CC599C a nie IE599 – nowa przepustka do stawki 0% VAT w eksporcie
Od 31 października 2024 r. obowiązuje nowy system do obsługi procedur wywozowych – AES/ECS2 PLUS. System ten został wprowadzony w celu usprawnienia i automatyzacji procedur celnych związanych z eksportem towarów, zwiększając efektywność oraz bezpieczeństwo obrotu handlowego w Unii Europejskiej. Wdrożenie tego rozwiązania to kolejny etap transformacji cyfrowej w obszarze obsługi celnej, zapewniający sprawniejsze zarządzanie formalnościami eksportowymi.
(Dalsza część artykułu pod materiałem wideo)
Zobacz film: IE599 w eksporcie towarów
Komunikat IE599 to bardzo ważny dokument z punktu widzenia możliwości rozpoznania 0% stawki VAT w eksporcie towarów. Ekspertka CRIDO Iwona Jakubiak omawia w szczegółach ten rodzaj dokumentu. Zapraszamy na film.
Szczęśliwie, nie jest to rewolucje na miarę odejścia od papierowych SADów 1 lipca 2009 r., gdy wprowadzano w Polsce „pierwszy” ECS. Wciąż jednak warto zweryfikować na ile zmiana wymaga reakcji w ramach przedsiębiorstw.
Co to oznacza dla eksporterów?
Wdrożenie systemu nie powinno budzić niepokoju wśród eksporterów – główną zmianą, istotną z ich punktu widzenia, jest zastąpienie dobrze znanego komunikatu IE599 przez CC599C. Nowy komunikat pełni dokładnie tę samą rolę co jego poprzednik – nadal stanowi podstawowe potwierdzenie wywozu dla celów podatkowych, zawierające wszystkie kluczowe informacje, tj.: numer MRN pozwalający na identyfikację przewozu, dane nadawcy i odbiorcy, kod urzędu celnego wywozu i kod urzędu celnego wyprowadzenia, informacje o towarach, w tym numer faktury dokumentującej wywóz towarów, wyniki kontroli oraz wskazanie daty wywozu towarów. W rezultacie komunikat CC599C stał się kluczowym dokumentem umożliwiającym stosowanie stawki 0% VAT w odniesieniu do eksportu towarów.
Zmiana bez okresu przejściowego
Przejście na nowy system nastąpiło bez okresu przejściowego. Od 31 października 2024 r. nie ma już możliwości otrzymania komunikatu IE599 dla nowych zgłoszeń wywozowych. Sprawy rozpoczęte w starym systemie będą jednak procesowane do końca według dotychczasowych zasad.
Rekomendowane działania w ramach organizacji
W świetle wprowadzonych zmian, ale i nierozerwalnie związanych z biznesem zmian modeli dostaw, kontrahentów czy po prostu – kadrowych, zalecamy podjęcie następujących działań:
- zaktualizowanie procedur wewnętrznych, uwzględniając nową nomenklaturę dokumentów,
- poinformowanie pracowników związanych z procesowaniem / gromadzeniem / sprawdzaniem / księgowaniem / audytowaniem dokumentacji celnej o wprowadzonych zmianach,
- zweryfikowanie, czy systemy IT są odpowiednio dostosowane do obsługi nowych formatów komunikatów.
Przy tej okazji, warto również zweryfikować na ile przewidziany w organizacji zakres gromadzonych dowodów odpowiada obecnym oczekiwaniom (por. Kolejna wolta co do dokumentacji stawki 0% przy eksporcie?) i czy przewidziane i przemyślane zasady są w praktyce przestrzegane.
Czytaj również:
- Łańcuchy dostaw – szanse i zagrożenia?
- Audyt wewnętrzny i podatki? Zdecydowanie tak!
- Zmiany biznesowe a RWNP, w tym w dobie kryzysu
Zapoznaj się z pełną ofertą: Doradztwo VAT
Posłuchaj