W ostatnim czasie pojawiła się informacja o odmowie wydania opinii zabezpieczającej w zakresie możliwości współpracy w oparciu o umowę o świadczenie usług z jednoosobowym przedsiębiorcą (umowę B2B). Wnioskodawca zastanawiał się, czy zmiana modelu współpracy pomiędzy kontraktorami a nowo powołaną spółką celową w ramach grupy kapitałowej jest możliwa. Fiskus zauważył, że działanie nie ma uzasadnienia biznesowego i nie wpływa na zwiększenie konkurencyjności spółki na rynku. W przedstawionym stanie faktycznym wskazano także, że plan ma na celu „zmianę formy zatrudnienia”, co wzbudziło wątpliwości po stronie Dyrektora KAS. Organ uznał działanie spółki za sztuczne i mające na celu zawarcie fikcyjnych umów B2B, a w rzeczywistości ma mieć miejsce ciągłość zatrudnienia. Organ uznał, że taka zmiana jest nakierowana głównie na korzyść podatkową, w związku z czym mogą mieć zastosowanie przepisy o unikaniu opodatkowania (klauzula GAAR).

(Dalsza część artykułu pod materiałem wideo)


Zobacz film: B2B a umowa o pracę. Porównanie kosztów ZUS.

Zapraszamy do obejrzenia filmu, w którym Rafał Frączyk, starszy menedżer w CRIDO, porównuje umowę B2B z umową o pracę, skupiając się na kosztach ZUS. Przed podjęciem decyzji o wyborze konkretnej formy zatrudnienia, warto dokładnie przeanalizować oba warianty pod tym kątem. W filmie znajdziecie konkretne przykłady i dane liczbowe, które mogą być bardzo pomocne. Zapraszamy do oglądania!


Dodatkowo, doniesienia prasowe wskazują, że uprawnienia Państwowej Inspekcji Pracy mogą być poszerzone o łatwiejsze przekształcenie umów cywilnoprawnych (w tym umowy B2B) na umowę o pracę. Narzędzie to ma na celu wyeliminowanie nadużyć w stosowaniu umów cywilnoprawnych. Szczególnym zainteresowaniem organu mają pozostawać sytuacje, w których współpracownik uprzednio był związany ze spółką umową o pracę.

Czy powyższe oznacza, że byt umów B2B chyli się ku końcowi? Niekoniecznie. W większości przypadków współpraca w oparciu o umowy B2B jest uzasadniona m.in. ze względu na brak bieżącego kierownictwa, niezależność i elastyczność w zakresie miejsca i czasu pracy. Nie są to cechy charakterystyczne dla stosunku pracy.

Niezależnie jednak, wdrożenie nowych modeli współpracy opartych o B2B powinno być odpowiednio przeanalizowane, aby upewnić się, że nie dochodzi do nadużycia lub obejścia prawa. Dodatkowo, w przypadku już funkcjonujących modeli, warto znaleźć czas na bieżący przegląd, aby upewnić się, czy praktyka współpracy (przede wszystkim zakres usług świadczonych w praktyce czy struktura wewnątrzorganizacyjna) pozwala na ich bezpieczne funkcjonowanie w zgodzie z przepisami podatkowymi i ubezpieczeniowymi.