Czynności sprawdzające
Czynności sprawdzające – powszechna, najmniej sformalizowana forma weryfikacji rozliczeń podatkowych. Ich celem jest m.in. weryfikacja formalnej poprawności danych wykazanych w deklaracjach/dokumentach przekazanych do organów podatkowych, sprawdzenie terminowości składanych deklaracji, weryfikacja danych i dokumentów przedstawionych przez podatników dokonujących rejestracji podatkowej. Warto przy tym pamiętać, co znajduje również potwierdzenie w orzecznictwie sądów administracyjnych, że czynności sprawdzające służą weryfikacji formalnej, a nie merytorycznej, poprawności złożonych deklaracji i nie mogą one być traktowane jako zastępstwo kontroli podatkowej.
Praktyka pokazuje jednak, że organy podatkowe często zwracają się do podatników z żądaniem przedstawienia wielu innych informacji lub dokumentów, które mogą wykraczać poza zakres czynności sprawdzających. Jakie to mogą być informacje? Żądania, z którym spotykałam się w praktyce dotyczyły wskazania źródeł finansowania działalności gospodarczej podatnika, wyjaśnień co do okoliczności zawarcia umowy, a nawet dowodów na wykonanie usług niematerialnych.
Jak zatem zachować się w takim przypadku mając na uwadze to, że każde z takich wezwań zawiera zazwyczaj informację o możliwości ukarania podatnika karą porządkową oraz o potencjalnej odpowiedzialności karnej skarbowej?
Pierwszym krokiem, w mojej ocenie, powinno być zweryfikowanie podstawy prawnej – czy została ona wskazana poprawnie. Drugim – weryfikacja zakresu żądanych informacji. Jeżeli podstawa prawa jest poprawna i żądanie nie wykracza poza zakres czynności sprawdzających należy udzielić odpowiedzi / przedstawić żądane dokumenty.
Jeżeli jednak informacje lub dokumenty, których przedstawienia oczekuje od nas organ wykraczają poza zakres wskazany w Ordynacji podatkowej warto poprosić organ o wskazanie podstawy prawnej takiego działania i dopiero po jej uzyskaniu, przedstawić żądane informacje (jeżeli będzie to zasadne). Pracownik, który ich udzieli może uniknąć w ten sposób ryzyka odpowiedzialności wobec swojego pracodawcy, gdyby okazało się, że wykroczył poza swoje kompetencje i przekazał organowi podatkowemu informacje, do których otrzymania organ nie był uprawniony.
Warto także zasady te wkomponować w procedury wewnętrzne obowiązujące u danego podatnika tak, aby każdy pracownik wiedział kiedy i jakie informacje powinny trafić do organu podatkowego.
Zapraszamy także na nasze webinary: kalendarz wydarzeń
Webinar: Sporne środy – dawka praktycznej wiedzy o relacjach z organami podatkowymi w pigułce
Zapoznaj się z pełną ofertą: Postępowania podatkowe i spory sądowe
Posłuchaj