Ważne zmiany w przepisach o obligacjach
Regulacyjnym pokłosiem afery Get Backu ma być m.in. istotna zmiana przepisów dotyczących emisji obligacji korporacyjnych. Obligacje przestaną już być prostym i szybkim instrumentem finansowania wewnątrzgrupowego. Niebawem każda emisja będzie nadzorowana przez zewnętrzny podmiot, a informacje o obligacjach (również tych niepublicznych) i ich emitencie będą powszechnie dostępne.
Regulacyjnym pokłosiem afery Get Backu ma być m.in. istotna zmiana przepisów dotyczących emisji obligacji korporacyjnych. Obligacje przestaną już być prostym i szybkim instrumentem finansowania wewnątrzgrupowego. Niebawem każda emisja będzie nadzorowana przez zewnętrzny podmiot, a informacje o obligacjach (również tych niepublicznych) i ich emitencie będą powszechnie dostępne.
Dematerializacja i obowiązkowa rejestracja w KDPW
Rząd ekspresowo proceduje ze zmianami do niektórych ustaw w związku ze wzmocnieniem nadzoru oraz ochrony inwestorów na rynku finansowym.
Od wejścia w życie nowelizacji (prawdopodobnie IV kwartał b.r.) instrumenty finansowe takie jak obligacje korporacyjne, certyfikaty inwestycyjne zamknięte oraz listy zastawne będą musiały zostać zarejestrowane w depozycie papierów wartościowych prowadzonym przez Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych (KDPW), na zasadach obowiązujących obecnie dla publicznych papierów wartościowych i obligacji skarbowych.
Poza nielicznymi wyjątkami, wszystkie obligacje będą miały postać zdematerializowaną (nie będzie już możliwe sporządzanie obligacji w formie papierowej).
Dłuższy i droższy proces emisji
Wydłuży się również proces emisji – obecnie po podjęciu decyzji o emisji obligacji korporacyjnych, cały proces może nastąpić praktycznie z dnia na dzień. Po wprowadzeniu zmian, konieczne będzie wcześniejsze zawarcie umowy o wykonywanie funkcji agenta emisji (nowa instytucja), a następnie zawarcie umowy o rejestrację depozytu.
Wprowadzenie dodatkowych umów z zewnętrznymi podmiotami nie tylko wydłuży proces, lecz również zwiększy nakłady finansowe związane z emisją (do tej pory proste obligacje będące elementem finansowania wewnątrzgrupowego częstokroć bywały emitowane bez udziału doradców prawnych; teraz każdorazowo konieczny będzie udział zewnętrznych podmiotów).
Podwójny agent…
Powstanie nowa instytucja – agenta emisji obligacji, który będzie pełnił podwójną funkcję: organu nadzorczego oraz pośrednika. Do zadań agenta będzie należało przede wszystkim sprawdzenie niewadliwości papierów, które mają zostać wyemitowane. Po pozytywnej weryfikacji papierów i emitenta, agent będzie pośredniczył w zawieraniu umowy o rejestrację obligacji w depozycie papierów wartościowych.
…i podwójny nadzór zewnętrzny
Pierwszy etap nadzoru będzie stanowiła weryfikacja poprawności papierów wartościowych i ich zdolności do zarejestrowania w KDPW przez agenta emisji. Co istotne, wymogu tego nie będzie można wyłączyć lub ograniczyć w umowie z agentem.
Rejestracja papierów będzie możliwa jedynie w przypadku pozytywnego zaopiniowania projektów obligacji (warunków emisji) przez agenta.
Pośrednio natomiast emisje korporacyjne będą nadzorowane przez KNF, który przez KDPW będzie miał dostęp do informacji o obligacjach i emitentach.
Powszechny dostęp do danych
Planowane jest utworzenie centralnego repozytorium informacji o dłużnych papierach wartościowych. Zgodnie z uzasadnieniem projektu, do informacji o obligacjach i emitentach dostęp miałyby mieć: KNF, inne organy państwowe oraz zainteresowani inwestorzy. Z brzmienia przepisu wynika natomiast, że dostęp do danych repozytorium miałby być „powszechny”. Niezależnie od tego, która z koncepcji zostanie przyjęta, nie ulega wątpliwości, że dostęp do danych o emitentach i wewnątrzkorporacyjnych instrumentach finansowych będzie znacznie szerszy niż do tej pory.
A co z dotychczas wyemitowanymi obligacjami?
W stosunku do papierowych obligacji wyemitowanych przed wejściem w życie ww. zmian, ustawa przewiduje okres karencji – ich dematerializacja i rejestracja w depozycie będzie fakultatywna.
Nawet jeśli emitent nie zdecyduje się na dematerializację, to w odniesieniu do obligacji, które nie zostaną umorzone do końca 2019 r., wciąż będzie zobowiązany do przekazania do KDPW podstawowych informacji dotyczących emisji (np. w zakresie wartości i liczby takich papierów, czy terminów wykonania zobowiązań). Informacja ta powinna zostać przekazana do końca I kwartału 2020 r. Dodatkowo, dane te będzie należało aktualizować co 6 miesięcy.
Niewykonanie lub niewłaściwe wykonanie obowiązków dotyczących okresu przejściowego będzie zagrożone sankcją grzywny do 2 mln złotych.
***
Projekt nowelizacji został w tym tygodniu przyjęty przez Radę Ministrów i wpłynął do Sejmu.
Posłuchaj