W ostatnich latach obserwujemy dynamiczny rozwój technologii w każdej dziedzinie życia, a administracja podatkowa nie jest tutaj wyjątkiem. Fiskus w Polsce wprowadza coraz bardziej zaawansowane narzędzia, które mają na celu automatyzację i zwiększenie efektywności monitorowania podatników. Jednak digitalizacja procesów podatkowych nie służy tylko celom kontrolnym fiskusa, ale także daje przedsiębiorstwom szansę na zwiększenie ich operacyjnej wydajności.

(Dalsza część artykułu pod materiałem wideo)


Zobacz film: Wdrożenie JPK CIT – jak się przygotować

Zapraszamy na film pokazujący najważniejsze elementy wdrożenia nowego pliku kontrolnego w zakresie podatku dochodowego czyli JPK CIT.


 
Jednym z najbardziej znaczących kroków w kierunku cyfryzacji rozliczeń podatkowych w Polsce było wprowadzenie Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK). Obecnie funkcjonuje on w dwóch formach: jako pliki składane regularnie (JPK_VAT) oraz pliki składane na wezwanie organów podatkowych (np. JPK_FA, JPK_KR, JPK_MAG). Każda z tych form zawiera ustrukturyzowane dane, co umożliwia organom podatkowym szybkie monitorowanie i weryfikację działalności gospodarczej, a na przedsiębiorcach wymusza większą dbałość o zgodność z przepisami.
 

JPK CIT i KSeF na horyzoncie

Nowym elementem cyfryzacji systemu podatkowego będzie JPK CIT. Dla firm oznacza on obowiązek corocznego, szczegółowego raportowania w formie elektronicznej danych z ksiąg rachunkowych, ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, a także informacji dotyczących rozliczeń podatkowych. Pierwsza grupa podatników – podmioty z obrotem powyżej 50 mln EUR – będzie nim objęta już w 2025 r.

Kolejny element cyfryzacji raportowania podatkowego to Krajowy System e-Faktur (KSeF). Umożliwia on wystawianie, przesyłanie oraz odbieranie faktur w formie ustrukturyzowanej. KSeF będzie obowiązkowy dla dużych podatników od lutego 2026 r., a dla pozostałych – od kwietnia 2026 r. Wdrożenie KSeF wymaga od firm kompleksowego przygotowania zarówno od strony procesowej, podatkowej, jak i informatycznej.

Należy podkreślić dużą wagę odpowiedniego przygotowania się do raportowania. Na podstawie przekazywanych danych, przy wykorzystaniu zaawansowanych narzędzi analitycznych, fiskus już dziś wybiera podatników do kontroli, a dzięki JPK CIT i KSeF zyska o nich dodatkowe, bardzo szczegółowe informacje. Warto zadbać o odpowiednią jakość dokumentacji, aby zminimalizować ryzyko wykrycia niezgodności przez algorytmy organów podatkowych. Co więcej, oba mechanizmy wymagają odpowiedniego rozplanowania prac wdrożeniowych już dziś, aby uniknąć kumulacji przygotowań na początku 2026 roku.
 

Zalety automatyzacji

Automatyzacja procesów podatkowych, takich jak generowanie i wysyłanie plików JPK, kalkulacja podatków czy składanie deklaracji podatkowych, umożliwia nie tylko sprostanie rosnącym wymaganiom fiskusa, ale również poprawia efektywność operacyjną firmy. To już nie tylko trend, ale konieczność w obliczu zmian w raportowaniu.

Przedsiębiorcy, którzy zdecydują się na automatyzację, mogą liczyć na szereg korzyści, takich jak oszczędność czasu i lepsze wykorzystanie potencjału pracowników – zautomatyzowane procesy wykonywane są znacznie szybciej niż te realizowane manualnie. Do tego dochodzi zmniejszenie ryzyka błędów, co jest szczególnie istotne w kontekście skomplikowanych obliczeń podatkowych podlegających kontroli fiskusa.

Ważnym aspektem jest także poprawa jakości danych i ich bieżące monitorowanie. W ramach wdrożenia automatyzacji możliwe jest ustawienie szeregu powiadomień o niezgodnościach lub brakach w ewidencjach. Kolejna zaleta to kontrola nad finansami i planowaniem podatkowym. Automatyzacja pozwala gromadzić i analizować duże ilości danych podatkowych, co może być wykorzystane do lepszego zarządzania pozycją podatkową firmy.
 

Pierwsze kroki

Wdrożenie automatyzacji w firmie to proces, który wymaga odpowiedniego planowania. Kluczowe jest zrozumienie specyfiki działalności oraz identyfikacja obszarów, które najbardziej skorzystają na automatyzacji. Pierwszym krokiem powinno być przeprowadzenie analizy obecnych procesów podatkowych w firmie. Ważne jest, aby zidentyfikować czynności najbardziej czasochłonne i podatne na błędy, np. w ramach kalkulacji podatku CIT, import i łączenie danych z różnych źródeł zewnętrznych czy też obsługa schematów wyjątków.

Kolejnym etapem jest wybór i wdrożenie odpowiedniego narzędzia, które należy dostosować do specyfiki firmy, jej wielkości i dostępności rozwiązań w ramach dotychczas wykorzystywanych systemów. Nie zawsze bardzo skomplikowane technologie są najlepsze – czasem już plik Excel z makrami potrafi ograniczyć o kilkadziesiąt procent czas potrzebny na realizację procesu. Pomocna okazuje się także sztuczna inteligencja, np. do analizowania i klasyfikowania transakcji czy identyfikacji błędów w dokumentach.

Automatyzację warto przeprowadzać stopniowo, zaczynając od jednego lub dwóch procesów przy jednoczesnym monitorowaniu efektów i wprowadzaniu niezbędnych korekt. Obserwowane korzyści będą naturalnym powodem do wprowadzania automatyzacji w kolejnych obszarach.
 

Poznaj ofertę CRIDO dotyczącą pomocnych narzędzi do automatyzacji podatkowej >>