Zmiany w funkcjonowaniu Polskich Stref Inwestycyjnych (PSI) mogą przynieść znaczące korzyści dla inwestorów. Nowe propozycje, które zostały przedstawione na konferencji „Przyszłość PSI i SSE w warunkach Globalnego Podatku Minimalnego (GMT)”, mają na celu dostosowanie systemu zachęt inwestycyjnych do globalnych wymogów podatkowych wynikających z dyrektywy 2022/2523.

(Dalsza część artykułu pod materiałem wideo)


Zobacz film: Dyskontowanie

Dyskontowanie ma za zadanie urealnić wysokość naszych nakładów w przyszłości względem momentu startowego, a więc momentu, kiedy pomoc strefową otrzymaliśmy. Mechanizm ten budzi wiele obaw. Warto więc przyjrzeć się mu z bliska. Zapraszamy na film.


Dlaczego zmiany w PSI są ważne?

Zmiany te są kluczowe w kontekście wprowadzenia globalnego podatku minimalnego, który może wywierać wpływ na mechanizmy zachęt podatkowych takie jak PSI, Specjalne Strefy Ekonomiczne czy też ulgi podatkowe, takie jak np. Ulga B+R). Dodajmy jednocześnie, że temat globalnego podatku minimalnego dotyczy wyłącznie grup kapitałowych (międzynarodowych – MNE oraz krajowych), w których skonsolidowany przychód w co najmniej dwóch z czterech ostatnich lat podatkowych był równy lub wyższy niż 750 mln EUR.

Ministerstwo Rozwoju i Technologii przedstawiło nowe rozwiązania, które mają na celu podtrzymanie atrakcyjności inwestycyjnej Polski.

Jakie zmiany są planowane?

  1. Dwa modele wsparcia: zwolnienia podatkowe w ramach PSI mogłoby by być zastąpione (dla największych podmiotów grup MNE i krajowych) grantami gotówkowymi przyznawanymi
    w rocznych transzach, ustalonych jako % przychodów, który jest zależny od rentowności brutto (księgowej) działalności (inwestycji). Co za tym idzie, im wyższa rentowność, tym większy procent grantu.  W konsekwencji, wystąpią dwa modele wsparcia:

    • ulga podatkowa na nową inwestycję – funkcjonująca jak dotychczasowy mechanizm zwolnienia podatkowego w ramach PSI, skierowana głównie do MŚP (z możliwością skonwertowania już uzyskanych decyzji o wsparciu na grant pieniężny);
    • granty pieniężne – skierowane głównie dla dużych firm (MNE), których plany inwestycyjne oraz skala działalności mogą podlegając pod regulacje Pillar 2.
  2. Pula pomocy: maksymalna kwota grantu byłaby uzależniona od:
    • wartości inwestycji;
    • lokalizacji inwestycji (zgodnie z mapą pomocy regionalnej);
    • liczby zadeklarowanych kryteriów jakościowych (nowość – brak tego mechanizmu w obecnych zasadach przyznawania pomocy w ramach PSI, w formie zwolnienia podatkowego).
  3. Zmienione kryteria jakościowe:ubieganie się o decyzję o wsparciu w aktualnym rozwiązaniu wymaga deklaracji od 4 do 6 kryteriów jakościowych, co ma zostać zwiększone do  około 20 kryteriów. Liczba uzyskanych punktów (zadeklarowanych kryteriów) będzie bezpośrednio wpływać na poziom wsparcia:
    • 8-12 punktów – 60% wsparcia przysługującego zgodnie z mapą pomocy regionalnej
    • 13-16 punktów – 80% wsparcia przysługującego zgodni z mapą pomocy regionalnej
    • Powyżej 16 punktów – pełne wsparcie, zgodnie z mapą pomocy regionalnej

Inne, kluczowe zmiany to w szczególności jednolity, maksymalny okres korzystania z grantu na terenie całego kraju (do 15 lat).  Zapowiedziano także możliwość „konwersji” już wydanych decyzji o wsparciu, na pomoc w wariancie grantowym – tym samym, dla przedsiębiorców konieczna stanie się także szczegółowa kalkulacja łącznej wartości przysługującej im korzyści w wariancie „pozostania” w ramach obecnych zasad działania decyzji o wsparciu vs.  nowe reguły dotyczące grantu (naturalnie z uwzględnieniem specyfiki Pillar 2).

Niejako obok dyskutowanych zmian pod kątem globalnego podatku minimalnego, zapowiedziano też uatrakcyjnienie mechanizmu PSI czy to pod kątem rodzaju wspieranych branż oraz pod katem redukcji progów wejścia do systemu PSI (min. wymagana wartość inwestycji) na części terytorium kraju.

W przypadku zainteresowania opisywaną tematyką - zapraszamy Państwa do kontaktu!