Automatyzacja procesów podatkowych to przyszłość efektywnego zarządzania raportowaniem również w obszarze cen transferowych. Formularz TPR-C, który jest kluczowym obowiązkiem dla firm realizujących transakcje z podmiotami powiązanymi, może być wyzwaniem – zaczynając od złożoności całego techniczno-organizacyjnego procesu raportowania, a kończąc na ryzyku błędów w raportowanych danych.
 
Czy istnieje sposób, by uprościć ten proces? Zdecydowanie tak – automatyzacja TPR-C może być odpowiedzią na kluczowe problemy z raportowaniem.
 

Czym jest raportowanie TPR-C?

TPR-C, czyli formularz dotyczący cen transferowych, to obowiązek sprawozdawczy, który dotyczy coraz większej liczby przedsiębiorstw w Polsce. Raportowanie to ma na celu dostarczenie organom podatkowym szczegółowych informacji na temat transakcji pomiędzy podmiotami powiązanymi i przybiera postać uwierzytelnionego podpisem kwalifikowanym pliku XML. W dobie rosnącej złożoności przepisów podatkowych TPR-C stanowi kluczowe źródło danych dla administracji skarbowej na potrzeby weryfikacji prawidłowości procesu ustalania cen transferowych.

Termin składania formularza TPR-C za rok 2023 r. do urzędu skarbowego dla podmiotów, których rok obrotowy jest tożsamy z rokiem kalendarzowym, przypada na koniec listopada 2024 r. (a dokładnie 2 grudnia 2024 r. ze względu na fakt, że ostatni dzień listopada przypada w sobotę).
 

2. Dlaczego raportowanie TPR-C sprawia trudności?

Formularz TPR-C udostępniany na stronie internetowej Ministerstwa Finansów bywa problematyczny z powodu ograniczeń narzędzi online, które miewają niestety problemy z wydajnością (a nawet dostępnością dla użytkowników) zwłaszcza w okresie szczytowym – tuż przed końcowym terminem składania.

Dodatkowymi wyzwaniami są także: brak możliwości łączenia wprowadzanych w formularzu informacji ze źródłami danych oraz trudność z bieżącą archiwizacją wersji roboczych (w tym ryzyko utraty danych w przypadku przerwania łączności z serwerem). Przede wszystkim jednak podatnicy muszą precyzyjnie sklasyfikować transakcje według szerokiej gamy kategorii. A mimo publikowanych okresowo objaśnień Ministerstwa Finansów, wciąż pojawiają się niejasności interpretacyjne, co zwiększa ryzyko popełnienia błędów podczas raportowania.
 

3. Jak można zautomatyzować raportowanie TPR-C?

W obliczu powyższych wyzwań automatyzacja procesu przygotowania TPR-C czasem jest nie tylko wygodnym, ale wręcz koniecznym rozwiązaniem. Może ona dotyczyć kilku kluczowych obszarów, które opisujemy poniżej.

  • Łączenie ze źródłami danych – dane z transakcjami mogą być eksportowane w postaci raportów z systemów finansowo-księgowych, a następnie łączone z formularzem.
  • Analiza i przeliczanie danych – obliczanie np. wskaźników finansowych może być wykonywane automatycznie poprzez import danych z e-sprawozdań w postaci plików XML.
  • Kontrola jakości danych – automatyczna weryfikacja kompletności i poprawności formatów raportowanych danych, która eliminuje ryzyko niezgodności.
  • Generowanie pliku XML – zebrane dane mogą być dalej przekształcane w plik XML.

 

4. Jakie są korzyści z automatyzacji?

Dlaczego warto zdecydować się na automatyzację raportowania formularza TPR-C? Oto kilka kluczowych korzyści dla podatników.

  • Oszczędność czasu – procesy, które wcześniej zajmowały dni, teraz zajmują godziny.
  • Redukcja ryzyka błędów – automatyzacja minimalizuje ryzyko ludzkich pomyłek.
  • Spójność i zgodność danych – łączenie ze źródłami danych pozwala zachować spójność z dokumentacją cen transferowych i innymi raportami podatkowymi.
  • Transparentność procesu – ułatwia sięganie do źródeł, kontekstu wyboru wprowadzonych danych w przypadku ewentualnej kontroli skarbowej w przyszłości.

 

5. Gotowi na automatyzację? Skorzystaj z Compass TPR

W naszej praktyce wielokrotnie mieliśmy okazję pomagać podmiotom, które borykały się z problemami związanymi z przygotowaniem i wysyłką formularza TPR-C. Utwierdziło nas to w przekonaniu, że oferowane przez nas oprogramowanie Compass TPR stanowi skuteczne rozwiązanie wspierające raportowanie TPR-C. Oto jego główne zalety.

  • Praca offline – pozwala na sprawne wypełnianie formularza danymi na własnym komputerze z możliwością zapisania stanu roboczego w każdym momencie (i w wielu wersjach). Ponadto dane robocze nie są przechowywane na zewnętrznych serwerach (bezpieczeństwo IT), a użytkownik nie jest narażony na ewentualne przerwanie sesji i utratę już wprowadzonych danych.
  • Własne źródła i adnotacje – możliwość importowania lub dodawania własnych zakładek z danymi, a przy tym wykorzystania formuł obliczeniowych MS Excel oraz wprowadzania komentarzy i notatek.
  • Przeliczanie danych – import e-sprawozdań w postaci plików XML i automatyczne naliczanie wskaźników finansowych.
  • Wiedza ekspertów – prezentowana w czytelny i intuicyjny sposób w postaci komentarzy do wypełnianych pól formularza z uwzględnieniem wieloletnich doświadczeń ekspertów oraz gromadząca w jednym miejscu rozproszone w wielu dokumentach wyjaśnienia Ministerstwa Finansów.
  • Weryfikacja kompletności i poprawności formatów danych
  • Przekształcenie pliku MS Excel w XML
  • Wygodny etapowy proces – możliwość rozdzielenia w czasie wypełnienia, podpisywania oraz wysyłki pliku do administracji skarbowej.
  • Wysyłka formularza – wspiera wysyłkę formularza do organów podatkowych, dodając m.in. alternatywny kanał komunikacji, tj. naszą własną bramkę wysyłkową (co pozwala na ominięcie ewentualnych problemów z niedostępnością formularza online).

Dostęp do pełni danych jest zapewniony także po upływie licencji na oprogramowanie i trwa dopóty użytkownik posiada licencję na oprogramowanie MS Excel. Możliwa jest również praca w angielskiej wersji językowej, co ułatwia wymianę informacji z międzynarodowymi partnerami (np. centralą grupy umiejscowioną poza Polską). Dodatkowo naszym klientom zapewniamy bieżące wsparcie techniczne i merytoryczne, zachowując pełną zgodność z najnowszymi wytycznymi i objaśnieniami publikowanymi przez Ministerstwo Finansów.
 

6. Chcesz dowiedzieć się więcej?

Skontaktuj się z nami, aby odkryć, jak Compass TPR może usprawnić proces raportowania TPR-C w Twojej firmie. Chętnie pomożemy Ci również we wdrożeniu efektywnych rozwiązań do raportowania innych obowiązków podatkowych.

Skontaktuj się z nami