Szafiarka. Influencer. Nowe czasy przynoszą nam nowe zawody. I odwieczne pytanie: jak prawidłowo opodatkować dochody z nich uzyskiwane? Choć ustawodawca stara się z całych sił, to jednak prawo podatkowe nie nadążą za szybko zmieniającą się rzeczywistością.

Przede wszystkim warto zastanowić się, czy usługi influencera wykonywane są w sposób zorganizowany i ciągły. Jeżeli są, influencer ma prawo opodatkować wynagrodzenie za takie usługi  jako dochody z pozarolniczej działalności gospodarczej (o ile taką prowadzi; możliwe jest również wykonywanie takich czynności przez spółkę osobową). W takiej sytuacji będzie mógł opodatkować swoje dochody liniową 19%stawką lub progresją (18% i 32% - co może się opłacać w przypadku osób, które nie przekraczają progu podatkowego).

A jeżeli nie prowadzi działalności gospodarczej w tym zakresie? Kwalifikacja dochodu zależeć będzie od charakteru czynności, jakie podejmuje. Świat się wciąż zmienia i o ile pierwsze dochody influencerów rzeczywiście uzyskiwane były głównie za proste udostępnienie „powierzchni” na własnej stronie www, na której kontrahent umieszczał własną treść reklamową, to umowy podpisywane dziś najbardziej zbliżone są do umów zlecenia (których istota polega na zobowiązania się do dokonania przez przyjmującego zlecenie czynności określonej przez zleceniodawcę).

Tę zmianę w charakterystyce podpisywanych umów dostrzegają organy podatkowe. O ile w tej pierwszej sytuacji (udostępnienie powierzchni na stronie www) przyznawały, iż takie dochody to dochody z najmu (rozliczane osobiście przez influencera, jako ryczałt lub na zasadach ogólnych), to w najnowszych interpretacjach dotyczących już bardziej skomplikowanych umów, w których influencer zobowiązuje się do wykonania szeregu czynności fiskus dochodzi do wniosku, że takie dochody należy potraktować jako dochody z działalności wykonywanej osobiście. Oznacza to ich opodatkowanie progresywne, oskładkowanie i funkcję płatnika po stronie wypłacającego takie dochody (również w sytuacji, gdy infuencer podpisuje umowę poprzez ZAIKS).

Natomiast jeszcze bardziej skomplikowane będzie opodatkowanie dochodów influencerów, w sytuacji, gdy w ich umowach dochodzi do przekazania licencji i uzyskiwania należności licencyjnych z tego tytułu. Opodatkowanie tego typu dochodów jest co do zasady również progresywne, niemniej należy pamiętać, że w przypadku dochodów uzyskiwanych od kontrahentów zagranicznych na mocy danej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania prawo do opodatkowania tych dochodów mogą mieć obydwa Państwa. Co więcej, w niektórych sytuacjach influencerom przysługiwać mogą zryczałtowane 50% koszty uzyskania przychodów.