzenia do ewidencji,
- numer dokumentu OT,
- symbol KŚT 2016.
Podatnicy różnych branż zgłaszają wątpliwości, jak powinni przygotować swoje systemy finansowo-księgowe w kontekście nadchodzących zmian.
Wątpliwości te częściowo uzasadnia tytuł samego rozporządzenia Ministra Finansów z sierpnia 2024 r. w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe podlegające przekazaniu na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który może sugerować, że obowiązek uzupełniania ksiąg o dodatkowe dane dotyczy tylko tych, które podlegają przekazaniu.
Analiza interpretacji przepisów i konsekwencji rozporządzenia MF
Analizując obowiązujące przepisy oraz wydane rozporządzenia, można zidentyfikować kluczowy punkt sporny: czy obowiązek gromadzenia danych istnieje niezależnie od obowiązku raportowania?
Art. 9 ust. 1c ustawy o CIT (Dz.U. 2023 poz. 2805 ze zm.) w istocie nakłada dwa odrębne obowiązki:
- prowadzenie ksiąg przy użyciu programów komputerowych
- przesyłanie tych ksiąg do urzędu skarbowego
Minister Finansów na podstawie art. 9 ust. 5 pkt 2 ustawy o CIT otrzymał uprawnienie do ograniczenia obu tych obowiązków. W rozporządzeniu z 13 grudnia 2024 r. (Dz.U. poz. 1861) zdecydował się jednak wyłącznie na ograniczenie obowiązku przesyłania danych, nie odnosząc się wprost do kwestii ich gromadzenia. Precyzyjnie rzecz ujmując, rozporządzenie to zwalnia z obowiązku przekazania danych z ewidencji ŚT/WNiP za 2025 rok, przesuwając pierwszy termin raportowania o rok – na 2026 rok.
Co istotne, Ministerstwo nie zdecydowało się na zmianę drugiego kluczowego aktu - rozporządzenia z 16 sierpnia 2024 r. w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe (Dz.U. poz. 1314). W tym akcie prawnym szczególną uwagę zwraca § 4 ust. 1, który stanowi, że "księgi mogą nie być uzupełniane o dodatkowe dane (...) dotyczące danego środka trwałego lub danej wartości niematerialnej i prawnej wprowadzonych do ewidencji przed dniem 1 stycznia 2025 r.".
Interpretacja tego przepisu, poprzez wyraźne wskazanie wyłączenia dla środków trwałych wprowadzonych przed 2025 rokiem, może prowadzić do wniosku, że dla środków trwałych nabytych od 1 stycznia 2025 r. dane te powinny być gromadzone, niezależnie od zwolnienia z obowiązku raportowania. Innymi słowy, rozporządzenie to nie wprowadza podobnego zwolnienia dla środków nabytych w 2025 r., co może sugerować, że w stosunku do nich dodatkowe dane należy gromadzić.
Ta interpretacja ma kluczowe znaczenie praktyczne. Oznaczałaby ona, że środki trwałe nabywane już od początku 2025 roku powinny być ewidencjonowane z uwzględnieniem wskazanych wcześniej dodatkowych danych.
Gromadzenie danych
Warto również zauważyć, że w przypadku podmiotów o przychodach poniżej 50 mln euro (objętych art. 66 ust. 2 pkt 2 ustawy zmieniającej), zarówno obowiązek prowadzenia ksiąg przy użyciu programów komputerowych, jak i ich przekazywania, powstaje dopiero dla roku rozpoczynającego się po 31 grudnia 2025 r. W ich przypadku można zasadnie twierdzić, że obowiązek gromadzenia dodatkowych danych również nie powstaje przed tym terminem.
Należy jednak podkreślić, że przepisy mogą być interpretowane również w inny sposób. Można argumentować, że skoro rozporządzenie z 13 grudnia 2024 r. zwalnia z obowiązku przekazywania danych z ewidencji ŚT/WNiP za 2025 rok, to logiczną konsekwencją powinno być również zwolnienie z obowiązku gromadzenia tych danych. Taka interpretacja bazuje na założeniu, że celem gromadzenia danych jest wyłącznie ich późniejsze raportowanie.
Biorąc pod uwagę niejednoznaczność przepisów i możliwość różnych interpretacji, podatnicy stają przed praktycznym dylematem dotyczącym zakresu danych, które powinni gromadzić już od początku 2025 roku.
Zdaniem eksperta
Niezależnie od interpretacji wskazanych przepisów, ze względów praktycznych rekomendujemy dostosowanie systemów finansowo-księgowych do gromadzenia wymaganych danych już od początku 2025 roku, szczególnie w przypadku podatników o przychodach powyżej 50 mln euro oraz podatkowych grup kapitałowych. Takie podejście minimalizuje ryzyko konieczności pracochłonnego odtwarzania danych w przyszłości oraz zapewnia gotowość systemów na moment wejścia w życie obowiązku raportowania.
Jak pokazuje nasza analiza, przepisy dotyczące JPK_ST_KR cechują się znaczną złożonością interpretacyjną, a ich praktyczne zastosowanie może budzić wiele wątpliwości. Zapraszamy do kontaktu z ekspertami CRIDO, którzy pomogą zidentyfikować, które dane i w jakim terminie należy raportować w Państwa przypadku. Nasi specjaliści posiadają bogate doświadczenie w projektach wdrożeniowych związanych z JPK i chętnie wesprą Państwa w dostosowaniu systemów oraz procesów do nowych wymagań regulacyjnych.
Posłuchaj